شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 211081

شرکت‌های تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی با تبلیغات گسترده سعی در جذب مشتری‌های بیشتر دارند، بدون اینکه بخواهند از ترکیبات و مضرات محصولاتی مثل شامپوها صحبتی به میان بیاورند.

ترکیبات سرطانزا درون شامپو‌های گران قیمت

سلامت نیوز:شرکت‌های تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی با تبلیغات گسترده سعی در جذب مشتری‌های بیشتر دارند، بدون اینکه بخواهند از ترکیبات و مضرات محصولاتی مثل شامپوها صحبتی به میان بیاورند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان بهداشتی به تازگی با تجزیه و آزمایش مواد اصلی تشکیل دهنده برخی از مشهورترین برندهای محصولات آرایشی بویژه شامپوی سر و بدن و نیز ژل دوش دریافتند که در بیشتر آن‌ها ماده‌ای شیمیایی به نام ۱،۴ -dioxane (دی اکسان) وجود دارد که براساس تحقیقات ماده‌ای سمی و مخرب برای محیط زیست است و می‌تواند در انسان و حتی حیوانات باعث ابتلا به سرطان شود.

برخی از کارشناسان آمریکایی که در تحقیق در خصوص مضر بودن این ماده شیمیایی شرکت کرده‌اند از سازمان FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) خواسته‌اند تا ممنوعیت استفاده از این ماده شیمیایی در محصولات بهداشتی را تصویب و اعلام کند.

براساس تحقیقات ماده ۱،۴ -dioxane نه تنها در شامپو‌ها بلکه در بسیاری از لوسیون‌ها، کرم‌ها و حتی صابون‌ها نیز وجود دارد و در عین حال نیازی به اعلام نام آن در لیبل اطلاعات مواد تشکیل دهنده ماده آرایشی بهداشتی نیست به همین دلیل مصرف کنندگان از وجود این ماده خطرناک آگاهی ندارند.

ماده شیمیایی ۱،‌۴ -dioxane یک مایع است که به راحتی در آب حل می‌شود و در درجه اول به عنوان حلال در مواد شیمیایی و سپس به عنوان یک ماده کمکی در ایجاد واکنش‌های شیمیایی کاربرد دارد.

کارشناسان در تحقیقات خود پیرامون مضرات این ماده شیمیایی اثر آن را در ابتلای موش‌های آزمایشگاهی به سرطان مشاهده کرده‌اند.

براساس آمار‌ها ۱،۴ -dioxane با ابتلای افراد به سرطان‌های بینی، کبد و پستان مرتبط است.

از دیگر مواد شیمیایی خطرناک که در محصولات آرایشی به میزان زیاد وجود دارد و در افراد موجب ابتلا به سرطان می‌شود؛ می‌توان Oxybenzone (مورد استفاده در ضد آفتاب، مرطوب کننده‌های لب، محصولات دارای SPF)، تولوئن (مورد استفاده درلاک ناخن و پاک کننده ها) و Phenoxyethanol (مورد استفاده قرار گرفته در عطر، محصولات آرایشی، مواد ضدعفونی کننده دست، دئودورانت، خمیر دندان، دستمال مرطوب کودک، کرم ضد آفتاب و انواع لوسیون) را نام برد.

کارشناسان هشدار می‌دهند که مواد شیمیایی سمی تنها در بیش از ۴۶ درصد از محصولات بهداشتی آرایشی آمریکایی وجود دارد و علاوه بر سرطان باعث آلرژی، آسم و آگزما نیز در افراد می‌شود.

یکی از موارد عینی استفاده از مواد شیمیایی سمی در محصولات شرکت Johnson & Johnson بود که باعث شد این شرکت مکلف شود تا از آن‌ها در محصولات خود استفاده نکند.

کارشناسان امیدوار هستند در آینده محصولات بهداشتی آرایشی با میزان بسیار کمتری از مواد شیمیایی خطرناک ساخته شوند تا به این ترتیب از ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها جلوگیری شود.

منبع:Dailymail

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha