سن امید به زندگی در ایران هر سال بیشتر از سال قبل می شود. این ادعا را آمارهای رسمی داخلی و بین المللی نیز تایید می کنند. بر اساس آمارهای جهانی، با افزایش شاخص های سلامت در کشور، هم سطح بهداشت و سن امید به زندگی مردم بالاتر رفته است و هم رتبه ایران در میان کشورهای دیگر.

ایرانی ها هر روز امیدوارتر می شوند

سلامت نیوز:سن امید به زندگی در ایران هر سال بیشتر از سال قبل می شود. این ادعا را آمارهای رسمی داخلی و بین المللی نیز تایید می کنند. بر اساس آمارهای جهانی، با افزایش شاخص های سلامت در کشور، هم سطح بهداشت و سن امید به زندگی مردم بالاتر رفته است و هم رتبه ایران در میان کشورهای دیگر.

بهبود شاخص امید به زندگی در ایران


به گزارش سلامت نیوز، ایتکار نوشت: همه ساله، یکم تا هفتم اردیبهشت، به نام هفته سلامت نامگذاری می شود تا توجه ها به اهمیت مسئله سلامت و بهداشت جلب شود. امسال این هفته با شعار «زندگی سالم، با نشاط و امید» از روز جمعه آغاز شد. 
‌یکی از شاخص‌های مهمی که ملاک سنجش وضعیت سلامت و سطح زندگی مردم و توسعه انسانی یک جامعه قرار می گیرد میزان امید به زندگی مردم آن جامعه است. در همین راستا هر ساله مجمع جهانی بهداشت اقدام به سنجش این امید در کشورهای مختلف می کند. گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد این شاخص هر سال در کشور ما بهبود یافته و رو به افزایش است.
در گزارشی که در سال 92 مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد، سن امید به زندگی در ایران 73 سال بود که با این حساب ایران از نظر این شاخص در بین 148 کشور دنیا در رده 87 قرار گرفت. این در حالی ست که در گزارش سال قبل این مجمع یعنی در سال 91 سن امید به زندگی در ایران 72 سال و هشت ماه اعلام شده بود موضوعی که نشان می داد سن امید به زندگی در ایران در طول یک سال حدود چهار ماه بیشتر شده است. رتبه سال 93 یک سال بعد یعنی در سال 94، 42 رتبه ارتقا یافت و ایران را در جایگاه 106 دنیا قرار داد. براساس آمار آن سال میانگین امید به زندگی در میان زنان ایرانی 75 و در میان مردان 72 سال بود. این میانگین امسال ۷۲.۸ سال رسیده است.
در حالی سن امید به زندگی در ایران رو به افزایش است که براساس آمارهای 40 سال گذشته، سطح پایین شاخص های بهداشتی در ایران منجر به مرگ سالانه 35 هزار کودک زیر 5 سال و 102 کودک زیر یکسال می شد. آماری که سبب می شد جایگاه ایران از نظر شاخص های بهداشت و سن امید به زندگی حتی از کشورهای کمتر توسعه یافته نیز پایین تر باشد.


اهمیت افزایش امید به زندگی در جامعه 


امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است. هر چقدر میزان این عمر بالاتر باشد نشان دهنده وضعیت سلامت و بهداشت آن جامعه و نشان دهنده میزان عقب ماندگی یا پیشرفت آن جامعه است.  مطابق آمار سازمان ملل؛ کشورهای ژاپن، اسپانیا، آندورا، استرالیا  و سوئیس  به ترتیب در جهان مقام‌های اول را دارند. کشورهای سیرالئون، لسوتو، چاد، جمهوری آفریقای مرکزی و آنگولا  نیز به ترتیب در پایین ترین رده قراردارند. امید زندگی در این کشورها حدود 48 سال است که 38 درصد کمتر از میانگین جهانی است. در تمام کشورهای دنیا میزان امید به زندگی زنان بیشتر از مردان است اما در 3 کشور اردن، مالی و افغانستان این رویه صادق نیست.


پیشگیری مقدم بر درمان


سطح آموزش سلامت در رسانه های فراگیر، شیوه ارائه خدمات بهداشتی درمانی، سبک زندگی، استرس های فردی و اجتماعی، سلامت محیط زیست و شرایط اقتصادی کشورها را به عنوان عوامل موثر بر شاخص امید به زندگی مطرح می کنند. مسائلی که نشان دهنده اهمیت بالا بردن شاخص های موارد فوق برای افزایش سن امید به زندگی در کشورها است. 
علاوه بر این، آمار سازمان بهداشت جهانی، نشان می دهد که سه عامل اصلی کاهش طول عمر و بروز مرگ پیش از موعد، ابتلا به بیماری قلبی عروق کرونر، عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی، سکته مغزی و نیز بیماری های غیرواگیر است. عواملی که کشورها تلاش می کنند تا با کاهش آمار آن شاخص امید به زندگی را در جوامع خود بالاتر ببرند.در همین زمینه ایران نیز تلاش هایی داشته است. اما با این وجود و به دلیل نبود تقدم پیشگیری بر درمان در بسیاری از موارد این تلاش ها بسیار کند نتیجه می گیرد. آمارها می گوید بیش از نیمی از ایرانی ها دچار افزایش وزن، دیابت و فشار خون هستند. به گفته کارشناسان حوزه سلامت زندگی ماشینی امروزی مردم را به سمت کم تحرکی، چاقی و افزایش ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، کلسترول، کبد چرب و دیابت سوق داده است.همچنین آمارهای جهانی می گوید سرانه مصرف نمک، روغن و شکر در ایران بالاتر از میانگین جهانی است و ایرانی ها با مصرف سه برابری این سه ماده غذایی نسبت به بقیه مردمان دنیا در این زمینه رکورددار هستند.

موضوعی که به گسترش و شایع شدن بیماری های ناشی از آن در کشور افزوده و سبب بالا رفتن آمار سکته های قلبی و عروقی و افزایش جوانمرگی ایرانی ها شده است. بیماری هایی که می تواند با پیاده روی و نرمش ساده و کاهش مصرف چربی و نمک در سبد غذایی قبل از وقوع کنترل شوند. هر چند وزارت بهداشت در سال های اخیر در جهت کاهش این آمار و مرگ های ناشی از آن اقدام کرده است و با برنامه های متعدد در این زمینه گام برداشته است اما پیشگیری از سوی مردم نیز در این زمینه بسیار تاثیر خواهد داشت و به کاهش بیماری ها، مرگ و میر و در نهایت افزایش شاخص های سلامت و بهداشت و سن امید به زندگی در کشور منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha