یک متخصص ارتوپدی با اشاره به راه اندازی قطب های ارتوپدی تروما در کشور، گفت: موضوع ارتوپدی تروما در کنگره جامعه جراحان ایران مورد توجه قرار گرفته است.

شکستگی های باز از شایع ترین اورژانس های ارتوپدی

سلامت نیوز:یک متخصص ارتوپدی با اشاره به راه اندازی قطب های ارتوپدی تروما در کشور، گفت: موضوع ارتوپدی تروما در کنگره جامعه جراحان ایران مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر ذبیح الله حسن زاده در ارتباط با اصلی ترین چالش کشور در بخش حوادث، افزود: در کشور ما سالیانه در حوادث جاده ای حدود ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست می دهند و ۱۰ برابر این تعداد، مصدوم می شوند و البته تروما تنها براثر حوادث جاده ایی نبوده و حوادث محل کار، منزل و نزاع ودرگیری به دلیل ناهنجاری های اجتماعی نیز می تواند سبب بروز تروما شود.

وی با بیان اینکه امار بالای مصدومان تصادفات و به طور کلی افرادی که دچار تروما شده اند، در کشور بالا است، ادامه داد: این موضوع علاوه بر اینکه برای سیستم بهداشت و درمان کشور هزینه بر است سبب از کارافتادگی افراد جامعه و یا مرگ جوانان می شود.

این متخصص ارتوپدی اضافه کرد: در ارتباط با موضوع تروما نیاز به انجام اقدامات گروهی و تیمی جهت کمک به آسیب دیدگات هستیم به طور مثال تنها جراح ارتوپدی نمی تواند به بیمار کمک کند بلکه پرستار، بهیار و تیم اتاق عمل نیز در این رابطه سهیم هستند و ارتقاء دانش و آگاهی آنها در کمک به بیمار بسیار موثر است همچنین این مسئله سبب شده بیمار از درمان خود نتیجه بهتری گرفته و از سلامتی بیشتر بهرمند شود.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه هر ساله در کنگره جامعه جراحان ایران یک روز اختصاص به پرستاران بخش ارتوپدی دارد، گفت: امسال در این کنگره تعداد زیادی پرستار بخش ارتوپدی، پرستاران بخش ویژه و کارکنان بخش اتاق عمل حضور دارند و تعدادی از آنها نیز سخنرانی خواهند داشت.

حسن زاده در پاسخ به اینکه آیا رشته ارتوپدی تروما در دانشگاه ها ارائه می شود، افزود: در دانشگاه های همچون تبریز، شیراز، بقیه الله و مشهد به طور اختصاصی بخش های ارتوپدی تروما راه اندازی و به قطب های درمان تروما تبدیل شده اند و بیماران به طور ویژه‌ در این مراکز پذیرفته و درمان می شوند.

این متخصص ارتوپدی در ادامه به موضوع اورژانس های ارتوپدی اشاره کرد و گفت: اورژانس ارتوپدی به عناوینی اطلاق شده که تأخیر در تشخیص و درمان آن به عوارض جدی منتهی می شود.

وی در خصوص انواع اورژانس های ارتوپدی گفت: در رفتگی مفاصل بزرگ، آرتریت سپتیک، سندرم کمپارتمان، آمبولی چربی، ضایعات تزریقی در دست،تنوواژینیت دست،ضایعات عصبی پیشرونده فقرات، عوارض عروقی اندام، شکستگی باز و شکستگی گردن فمور از انواع مشکلاتی است که حتما نیاز به اورژانس اورتوپدی دارد.

حسن زاده خاطر نشان کرد: شکستگی ها به طور معمول اورژانس تلقی نمی شود، البته شکستگی دوبل ساعد یا شکستگی استابولوم یا شکستگی های بسته بازو و یا ساق را بهتر است ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت بعد عمل کنیم.

این متخصص ارتوپدی در پایان گفت: شکستگی باز از شایع ترین اورژانس های ارتوپدی است که نتایج درمان را تحت تاثیر قرار می دهد مراقبت پرستاری مناسب به ویژه شستشوی فراوان و استفاده از گاز استریل و خروج اجسام خارجی نیز در این زمینه از مهمترین اقدامات هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha