ماهی سرشار از ید، فسفر، آهن، سلنیم، منیزیم، كلر، فلور، گوگرد و پتاسیم است. كلسیم بیشتر در ماهی‌های كیلكا وجود دارد كه موجب تعادل اسید و باز و انعقاد خون، استخوان‌سازی می‌شود.

مصرف ماهی كیلكا برای استخوان سازی مفید است
سلامت نیوز: یك متخصص تغذیه گفت: كلسیم بیشتر در ماهی‌های كیلكا وجود دارد كه موجب تعادل اسید و باز و انعقاد خون، استخوان‌سازی می‌شود.

مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: در 100گرم ماهی 0،7 تا 2 گرم مواد معدنی وجود دارد كه غلظت آن در ماهی‌های چربی و بدون چربی تفاوتی ندارد.

وی گفت: ماهی سرشار از ید، فسفر، آهن، سلنیم، منیزیم، كلر، فلور، گوگرد و پتاسیم است. كلسیم بیشتر در ماهی‌های كیلكا وجود دارد كه موجب تعادل اسید و باز و انعقاد خون، استخوان‌سازی می‌شود.

این متخصص تغذیه افزود: تفاوت مهم ماهی با گوشت قرمز در مقدار ید است. این ماده در گوشت ماهی بیشتر وجود دارد كه تركیب اصلی هورمون تیروئید می‌توان نام برد.

صفوی گفت: وجود ید از بیماری گواتر جلوگیری می‌كند. كسانی كه در كنار دریاها و اقیانوس‌ها زندگی می‌كنند به دلیل مصرف بیشتر ماهی این بیماری به ندرت در آنها دیده می‌شود در گذشته بیش از 90 درصد از مردم ایران بیماری گواتر داشتند ولی به دلیل استفاده از مواد غنی از ید به 8 درصد رسیده است.

وی اضافه كرد: آهن در ماهی به مقدار زیاد وجود دارد. كمبود آهن موجب كاهش یادگیری در كودكان می‌شود. كمبود آهن در بزرگسالان موجب بی‌اشتهایی و سستی می‌شود و انجام كارهای فیزیكی را از آنها سلب می‌كند. زنان حدود یك و نیم برابر بیشتر از مردان به آهن نیاز دارند. آهن موجود در گوشت سفید قابل جذب‌تر از گوشت قرمز است.

این متخصص تغذیه گفت: فسفر یكی از مواد معدنی است كه در تعامل با كلسیم موجب استخوان سازی و رشد در بدن می‌شود. برای جذب چربی و كربوهیدرات فسفر می‌تواند مفید باشد. شیر، پنیر، گوشت‌ها، ماهی و آجیل از مواد غنی از فسفر است. سولفور (گوگرد) در متیونین و سیستئین وجود دارد كه برای خروج مواد سمی از بدن نگهداری پوست، مو و ناخن و شفافیت پوست مفید است و كمبود آن موجب آسیب‌دیدگی مو و ناخن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha