رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به عوارض گریزناپذیر زندگی ماشیتی امروزی که مردم را به سمت کم تحرکی، چاقی و افزایش ابتلا به بیماری ها سوق داده است، بر لزوم پیشگیری از این عوارض از طریق ورزش به ویژه ورزش های گروهی تاکید کرد.

کم تحرکی عامل بیماری ها/شادابی بیشتر با ورزش گروهی

سلامت نیوز:  رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به عوارض گریزناپذیر زندگی ماشیتی امروزی که مردم را به سمت کم تحرکی، چاقی و افزایش ابتلا به بیماری ها سوق داده است، بر لزوم پیشگیری از این عوارض از طریق ورزش به ویژه ورزش های گروهی تاکید کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،یکم تا هفتم اردیبهشت ماه به عنوان هفته سلامت نامگذاری شده و شعار امسال آن زندگی سالم با نشاط و امید است. در این هفته برنامه های متعددی در تهران و شهرستان ها به منظور ارتقای سلامت مردم برگزار می شود.


اولین روز هفته سلامت تحرک بدنی، تفریحات سالم و فعالیت گروهی نامگذاری شده و به همین مناسبت برنامه پیاده روی خانوادگی در بوستان های بزرگ شهرهای مختلف کشور برگزار می شود.


احمد جنیدی جعفری روز جمعه به همین مناسبت بر لزوم پیشگیری از عوارض منفی رفتارهای شهرنشینی فعلی تاکید کرد و افزود: فعالیت بدنی در زندگی شهری امروزی در مقایسه با زندگی روستایی کاهش یافته و همین موضوع سبب افزایش چاقی در جامعه شده است.
وی با اشاره به این که افراد زیادی در جامعه شهری تحرک بدنی ندارند، حداقل بین 20 تا 30 دقیقه تحرک بدنی در روز را ضروری دانست و گفت: قبلا تصور می شد که افراد باید این مدت را به صورت ممتد ورزش کنند اما در حال حاضر اعتقاد بر این است که تحرک های پراکنده در طول روز هم اگر در مجموع به نیم ساعت برسد، مفید است.
رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران به مردم توصیه کرد که هر روز به ویژه صبح ها که معمولا شادابی افراد بیشتر است، پیاده روی کنند.
وی یکی از برنامه های وزارت بهداشت را خودمراقبتی اعلام کرد و با اشاره به این که تحرک بدنی از راهکارهای خودمراقبتی است، خاطرنشان کرد که افراد در صورت برنامه ریزی امکان ورزش به مدت 20 تا 30 دقیقه در روز را خواهند داشت.

**ورزش عاملی برای کاهش ابتلا به برخی از بیماری ها
جنیدی نقش ورزش در کاهش بیماری ها را یادآور شد و گفت: ورزش سبب کاهش برخی از بیماری ها مانند فشارخون و کلسترول می شود و همچنین از طریق تحرک بدنی، وزن بدن هم متعادل می شود. تمرین ها و حرکات ورزشی با شدت متوسط مانند پیاده روی هم می تواند بسیاری از بیماری های غیر واگیر را کنترل کند.
وی به طور خاص بر اهمیت پیگیری حرکات ورزشی توسط زنان تاکید و اظهار کرد: زنان به دلیل فعالیت های هورمونی در معرض پوکی استخوان قرار دارند و تحرک بدنی می تواند سبب پیشگیری از پوکی استخوان در آنان شود.
رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین اظهار کرد: چاقی زمینه ابتلا به برخی از بیماری ها مانند قلبی و عروقی، سرطان، کلسترول، کبد چرب و دیابت را فراهم می کند.
وی با بیان این که تغذیه نامناسب مانند مصرف فست فود یکی از دلایل چاقی یا اضافه وزن در کشور ما است، ادامه داد: در کشورهای پیشرفته معمولا افراد مقداری از مسیر روزانه خود را با پای پیاده یا با دوچرخه طی می کند اما متاسفانه ما عادت کرده ایم از منزل تا محل کار یا مسیرهای دیگر را با خودرو تردد کنیم و حتی برای طی کمترین مسیر هم پیاده روی نمی کنیم.

**ورزش تیمی سبب نشاط و شادابی بیشتر می شود
به گفته جنیدی، تحرک بدنی سبب نشاط و شادابی در افراد هم می شود؛ ورزش به خصوص به صورت گروهی و تیمی علاوه بر افزایش شادابی به کاهش افسردگی هم کمک موثر می کند.
وی همچنین به اجرای برنامه ای با عنوان سفیران سلامت دانشجویی و دانش آموزی در دانشگاه علوم پزشکی ایران اشاره کرد و گفت: سفیران سلامت با کمک کارشناسان حوزه بهداشت این دانشگاه، آموزش های لازم را فرا می گیرند تا سلامت را در محیط مدرس و دانشگاه ارتقا دهند.
جنیدی ادامه داد: حتی برای ادارات هم سفیران اداری تشکیل شده است. این افراد از هر اداره ای به مرکز بهداشت منطقه معرفی و پس از گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدت در جهت ارتقای سلامت گام برمی دارند.

**فضای مجازی زمینه کم تحرکی بیشتر را فراهم می آورد
وی افزود: استفاده از تلفن همراه، تبلت و فضای مجازی زمینه کم تحرکی بیشتر افراد را فراهم آورده است و شاهد کاهش بیشتر تحرک بدنی مردم براثر استفاده از این ابزارها هستیم و وقت زیادی از برخی مردم صرف این ابزارها می شود.
جنیدی بیان کرد: متولیان مدارس و دانشگاه ها می توانند آموزش لازم رآ به نسل جوآن ارائه کنند تا زمینه افزایش تحرک بدنی و کاهش استفاده از فضای مجازی - رایانه و تجهیزات پیشرفته و مدرن امروزی فراهم شود.
وی به نقش رسانه در این زمینه اشاره کرد و گفت: رسانه ها در تغییر این روند نقش مهمی دارند و می توانند با اطلاع رسانی به موقع زمینه استفاده از این ابزارها را کاهش دهند.
فعالیت یا تحرک بدنی به هر نوع حرکت بدنی، نرمش و یا ورزش که ورزیدگی جسمی و بدنی، تندرستی و سلامت افراد را افزایش داده و یا حفظ کند، گفته می شود.
تحرک بدنی شامل فعالیت های حرفه ای در برخی از ورزش ها، تفریحی مانند پیاده روی و طناب زنی و همچنین شامل فعالیت های شغلی و خانگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha