شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 211072

محققان دانشگاه ملی استرالیا دریافتند در استریلیزه کردن به شیوه UHT دو نوع پروتئین درون شیر باقی می‌مانند که در طول چند ماه حالت آن را از مایع به حالت ژله‌ای تغییر می‌دهند. این پروتئین‌ها در پلاک‌های شکل گرفته در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر و پارکینسون نیز وجود دارد.

یافته های جدید محققان در باره آلزایمر

سلامت نیوز: محققان دانشگاه ملی استرالیا دریافتند در استریلیزه کردن به شیوه UHT دو نوع پروتئین درون شیر باقی می‌مانند که در طول چند ماه حالت آن را از مایع به حالت ژله‌ای تغییر می‌دهند. این پروتئین‌ها در پلاک‌های شکل گرفته در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر و پارکینسون نیز وجود دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، شیوه Ultra High Temperatureیا UHT یک روش فرآوری مواد غذایی با دمای بالا است که در آن شیر به مدت یک تا دو ثانیه با دمای 135 درجه سانتیگراد حرارت داده می شود تا میکروارگانیسم‌های موجود در آن از بین بروند.


به گزارش مدیکال ساینس،محققان دریافتند ساختار پروتئین‌های شیر پس از حرارت‌دهی تا دمای حدود 140 درجه سانتیگراد تغییر می‌کند و این تغییر موجب تغییر حالت شیر و تشکیل لخته‌های پروتئینی در آن می‌شود.


محققان معتقدند شیر فرآوری شده به شیوه UHT عامل بروز بیماری‌های پارکینسون و آلزایمر نیست؛ اما بررسی عملکرد پروتئین‌هایی که در طول زمان منجر به تغییر حالت شیر می‌شوند، زمینه را برای درک بهتر این بیماری‌ها فراهم می‌کند.


بیماری پیشرونده آلزایمر شایعترین نوع زوال عقل است که باعث اختلال در حافظه، تفکر و رفتار بیمار می شود.
بر اساس آمار مرکز بین المللی آلزایمر، در حال حاضر 46.8 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال 2050 میلادی، به 131.5 میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد.


محققان دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو چاقی، باریک شدن شریان کاروتید، افسردگی، سطح پایین تحصیلات، افسردگی، فشار خون بالا، عدم تحرک، استعمال دخانیات، سطح بالای اسید آمینه و دیابت نوع 2 را به عنوان مهمترین عوامل خطر آلزایمر برشمرده اند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Small منتشر شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha