شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

همه‌چیز در کمتر از ١٣ ساعت اتفاق افتاد. نامه پلیس امنیت ساعت ٨ شب به نظافتچی تحویل داده شد و ٩ صبح روز جمعه، سه مأمور پلیس امنیت با حکمی در دست، آمدند و ساختمان را تخلیه کرده و روی درش را برچسب زدند: «ساختمان جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان پاسگاه نعمت‌آباد پلمب شد».

تصمیم «بد» پلیس امنیت در مورد کودکان کار

سلامت نیوز: همه‌چیز در کمتر از ١٣ ساعت اتفاق افتاد. نامه پلیس امنیت ساعت ٨ شب به نظافتچی تحویل داده شد و ٩ صبح روز جمعه، سه مأمور پلیس امنیت با حکمی در دست، آمدند و ساختمان را تخلیه کرده و روی درش را برچسب زدند: «ساختمان جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان پاسگاه نعمت‌آباد پلمب شد».

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه «شهروند» در ادامه خبر داد: در نامه عنوان شده بود مسئولان جمعیت باید در ٢٤ ساعت به پلیس امنیت مراجعه کنند. یکی از اعضای جمعیت که تا مشخص‌شدن دلیل پلمب نخواست نامش عنوان شود، در این‌باره می‌گوید: «دلیل اصلی پلمب مشخص نیست و باید امروز برای بررسی موضوع به پلیس امنیت مراجعه کنیم.»

به گفته او، بیش از ١٠‌ سال از فعالیت این جمعیت می‌گذرد و تاکنون چنین مشکلی پیش نیامده است، اما محمد لطفی که از دیگر اعضای این جمعیت است و سال‌هاست در همین ساختمان به کودکان افغان و ایرانی درس می‌دهد، در گفت‌وگو با «شهروند» توضیح بیشتری می‌دهد: «روز پنجشنبه بعد از گرفتن نامه، مدیر داخلی جمعیت در راه پلیس امنیت بود که به او خبر دادیم ساختمان پلمب شده است، اما متأسفانه با توجه به این‌که روزهای پنجشنبه اداره‌ها تا ساعت ١٢ فعال هستند، مدیر ما به محل نرسید و کار به شنبه موکول شد.»

به گفته این عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، حالا سه روز است که ساختمان پلمب است و کودکان از نشستن پشت نیمکت‌ها محروم هستند و معلوم نیست تا چه زمانی این وضع ادامه داشته باشد: «اینجا هر روز نزدیک به ١٢٠ تا ١٥٠ کودک برای آموزش می‌آیند، بیشتر کودکان کم‌سن‌و‌سال تا ١٥ سال در وسط هفته و کودکان ١٣ تا زیر ١٨ سال در روزهای آخر هفته به‌ویژه جمعه به این جمعیت می‌آیند.»

همین هم شد تا روز گذشته، کلاس‌های درس درفضای سبزی که درنزدیکی جمعیت است، برگزار شود: «روزهای جمعه شلوغ‌ترین روز هفته است، خیلی از بچه‌ها که عمدتاً سن بالاتری نسبت به بقیه بچه‌ها دارند و درطول هفته سرکار می‌روند، در روزهای جمعه به این جمعیت مراجعه می‌کنند، اما از آنجایی که دیروز ساختمان پلمب بود، ناچار شدیم کلاس‌ها را درفضای سبزی که درنزدیکی جمعیت است، برگزار کنیم تا بچه‌ها از درسشان عقب نمانند. برخی از آنها ازمسیرهای خیلی دوری به این محل می‌آیند و نباید با درهای بسته مواجه شوند.»

حالا ساختمان جمعیت حمایت از کودکان کار و خیابان قابل استفاده نیست و لطفی درباره علت پلمب آن توضیح می‌دهد: «آن‌طور که در نامه پلیس امنیت آمده، ظاهراً مشکل از مجوز است، در حالی ‌که ما هر دو‌ سال یک‌بار مجوز را در وزارت کشور تمدید می‌کنیم و هر بار اسامی اعضای هیأت مدیره را به آنها می‌دهیم و تاکنون هم ایرادی از ما نگرفته‌اند. البته درکنار وزارت کشور ما با سازمان بهزیستی هم در ارتباط هستیم؛ چراکه این سازمان هم در کنار وزارت کشور برای فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد مجوز می‌دهد، تاکنون چند بار درخواست مجوز از این سازمان هم داده‌ایم اما تاکنون جوابی به ما نداده‌اند.»

به اعتقاد این عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، به‌طورکلی روی فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد به‌ویژه آنهایی که به صورت مستقل فعالیت می‌کنند، حساسیتی وجود دارد، به همین دلیل هم گاهی چنین برخوردهایی می‌شود.

البته لطفی، گذری هم به بیانیه‌ای که یک‌ماه پیش ازسوی کمیسیون حقوق بشر، علیه این جمعیت منتشر شد، می‌زند:  «یک‌ماه پیش بود که این کمیسیون علیه ما بیانیه‌ای را در یکی از خبرگزاری‌ها منتشر کرد و درآن عنوان کرده بود که جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، کودکان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد، محیط نگهداری از آنها غیربهداشتی است و در آنجا به بچه‌ها آموزش‌های کمونیستی و بهایی داده می‌شود. البته ما به این نامه پاسخ دادیم، اما خبرگزاری منتشر‌کننده این بیانیه، حاضر به انتشار جوابیه ما نشد.» حالا به گفته این عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، مشخص‌ترین دلیل پلمب، معرفی‌نشدن اعضای هیأت‌مدیره و مشکل مجوز اعلام شده است.

لطفی می‌گوید: «این جمعیت ‌سال ٨٣ فعالیتش را شروع کرد و گروه هدفش کودکان مهاجر و ایرانی بازمانده از تحصیل است. کودکانی که به دلیل فقر و مشکلاتی که بر سر برگه‌های هویتی دارند، نمی‌توانند آموزش رسمی ببینند. اغلب هم کودکان کار هستند».

خبر پلمب جمعیت دفاع ازکودکان کار و خیابان، به گوش قاسم‌زاده، رئیس هیأت‌مدیره شبکه یاری هم رسیده است. شبکه‌ای که به‌طور وسیع در ارتباط با کودکان کار، فعالیت می‌کند. او به «شهروند» می‌گوید: «درباره جزییات پلمب جمعیت اطلاع دقیقی نداریم.» او این را هم می‌گوید که جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان پاسگاه نعمت‌آباد، از اعضای شبکه یاری است که سال‌هاست در زمینه آموزش کودکان فعالیت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha