پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 210918

مطالعات محققان دانشگاه مونیخ نشان می‌دهد کمبود روی در بدن منجر به استرس اکسیداتیو و مشکلات قلبی عروقی جدی می‌شود.

ماده معدنی روی برای سلامت قلب حیاتی است

سلامت نیوز: مطالعات محققان دانشگاه مونیخ نشان می‌دهد کمبود روی در بدن منجر به استرس اکسیداتیو و مشکلات قلبی عروقی جدی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، استرس اکسیداتیو زمانی رخ می‌دهد که میزان رادیکال‌های آزاد تولید شده در سلول بیش از آنتی اکسیدان‌هایی باشد که اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند. افزایش رادیکال‌های آزاد یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است.
محققان به منظور مطالعه اثر روی بر عملکرد قلب، دو آنتی اکسیدان گلوتاتیون و ویتامین E را روی ماهیچه قلب خوک‌های آزمایشگاهی بررسی کردند. گلوتاتیون و ویتامین E رادیکال‌های آزاد را غیر فعال می‌کنند. از طرفی ویتامین E مسئول یکپارچگی غشای سلولی است که از سلول در مقابل عوامل خارجی محافظت می‌کند. محققان میزان ماده معدنی روی در این حیوانات را کاهش دادند. نتایج نشان داد با کاهش ماده معدنی روی، غلظت گلوتاتیون و ویتامین E نیز در ماهیچه‌های قلب کاهش می‌یابد و در نتیجه توانایی قلب در کنترل استرس اکسیداتیو کاهش می‌یابد. تاثیر کمبود روی بر اندام های دیگر بدن از جمله کبد، کلیه و لوزالمعده نیز مشابه است. گوشت قرمز و ماکیان، حبوبات، سبزیجات، آجیل، غلات کامل، شیر و لبنیات و شکلات تلخ حاوی مقادیر بالای روی هستند.
نتایج این تحقیقات در نشریه Nutrition منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha