بسیاری افراد می‌کوشند با ماساژ و فیزیوتراپی با کمردرد مقابله کنند اما از تاثیر تغذیه مناسب برای حفظ سلامت ستون فقرات بی‌خبرند. چه خوراکی‌هایی برای پیشگیری یا کاهش کمردرد مناسب‌اند؟

چه خوراکی‌هایی برای کاهش کمردرد مناسب‌اند؟

سلامت نیوز:بسیاری افراد می‌کوشند با ماساژ و فیزیوتراپی با کمردرد مقابله کنند اما از تاثیر تغذیه مناسب برای حفظ سلامت ستون فقرات بی‌خبرند. چه خوراکی‌هایی برای پیشگیری یا کاهش کمردرد مناسب‌اند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دویچه‌وله، تقریبا ۸۰ درصد آلمانی‌ها به طور مداوم از انواع کمردرد رنج می‌برند. تحرک کم، کشیدگی عضلات و ساییدگی مهره‌ها از دلایل شایع چنین دردهایی هستند.

معمولا ورزش و روش‌های سنتی مثل ماساژ و فیزیوتراپی به عنوان روش‌های رایج برای کاستن از ناراحتی‌ها و مشکلات چنین عارضه‌ای تجویز می‌شوند. 

 اما یک رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند تاثیری جدی در جلوگیری از درد کمر داشته باشد. اکثر مردم تاثیر آب و مایعات، سبزی‌ها و لبنیات بر سلامتی ستون فقرات و استحکام اسکلت را دست‌کم می‌گیرند.

آب و مهره‌های ستون فقرات

آب نقشی چند وجهی در عملکرد ستون فقرات ما ایفا می‌کند. بیرون مهره‌ها محکم به نظر می‌رسد در حالی که درون آنها مانند اسفنج است و یک چهارم وزن هر مهره را آب تشکیل می‌دهد.

با هر فشاری که به ستون فقرات وارد می‌شود، دیسک بین مهره ‌که مثل کمک فنر عمل می‌کند، تغییر شکل می‌دهد. با هر فشار، آب از هسته اصلی دیسک بین‌مهره‌ای که ماده‌ای ژله‌ای شکل دارد، خارج می‌شود. با قطع فشار، ماده خارج شده دوباره جذب می‌شود.

بدن افراد برای داشتن ستون فقرات محکم اما منعطف به نوشیدن یک و نیم الی دو لیتر آب در روز نیاز دارد. این میزان می‌تواند از آب معدنی، سبزی‌ها، آب میوه یا دمنوش‌های گیاهی شیرین نشده تامین شود.

لیمو ترش، برش پرتقال یا برگ تازه نعنا می‌تواند آب لوله‌کشی یا آب معدنی را خوش طعم کند و عطش برانگیز باشد.

فرآورده‌های لبنی

کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد آلی برای تشکیل استخوان است و کمبود آن به پوکی استخوان می‌انجامد. فرآورده‌های حیوانی چون شیر، ماست و پنیر منابع غنی کلسیم هستند. در پنیر مقادیر زیادی فسفر نیز وجود دارد که همراه با کلسیم به استحکام و ساخت توده استخوان کمک می‌کند.

فسفر و کلسیم لازم است به طور متعادل در بدن وجود داشته باشند و استخوان‌سازی مستلزم وجود متوازن این دو عنصر در بدن است. هر اختلافی در نسبت این دو عنصر در کار استخوان‌سازی اختلال ایجاد می‌کند. یکی از عوامل این اختلال، مصرف فست‌فودها و نوشابه‌های گازدار و شیرین است.

بدن برای جبران این عدم تعادل، ناچار است از استخوان‌ها کلسیم بگیرد و این به نوبه خود موجب مشکلاتی می‌شود. برای همین هر مرد باید روزانه یک و نیم گرم کلسیم یا فسفر دریافت کند؛ میزانی که برای زنان یک گرم در روز است. این مقدار در دو لیوان شیر یا دو تکه پنیر وجود دارد. شیر و ماست و پنیر علاوه بر این حاوی ویتامین کا نیز هستند که جلوی تحلیل رفتن توده‌های استخوانی را می‌گیرد.

سبزی‌ها

کلم یا اسفناج نیز سرشار از کلسیم هستند. سبزی‌های سبز دو عنصر بود و منیزیم هم دارند که برای استحکام اسکلت‌بندی لازم‌اند.

بور روند جذب کلسیم، منیزیم و فسفر در بدن و استخوان‌سازی را تسهیل می‌کند. بور و منیزیم علاوه بر اسفناج در کلم بروکلی یا کاهوپیچ نیز وجود دارند. کاهو یا اسفناج، ویتامین ب کافی را نیز به بدن می‌رساند؛ ویتامینی که موجب محکم‌تر شدن استخوان‌ها و اسکلت می‌شود.

بهتر است هر کس در وعده‌های غذایی روزانه، سه نوع سبزی مصرف کند. ویتامین کا و روی نیز برای داشتن استخوان‌های سالم مفیدند. برنج طبیعی، غلات سبوس‌دار و تخم‌مرغ در کنار سبزی‌ها این مواد آلی ضروری را به بدن می‌رسانند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha