رعایت اصول صحیح تغذیه و ورزش مداوم دو اصل اساسی در پیشگیری از دیابت در افراد است.

به گزارش سلامت نیوزدکتر عادله بهار فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار وب دا در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص پیشگیری از دیابت با اشاره به  این که دیابت به بالا بودن مداوم قند خون گفته می شود، افزود: افزایش قند خون دو علت دارد یا غده لوزالمعده قادر به ترشح مقدار کافی انسولین نمی باشد و یا سلول های بدن نمی توانند به انسولین ترشح شده پاسخ داده و قند را مصرف کنند.
وی با اشاره به این مطلب که دیابت با افزایش قند خون، اختلال نسبی در ترشح انسولین و مقاومت نسبت به اثر انسولین مشخص می شود افزود: هر چند اختلال در ترشح انسولین و مقاومت به انسولین تحت اثر ژنتیک است اما فاکتورهای محیطی مثل (سیگار,کاهش تحرک ,..) هم موثر هستند.
 این فوق تخصص غدد و متابولیسم با اشاره به این نکته که دیابت یک بیماری بی سروصداست و ممکن است ماه ها یا سال ها بدون علامت باشد، افزود: افزایش قند خون علائمی همچون تکرر ادرار، کاهش وزن، تشنگی فراوان و دیر بهبود یافتن زخم ها و عفونت را نیزمی تواند ایجاد کند.
 وی افزود: بالا بودن طولانی مدت قند خون بر عروق کوچک و بزرگ اثر گذاشته، سبب عوارض چشمی، کلیوی، قلبی وعروقی، عصبی، مغزی و گوارشی می شود .
 دکتر بهار، دیابت نوع 2 را یک مشکل مهم در سلامت جامعه دانست و افزود: شیوع این بیماری  حدود 6% است  که  حدود 50% از بیماران دیابتی به علت فقدان علامت اولیه از بیماری شان اطلاع ندارند و به همین دلیل شیوع آن در حال افزایش است.
 وی با اشاره به این مطلب که اغلب بیماران دیابت نوع 2  چاق و90 % بیماران دیابتی را تشکیل می دهند، گفت: دیابت نوع یک کمتر از نیم درصد در جامعه شیوع دارد و 15% بیماران دیابتی را تشکیل می دهد.
 دکتر بهار اضافه کرد: این مرحله نیز بدون علامت اولیه و با تست های ژنتیکی وایمونولوژیک قابل تشخیص است وهیچ درمان قابل قبولی ندارد، بیماران دیابت نوع یک لاغر هستند و انسولین در این افراد  به مقدار بسیار ناچیز بوده یا اصلا تولید نمی شود .
دکتر بهار عوامل ابتلا به دیابت را سن بیشتر از 45 سال، وزن زیاد و سابقه فامیلی بستگان درجه یک عنوان کرد و افزود: سابقه تولد نوزاد با وزن بیشتر از 4 کیلوگرم، سابقه دیابت و بارداری، فشار خون بالا، اختلال چربی خون (تری گلیسرید بیشتر از 250 یا HDL کمتر از 35 )، سابقه قند ناشتای غیر طبیعی و اختلال تحمل گلوکز و سابقه تخمدان پلی کیستیک نیز از ریسک فاکتورهای دیابت هستند.
وی برکاهش وزن، ورزش و درمان داروئی  برای پیشگیری از دیابت تاکید کرد و گفت: مصرف سیگار ریسک دیابت را افزایش داده و سبب اختلال حساسیت به انسولین و افزایش چربی شکمی می شود که این خود باعث اختلال تحمل گلوکز شده و اگر سیگار قطع شود  ریسک دیابت کاهش می یابد.
وی رعایت اصول صحیح  تغذیه را در درمان دیابت مهم دانست و افزود رعایت اصول تغذیه موجب کنترل قند ، فشار و چربی شده و البته مصرف متعادل تمام گروههای غذائی توصیه می شود .
دکتر بهار افزایش وزن را یکی از عوامل ایجاد اختلال تحمل گلوکز و دیابت دانست و افزود کاهش وزن ، فعالیت جسمی و ورزش های هوازی مثل پیاده روی ,شنا ,دوچرخه سواری , ایروبیک و بسکتبال سبب کاهش ریسک دیابت و بهبود کنترل قند بیماران دیابتی می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha