سامانه حامی مربوط به تولید، تامین و توزیع شیرخشک افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک با حضور وزیر بهداشت معرفی و افتتاح شد.

طرح "حامی" ویژه بیماران متابولیک افتتاح شد

سلامت نیوز:سامانه حامی مربوط به تولید، تامین و توزیع شیرخشک افراد مبتلا به بیماری‌های متابولیک با حضور وزیر بهداشت معرفی و افتتاح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، بیماران متابولیک نمی‌توانند غذاهای معمولی و مورد استفاده عموم را مصرف کنند و باید از رژیم های غذایی مخصوص که در اغلب آنها مصرف فرآورده‌های متابولیک وجود دارد، بهره‌مند شوند. برای تهیه این فرآورده‌ها که به دلیل تکنولوژی بالا و هزینه قابل توجه آنها، غالبا در چند کشور خاص تولید می‌شوند، کشور خواهان، باید یکسال پیش از تولید، سفارش مورد نیاز خود را نزد تولیدکنندگان ثبت کند.

بر این اساس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال 1386 طرحی را در راستای شناسایی بیماران pku اجرا کرد و به همین دلیل بیمارانی که قبل از این تاریخ متولد شده بودند، دارای کد شناسه و جامعه آماری مشخصی نبودند. به همین دلیل سازمان غذا و دارو همواره با مشکل تامین دقیق و به موقع فرآورده‌های مورد نیاز بیماران متابولیک رو به رو بوده است.

همچنین بنابر اعلام مسوولان سازمان غذا و دارو، پیش از این طرح به دلیل عدم وجود آمار دقیق، در پاره‌ای از موارد این محصولات که با یارانه بسیار بالا و حمایت‌های دولتی تهیه و به کشور وارد می شدند، علاوه بر اینکه به دست شخص نیازمند نمی‌رسیدند بلکه بستری فراهم بود تا افراد سودجو آنها را در مسیری نادرست استفاده یا بعضا از کشور خارج کنند.

در حال حاضر اما سازمان غذا و دارو در اقدامی مناسب با ایجاد اولین و کامل‌ترین سامانه جامع برنامه‌ریزی تامین و تحویل فرآورده‌های مورد نیاز بیماران متابولیک و رژیمی را محقق کرده که این اقدام در راستای طرح تحول نظام سلامت و با هدف افزایش و بهبود سطح دسترسی و رضایمتدی واقعی بیماران، بهبود کیفیت خدمات در سطح تجویز و مدیریت زنجیره‌ای تامین تا تحویل و همچنین تجویز و مصرف منطقی فرآورده‌ها، مدیریت هوشمند و بهینه از حمایت‌های مالی و امکان تحلیل مطالعه داده‌ها و شواهد اجرا شده است.

حال با اجرایی شدن این سامانه نه تنها تک تک بیماران، شناسه‌دار شدند بلکه با ثبت پزشکان و درج تمامی نسخه‌ها به صورت برخط، امکان برآورد نیاز دقیق هر بیمار، چشم انداز صحیح نسبت به مصرف کنونی و از سویی تامین به موقع برای سال‌های آینده محیا شده است.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، در این طرح با همیاری گروه‌های تخصصی و علمی، برنامه جامع تشخیص تا تجویز فراورده‌های متابولیک و رژیمی پایه‌گذاری شده که در خلال آن ارتباط با سامانه‌های مختلف برخط کشور از قبیل پست و ثبت احوال فراهم شده تا با اطلاعات دقیق، موقعیت بیماران و وضعیت حیات‌شان قابل بررسی باشد.

باید توجه کرد که فعالیت سامانه به اینگونه است که پزشک، نیاز بیمار به فرآورده را به صورت نسخه الکترونیک ثبت می‌کند، به محض ورو اطلاعات فرآورده مورد نیاز هر بیمار با برچسب اصالت به نام شخص بیمار آماده ارسال به درب منزل وی می‌شود.

در این حین با همکاری بسیار خوبی که با پست جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته تا حداکثر 72 ساعت فرآورده در هر نقطه از کشور و به سلامت دست بیمار می‌رسد. با این حال اگر در پاره‌ای از موارد این مرسوله از مسیر خود خارج شود، شخص متخلف قابل شناسایی و پیگیری است.

بنابراین با الکترونیک شدن نسخ تحول بزرگی در حوزه تجویز و نظار ت بر روند مصرف دارو ایجاد می‌شود؛ به گونه‌ای که تمامی سوابق پزشکی بیمار به صورت الکترونیک ثبت می‌شوند تا در هر نقطه‌ای از دنیا همراه او باشند. طراحی و اجرایی شدن این طرح در منطقی کردن تجویز و مصرف دارو تاثیر به سزایی خواهد داشت.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha