تبریز در ارائه خدمات صنایع دستی شهرت جهانی دارد؛ شهری که برگزیده‌شدن به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 شهرت جهانی آن را بیش‌ازپیش افزایش خواهد داد.

تار و پودهای جذاب آذربایجان

سلامت نیوز: تبریز در ارائه خدمات صنایع دستی شهرت جهانی دارد؛ شهری که برگزیده‌شدن به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 شهرت جهانی آن را بیش‌ازپیش افزایش خواهد داد. شهریور سال 94 بود که شورای جهانی صنایع دستی، پس از بررسی‌های تخصصی و حضور کارشناسان بین‌المللی در ایران، شهرهای تبریز و اصفهان را به‌عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی و فرش به ثبت جهانی رساند.

به پزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: در سال ۲۰۱۵ میلادی تنها ۶ شهر کاندیدای ثبت جهانی بودند که اصفهان و تبریز به‌واسطه ویژگی‌ها و شرایط خاصی که در زمینه صنایع‌دستی و بافت فرش داشتند، برای نخستین‌بار به‌طور همزمان به ثبت جهانی رسیدند. صنایع دستی تبریز در سال‌های اخیر علاوه بر اینکه تأثیرات مثبت فراوانی در تولید داخلی داشته، توانسته است گردشگری را نیز در این منطقه به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهد. سفالگری، سوزن‌دوزی، قالی‌بافی، قلمزنی روی مس، کفش‌دوزی، کنده‌‌کاری، گلدوزی، گلیم‌بافی، معرق‌کاری، منبت‌کاری، نقاشی روی سرامیک، نقره‌کاری و نگارگری مهم‌ترین صنایع دستی تبریز به‌شمار می‌روند که در این بین چرم و فرش تبریز از شهرت جهانی برخوردارند. بر‌اساس اعلام آخرین آمار از سوی مسئولان استانی، بازدید از مراکز گردشگری آذربایجان‌شرقی امسال ۶۰ درصد افزایش داشته که نیمی از آنها گردشگران جاذبه‌های صنایع دستی در این استان بوده‌اند. 


تبریز، شهر جهانی بافت فرش


این عنوانی است که از طرف شورای جهانی صنایع دستی به تبریز داده شده و همین صفت به خودی خودی تواناست تا قالی و فرش اصیل تبریز را توصیف کند. به اینکه سابقه فرش تبریز به قبل از دوران صفویه برمی‌گردد، کاری نداریم ولی ویژگی‌هایی که فرش تبریز داراست قطعا دلیل محکم‌تری بر برند‌بودن این نوع فرش و این نوع‌ فرشبافی در جهان به حساب می‌آید. رنگ و ظرافتی که در فرش تبریز به کار برده می‌شود و همچنین گره‌های ریزی که بر پیکره آن قوت می‌بخشند، شهرتی جهانی دارند. اینکه شاید بافت یک فرش تبریزی چیزی حدود یک‌سال طول بکشد، نشان از دقت فرشبافان این خطه دارد. همچنین قلب بازار تاریخی تبریز، تیمچه مظفریه است که در آن فرش‌های اصیل تبریزی به فروش می‌روند و باز این نشان از توجه مردمان گذشته این خطه به فرش دارد. 
فرش تبریز را علاوه بر گره‌های ریزش می‌شود از طرح، رنگ و نقوش به‌ویژه آن شناخت. قطعا جهانی‌شدن فرش تبریز به رونق این صنعت و محکم‌تر‌شدن تار و پود گردشگری و معرفی این شهر تأثیرات بسزایی خواهد داشت. 
هم‌اکنون نمونه‌های کپی‌برداری‌شده و جعلی فرش تبریز توسط چین تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌شود که جلوگیری از این امر مستلزم صادرات بیش‌ازپیش و معرفی فرش اصیل تبریز به بازارهای جهانی است. ‌


تابلوفرش‌هایی که تار و پود زندگی را بر دیوار خانه قاب می‌کنند


وقتی تبریزی‌ها تار و پود زندگی‌شان را گره می‌زنند، گاه نیز بدشان نمی‌آید این زندگی را که از هنر دستشان به وجود آمده، به دیوار خانه‌هایشان قاب کنند؛ تابلوفرش تبریز و مخصوصا سردرود.
تابلوفرش‌های تبریزی از چنان ظرافتی برخوردار هستند که شاید با یک ‌نگاه آنها را با تابلو‌نقاشی اشتباه گرفت. تابلو‌فرش‌های آذربایجان‌شرقی شهرت جهانی دارند و درواقع اهمیت و ارزش والای بافت تبریز در این نوع از تابلوفرش‌ها بهتر دیده می‌شود. 
این تابلوفرش‌ها در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف و در سبک‌های گوناگون بافته می‌شوند و در داخل ایران از فروش خوبی برخوردارند. ‌
اگرچه فرش تبریز گرانقیمت  است و هر کسی از پس خرید آن برنمی‌آید ولی کمتر خانه‌ای را در تبریز می‌توانید پیدا کنید که تابلوفرشی روی دیوارش نداشته باشد. 
رضا خلیلی، رئیس سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز، به مهر می‌گوید: وقتی کسی می‌رود در یک نمایشگاه خارجی فرش تبریز را ارائه می‌کند، درواقع او خود تبریز را آنجا برده است و تبلیغ می‌کند. 
قطعا ما باید از تاجرانی که محصولات تبریز را در جاهای مختلف جهان ارائه می‌کنند، حمایت کنیم تا نه‌تنها دلسرد نشوند بلکه برای هم‌صنفان خود نیز به‌عنوان الگو شناخته شوند. 
خلیلی خاطرنشان می‌کند: برای رسیدن به اهداف بلندمدت توسعه گردشگری باید هزینه و زمان صرف کرده و جدی کار کنیم. مثلا چه اشکالی دارد در رستوران‌های خود تبریز علاوه بر سفارش مشتری، یک غذای محلی هم به‌عنوان اشانتیون عرضه شود؟ این هم می‌تواند غذاهای تبریز را معرفی کند و هم باعث خوشنام شناخته‌شدن رستوران‌های تبریز باشد. 


رئیس سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز با لحنی انتقادی ادامه می‌دهد: ما چرا نباید فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر ایران یا سراسر جهان داشته باشیم که محصولات تبریز و برندهای آن اعم از شیرینی و شکلات را به فروش برسانند، درحالی‌که بیشتر شهرهای ایران این کار را انجام می‌دهند. او برندهای تبریز را یکی از عوامل توسعه گردشگری شهر می‌داند و خاطرنشان می‌کند: اگر ما بتوانیم در زمان مناسب برندهای شهر خود را بشناسیم، روی آنها کار کرده و به‌صورت جهانی عرضه کنیم، قطعا موفق خواهیم شد تبریز را بیش‌ازپیش در عرصه‌های جهانی معرفی کنیم. 
جای کیف و کفش چرم تبریز در چمدان مسافران محفوظ است
تبریز شهر اولین‌هاست و هیچ عجیب نیست که می‌خوانیم اولین کارخانه چرم‌سازی در ایران نیز در سال ۱۳۰۸ در تبریز بنا شده است. کیف و کفش تبریز به‌وسیله اینکه از چرم اصل و خالص و به‌دست استادان این عرصه که شاید هر کدام بیش از نیم‌قرن فعالیت داشته‌اند، ساخته می‌شود از زمان‌های دور به شهرت و محبوبیت رسیده است. 
آجیل تبریز شهرت فراوانی در تمام ایران و دنیا دارد و به‌عنوان گونه مرغوب آجیل در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد. شاید رمز مزه متفاوت و جنس مرغوب آجیل تبریز را بتوان نحوه تهیه آن دانست. 
آجیل تبریز در کنار ریس، نوقا، باقلوا و سایر خوردنی‌های انحصاری این شهر، سبد سوغاتی آن را فراهم می‌کنند. آجیل تبریز نیز مثل اقلام دیگری که نام برده شد به شهرهای مختلف ایران و کشورهای متعدد خارجی صادر می‌شود. ‌
محصولی که دیگر بین برند‌بودن یا نبودن آن هیچ شبهه‌ای وجود ندارد، پنیر تبریز است؛ البته این پنیر به‌صورت اصیل در روستای لیقوان که نزدیکی تبریز است، به شکلی متفاوت از سایر پنیرها تولید می‌شود. این پنیر شبه‌نرم بین سه تا ۱۲ ماه در آب‌نمک نگهداری می‌شود تا برسد. 
پنیر لیقوان طعمی ترد و شور دارد و دارای سوراخ‌هایی به‌خصوص است و از شیر تازه گوسفند تهیه می‌شود. این پنیر که به‌عنوان پنیر سفید در سراسر جهان شناخته می‌شود، طرفدار بسیار زیادی دارد و عمدتا به‌خاطر اینکه بویی شبیه سایر پنیرهای طبیعی ندارد، در بین اقشار مختلف مردم در شهرهای مختلف ایران محبوب است و صبحانه‌ همراه با نان صرف می‌شود.


قرابیه، این شیرینی مجلسی... 


شیشلیک، دلمه، کوفته، قویماق، شیله عدسی و بسیاری از غذاهایی که روزانه می‌خورید و از اسمشان نیز پیداست، ریشه تبریزی دارند. غذاهای تبریز را نه می‌توان توصیف کرد و نه دوست داریم توصیف کنیم و فقط طعم و ترکیب بی‌نظیر آنها را با چشیدنشان می‌شود حس کرد. 
غذاهای تبریز هرچند شناخته‌شده‌اند و در جای‌جای جهان طرفدار دارند ولی اینکه حتی در رستوران‌های تبریز نیز توجه عمده‌ای به آنها نمی‌شود، جای تأسف دارد. مثلا شما کمتر رستورانی در تبریز پیدا می‌کنید که عطر و بوی غذاهای تبریز را بدهند. 
تبریز و استان آذربایجان‌شرقی با دارا‌بودن ۹۰۰ واحد مدرن تولید صنایع غذایی و شیرینی و شکلات، ۵۰ درصد شیرینی و شکلات ایران در این استان تولید و علاوه بر عرضه عمده و خرده در بازارهای مصرف کشور به ۳۰ کشور جهان نیز صادر می‌شود. 
اکثر گردشگران داخلی و خارجی در سفر به تبریز با انواع فروشگاه عرضه محصولات شیرینی و شکلات روبه‌رو می‌شوند که تنوع بالای محصول و کیفیت را به‌همراه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha