برای ساخت جوانه دندانی، هر سه لایه جنینی (اكتودرم، مزودرم و اندودرم) نیاز است كه همین مساله كار را با پیچیدگی همراه می سازد.

جوانه دندانی، جایگزین كاشت دندان می‌شود
سلامت نیوز: رئیس كنگره هنر و تكنولوژی دندانپزشكی مدرن تا سال 2020 گفت: جوانه دندانی در آینده جایگزین كاشت دندان (ایمپلنت) می شود كه این امر تحولی عظیم در علم دندانپزشكی به شمار می‌رود.

به گزارش دومین كنگره كشوری انجمن دندانپزشی ایران، دكتر عباسعلی پایدار در آستانه برپایی دومین كنگره كشوری انجمن دندانپزشكی ایران افزود: بهره گیری از جوانه دندانی برای جایگزینی دندانهای از دست رفته با كمك علم ژنتیك و در راستای همانندسازی ارگانهای بدن در حال گذراندن مراحل پژوهشی است.

وی با اشاره به اینكه هم اینك در دانشگاههای علوم پزشكی تهران و شهید بهشتی مراحل مطالعاتی و پژوهشی این پروژه در حال انجام است، اظهار داشت: پیشرفتهای علمی صورت گرفته در این زمینه در كنگره هنر و تكنولوژی دندانپزشكی مدرن تا سال 2020 ارایه خواهد شد.

به گفته پایدار، هم اینك از سلولهای پالپ (سلول عصبی) برای شناسایی كدهای ژنتیك فرد استفاده می شود اما آنچه كار را با دشواری روبرو ساخته تشخیص نوع دندان مورد نیاز بیمار از میان كدهای ژنتیكی از سوی دندانپزشك است.

وی یادآور شد: از سوی دیگر برای ساخت جوانه دندانی، هر سه لایه جنینی (اكتودرم، مزودرم و اندودرم) نیاز است كه همین مساله كار را با پیچیدگی همراه می سازد.

رئیس دومین كنگره كشوری انجمن دندانپزشكی تصریح كرد: اكتودرم كه مسئول ساخت پوست و بافتهای پوشاننده است در ساخت مینای دندان، مزودرم كه مربوط به بافتهای ماهیچه‌ای و استخوان است در ساخت تاج و عصب دندان و اندودرم كه مختص تولید سیستم گوارش است، وظیفه تولید بافتهای نگهدارنده دندان را بر عهده دارد.

وی از القای این سه لایه روی یكدیگر به عنوان مانع دیگر این طرح پژوهشی نام برد و گفت: در صورت رفع مشكلات فوق از سوی محققان داخل و خارج كشور ومحقق شدن بكارگیری جوانه دندانی به جای ایمپلنت، تحولی عظیم در عرصه دندانپزشكی ایجاد خواهد شد.

پایدار ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع هم اینك تحقیقات روی ساخت جوانه دندانی از سوی محققان دنبال می‌شود و امید می‌رود در آینده با عملی شدن ساخت جوانه دندانی بتوان برای فرد فاقد دندان با یك آزمایش خون و پس از تعیین كدهای ژنتیك او دندان مورد نیاز را از طریق جوانه دندانی فراهم كرد.

وی گفت: نتیجه جدیدترین پژوهش محققان كشور در دومین كنگره كشوری انجمن دندانپزشكی در زمینه كاشت جوانه دندانی ارائه خواهد شد.
دومین كنگره كشوری انجمن دندانپزشكی ایران با عنوان «هنر و تكنولوژی دندانپزشكی مدرن تا سال 2020» طی روزهای 26 تا 28 آبان در شیراز برپا می‌شود.

علاقه‌مندان به كسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی www.idafars.ir یا www.idafars.com مراجعه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha