نمایندگان مجلس با انتقاد از عدم اجرای قانون مبارزه با دخانیات یادآور شدند: روزانه ۲۰ میلیارد تومان هزینه درمان بیماری های ناشی از مصرف مواد دخانی می شود.

قانون مبارزه با دخانیات همچنان خاک می خورد

سلامت نیوز:نمایندگان مجلس با انتقاد از عدم اجرای قانون مبارزه با دخانیات یادآور شدند: روزانه ۲۰ میلیارد تومان هزینه درمان بیماری های ناشی از مصرف مواد دخانی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت، گل زری فرخنده بخش؛ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در سال 1385 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب  و آئین نامه اجرایی آن نیز در سال 1386 مصوب شد؛ قانونی که11 سال از تصویب آن گذشته اما همچنان بلاتکلیف مانده و خاک می خورد.

نمایندگان مجلس با انتقاد از عدم اجرای قانون مبارزه با دخانیات بر این باورند که منفعت طلبی برخی و دست های پنهان مانع از اجرای این قانون می شود و علاوه بر این عزم و اراده جدی نیز برای مبارزه با دخانیات در کشور وجود نداشته و برخی با بهانه‌های واهی مانند اشتغال زایی و تولید ملی از اجرای چنین قوانینی جلوگیری می کنند این در حالی است که با شیوع مصرف مواد دخانی در کشور مواجه هستیم.

طبق اظهارات نمایندگان مجلس هر چند پیگیری های متعددی برای اجرای این قانون در دستور کار قرار گرفت اما تاکنون به سرانجام نرسیده است این در حالی است که با اجرای آن فروش مستقیم مواد دخانی مدیریت شده و می توان از مصرف کنندگان نیز مالیات وصول کرد.

بر اساس قانون مذکور، فروش و توزیع سیگار به افراد زیر 18 سال ممنوع بوده و در صورت تشکیک فروشنده یا توزیع کننده سیگار در خصوص میزان سن متقاضی، وی می تواند برای محرز شدن سن خریدار، از وی درخواست کارت شناسایی کند اما متاسفانه این موضوع تنها بر روی کاغذ بوده و در عمل چنین نسبت به آن غفلت شده است.

متاسفانه مصرف دخانیات به عنوان یکی از عوامل مهم تهدیدکننده سلامت جامعه، روند نگران کننده ای را طی می کند، عواملی که سالانه حدود 5 میلیون نفر را در جهان به کام مرگ می فرستند و حاصلی جز به هدر رفتن منابع اقتصادی و شیوع بیماری های خطرناک ندارد.

آمار وزارت بهداشت حکایت از دود شدن سالانه 50میلیارد نخ سیگار در کشور دارد که با احتساب هر نخ سیگار 200تومان، روزانه 10 هزار میلیارد تومان سیگار در کشور دود می شود رقمی که طبق اظهارات نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس باید دو برابر آن یعنی معادل 20 هزار میلیارد تومان را برای درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات هزینه کرد.
 

غلامرضا حیدری، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات می‌گوید: مصرف دخانیات روزانه حدود 120 میلیارد تومان هزینه بر اقتصاد کشور تحمیل می کند که تمام این هزینه ها از جیب 85 درصد افراد غیرسیگاری جامعه تامین می شود در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا افراد سیگاری باید حق بیمه ای بیشتر از افراد غیرسیگاری پرداخت کنند.


علاوه بر مصرف سیگار؛ 15 درصد جوانان 15-13 سال کشور مصرف کنندگان قلیان هستند قلیانی که خطر ابتلا به سرطان از طریق مصرف آن 46 برابر بیشتر از سیگار است این در حالی است که در کشور با  رشد قارچی قلیان سراها در کشور مواجه هستیم.


 گرچه ممکن است آمارها دقیق نباشند اما در ایران ۴۳ درصد دختران و ۶۴ درصد پسران تجربه مصرف قلیان را دارند و همچنین  براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۱۵ درصد جوانان ایرانی قلیان می­ کشند و بالاترین گرایش به مصرف قلیان در جوانان زیر ۳۰ سال است.

نمایندگان مردم در مجلس با تاکید بر اجرای قانون 11 ساله مبارزه با دخانیات، افزایش مالیات مواد دخانی را راهکاری موثر در جهت کاهش و مدیریت مصرف مواد دخانی می دانند.


نمایندگان معتقدند اخذ مالیات از مواد دخانی در کشورهای پیشرفته حداقل50 درصد اما در کشور ما بین 10 تا 20 درصد است که این میزان مالیات به هیچ وجه بازدارنده نیست.

برخی از نمایندگان تاکید دارند که برخی به بهانه اشتغال زایی مانع از افزایش مالیات مواد دخانی در لایحه برنامه ششم و بودجه 96 شدند که بر همین اساس در این لوایح با کاهش شدید مالیات مواد دخانی روبرو بودیم و این موضوع نشان می دهد نه تنها در دولت بلکه حتی در کانون عالی تصمیم ساز مملکت ( مجلس ) عزم و اراده جدی برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد.

قربانی: روزانه ۲۰ میلیارد تومان صرف درمان بیماری های ناشی از مواد دخانی می شود


محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از عدم اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، گفت: این قانون در سال 85 در مجلس تصویب و در سال 86  توسط شورای نگهبان تایید شد هر چند پیگیری های متعددی برای اجرای این قانون در دستور کار قرار گرفت اما تاکنون به سرانجام نرسیده است این در حالی است که با اجرای آن فروش مستقیم مواد دخانی مدیریت شده و می توان از مصرف کنندگان نیز مالیات وصول کرد.

 

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اخذ مالیات و عوارض مهمترین مولفه پیشگیری از مصرف مواد دخانی در دنیا و تمامی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است، افزود: بر اساس قانون مبارزه با مواد دخانی و ابلاغیه دولت به دستگاه های اجرایی باید مالیات بر خرده فروشی  اعمال و سالانه نسبت به افزایش 10 درصدی مالیات اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در بودجه سال گذشته تلاش کردیم مالیات مواد دخانی در سه ردیف تولید داخل، تولید مشترک و تولید با برند و سرمایه گذاری خارجی را به 20، 30 و 40 درصد افزایش دهیم، تصریح کرد: اما متاسفانه در بودجه سال جاری و لایحه برنامه ششم نتوانستیم حتی انتظارات قوانینی را که خود مصوب کردیم برآورده کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، از کاهش مالیات مواد دخانی انتقاد کرد و ادامه داد: در این رابطه انتقادها و کم کاری ها متوجه کمیسیون تلفیق و مجلس است زیرا نتوانستیم نسبت به افزایش مالیات اقدام کنیم.

قربانی با انتقاد از اینکه ایران بعد از افغانستان فروشنده ارزان ترین سیگار در دنیا است، یادآور شد: وصول مالیات سیگار کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، فرانسه و حتی برخی از کشورهای خاورمیانه بالای 50 درصد است این در حالی است که متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم بحث وصول مالیات مواد دخانی را در کشور نهادینه کنیم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه روزانه 20 میلیارد تومان هزینه درمان بیماری های ناشی از مصرف مواد دخانی می شود، گفت: مردم نباید هزینه مصرف کنندگان مواد دخانی را بپردازند بلکه با افزایش مالیات فرد مصرف کننده خود باید هزینه آن را بپردازد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه 3 نفر از 4 نفری که به علت بیماری های قلبی و عروقی فوت می کنند مصرف کنندگان مواد دخانی هستند، تصریح کرد: متاسفانه شیوع مصرف مواد دخانی در طبقات مختلف جامعه مانند زنان، دانشجویان و حتی دانش آموزان بسیار نگران کننده است.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون بهداشت و درمان به صورت جدی پیگیر اجرای قوانین حوزه بهداشت و درمان به ویژه قانون مبارزه با دخانیات است، ادامه داد: پیگیری قوانین این حوزه دغدغه کمیسیون است زیرا به جد نگران سلامت مردم بوده و سلامت مردم برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است؛  ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات نیز باید پیگیر اجرای قانون مذکور شود و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت و پلیس پیشگیری قوه قضائیه باید نهایت تلاش خود را برای پیگیری و اجرای قانون مذکور به کار ببرند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در رابطه با گسترش کارخانجات تولید سیگار در کشور، گفت: باید به صورت جدی در جهت کاهش مصرف و تولید مواد دخانی در کشور گام برداشت و نباید در این رابطه با شعار خودکفایی و تولید ملی جوانان کشور را به سمت مرگ سوق داد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس دهم، افزود: هر چند وزارت جهاد کشاورزی موظف شد با توجه به شرایط زیست محیطی، نیاز جامعه و با صرفه بودن برای کشاورز مقدمات کشت جایگزین توتون و تنباکو را برای کشاورزان فراهم کند اما متاسفانه نسبت به این امر غفلت شد و نتوانستیم فضای لازم را برای کشاورز ایجاد کرده و به گونه ای در حال حاضر کشت توتون برای کشاورز مقرون به صرفه نبوده و اکثر توتون ها به صورت قاچاق وارد کشور می شود.

 نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه دست های پنهان مانع از اجرای قانون مبارزه با دخانیات می شود، تصریح کرد: منفعت طلبی برخی و دست های پنهان مانع از اجرای چنین قوانینی می شود.

 امینی فرد: مالیات مواد دخانی در کشورهای پیشرفته ۵۰ درصد؛ در ایران ۲۰ درصد

محمدنعیم امینی فرد، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، از بی‌توجهی نسبت به اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات انتقاد کرد و گفت: متاسفانه عزم و اراده جدی برای مبارزه با دخانیات در کشور وجود ندارد و برخی با بهانه‌های واهی مانند اشتغال زایی و تولید ملی مانع از اجرای چنین قوانینی می شوند این در حالی است که با شیوع مصرف مواد دخانی در کشور مواجه هستیم.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه قانون مبارزه با دخانیات را در کمیسیون بهداشت بررسی و همچنین علت عدم اجرای آن را از سوی دستگاه ها پیگیری خواهیم کرد در رابطه با عدم ارائه گزارش عملکرد شش ماهه ستاد کشوری و کنترل و مبارزه با دخانیات به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: به طور قطع علت عدم ارائه این گزارش را نیز از ستاد پیگیری خواهیم کرد.

وی با انتقاد از اینکه برخی به بهانه اشتغال زایی مانع از افزایش مالیات مواد دخانی در لایحه برنامه ششم و بودجه 96 شدند، تصریح کرد: متاسفانه در این لوایح با کاهش شدید مالیات مواد دخانی روبرو هستیم و این موضوع نشان می دهد حتی در کانون عالی تصمیم ساز مملکت ( مجلس ) عزم و اراده جدی برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد.

 

مالیات مواد دخانی در کشورهای پیشرفته حداقل50 درصد؛ در ایران 10 تا 20 درصد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه میزان اخذ مالیات از مواد دخانی در کشورهای پیشرفته حداقل50 درصد است، افزود: اخذ مالیات از مواد دخانی در کشور ما بین 10 تا 20 درصد است که این میزان مالیات به هیچ وجه بازدارنده نیست.

قوانین مصوب در حوزه مواد دخانی باید بازدارندگی لازم را داشته باشند

امینی فرد با تاکید بر اینکه قوانین مصوب در حوزه مواد دخانی باید بازدارندگی لازم را داشته باشند، ادامه داد: هر چند مقرر شد بودجه ای با هدف پیشگیری و جلوگیری، از عوارض حاصل از بخش دخانیات در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش وجوانان و همچنین وزارت آموزش و پرورش برای فرهنگ سازی و همچنین ایجاد تفریحات سالم در جهت کاهش مصرف مواد دخانی قرار گیرد اما متاسفانه این موضوع مغفول ماند.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، با بیان اینکه برای مبارزه با دخانیات باید عزم جدی در دولت، قوه قضائیه و همچنین نهادهای تاثیرگذار مانند صداوسیما و آموزش و پرورش به وجود آید، تصریح کرد: این دستگاه ها باید عوارض مخرب مصرف دخانیات را با فرهنگ سازی و تولید برنامه های مناسب به جامعه اطلاع رسانی نمایند زیرا سن مصرف مواد دخانی در کشور کاهش یافته و همچنین طبق آمارها 90 درصد مصرف کنندگان مواد دخانی درگیر مواد مخدر می شوند که این هشداری جدی است.

انتقاد از گسترش قلیان سراها در کشور

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس دهم، از گسترش قلیان سراها در کشور انتقاد کرد و گفت: گسترش این مراکز در کشور سلامت جوانان را در معرض تهدید قرار داده و هشداری جدی است؛ دولت باید توجهی جدی به تفریح و اوقات فراغت جوانان داشته و با ایجاد مراکز تفریحی مناسب جوانان را به سمت تفریحات مناسب سوق دهد.

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه افزایش مالیات مواد دخانی در کاهش مصرف موثر است، تصریح کرد: مالیات باید به اندازه ای تعیین شود که بازدارندگی لازم را داشته، در غیراین صورت در جهت کاهش مصرف مواد دخانی نمی توانیم توفیقی به دست آوریم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، برای مقابله با عوارض شدید مواد دخانی که بروز سرطان ها و بیماری های تنفسی را به دنبال دارد باید تمهیدات ویژه ای در جهت کاهش تقاضا اتخاذ شود، تصریح کرد: بی شک یکی از این تمهیدات و مهمترین پارامتر توجه جدی مجلس و دولت به افزایش مالیات مواد دخانی است.
 
حمزه: پیگیری علت عدم ارایه گزارش ستاد کشوری مبارزه با دخانیات به کمیسیون بهداشت

 احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز  با هشدار نسبت به شیوع مصرف مواد دخانی در کشور از عدم اجرای کامل قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات انتقاد کرد وگفت: با توجه به شیوع مصرف مواد دخانی لازم است این قانون هر چه سریع‌تر اجرایی شود؛ البته دخانیات هم مانند مواد مخدر یک پدیده چندوجهی بوده و مسائل اجتماعی، اقتصادی، اقتصادی و سیاسی پشت آن نهفته است.


نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه علت عدم اجرای قانون مبارزه با دخانیات را در کمیسیون بهداشت پیگیری خواهیم کرد، ادامه داد: با استفاده از بعد نظارتی علت عدم اجرای این قانون را در کمیسیون پیگیری خواهیم کرد زیرا مصرف مواد دخانی در کشور نگران کننده است.

وی با یادآوری اینکه بروز انواع سرطان‌ها با مصرف مواد دخانی در ارتباط است در رابطه با علل عدم اجرای قانون مبارزه با دخانیات، گفت: مشخص نیست دولت ها چرا نسبت به اجرای این قانون بی توجهی می کنند علیرغم آنکه اجرای آن می تواند منافع زیادی را برای جامعه و کشور به همراه داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در رابطه با عدم ارائه گزارش عملکرد شش ماهه ستاد کشوری و کنترل و مبارزه با دخانیات به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: قانون مذکور را پیگیری خواهیم کرد و همچنین از ستاد علت عدم ارائه گزارش هر شش ماه را نیز جویا می‌شویم.

حمزه با بیان اینکه نبود تفریحات سالم و بیکاری عمده علت روی آوردن جوانان به سمت مصرف مواد دخانی است، افزود: دولت باید نهایت اهتمام خود را برای رفع معضل بیکاری داشته و زمینه تفریحات سالم را برای جوانان ایجاد کند.

وی  با تاکید بر لزوم افزایش مالیات مصرف مواد دخانی با بیان اینکه افزایش مالیات کاهش مصرف مواد دخانی را به دنبال دارد، تصریح کرد: بی شک همانطور که افزایش مالیات مواد دخانی در برخی کشورها در کاهش مصرف کارساز بوده در کشور ما هم می تواند مثمرثمر واقع شود در این رابطه بهتر است مالیات سیگار روی پاکت سیگار قید شود.

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس دهم، در رابطه با احداث و گسترش قلیان سراها در کشور، گفت: هر چند باید از احداث و گسترش قلیان سراها در کشور جلوگیری شود اما نظر امثال من به تنهایی ملاک و کافی نیست بلکه باید متخصصان و کارشناسان اجتماعی و همچنین صداوسیما و رسانه ها خطر گسترش این مراکز و مصرف مواد دخانی را به عنوان هشداری جدی به مردم  اطلاع رسانی کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بی شک هر فعالیت و شغلی که برای آن تقاضا وجود داشته و در کنار این منع قانونی هم نداشته باشد در جامعه گسترش یافته و نمی توان از فعالیت آنها جلوگیری کرد.

وی در رابطه با مخلوط کردن مواد مخدر با تنباکو در برخی قلیان سراها، یادآور شد: نمی‌توان در این رابطه به طور قطع اظهارنظر کرد اما بعید نیست که برخی مراکز برای رسیدن به منافع بیشتر به چنین اقداماتی روی بیاورند؛ ضروری است دستگاه های ذی ربط نظارت بیشتری را بر عملکرد این مراکز داشته و با متخلفان به صورت قاطع برخورد کنند.

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، منوجان، رودبار و قلعه‌گنج در مجلس دهم، در مورد گسترش کارخانجات تولید سیگار، گفت: تمامی مسئولان با همکاری هم باید در راستای جلوگیری از گسترش کارخانجات تولید سیگار در کشور گام بردارند؛ در واقع تولید سیگار در انحصار دولت بوده و دولت هم در حال گسترش احداث کارخانجات تولید سیگار است.

مقابله با مصرف مواد دخانی با فرهنگ سازی امکان پذیر است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مقابله با مصرف مواد دخانی با فرهنگ سازی امکان پذیر است، گفت: فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به جوانان می تواند در کاهش مصرف مواد دخانی نقش عمده ای داشته باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha