تنها دانشگاه‌های علوم پزشكی شهرتهران از سال 1384 تعداد محدودی فلوشیپ مراقبت‌های ویژه تربیت می‌كنند و به همین علت تعداد نیرو‌های تحصیل كرده در این رشته در كشور كافی نیست.

وجود نگرش غیرعلمی، مراقبت‌های ویژه بیمارستانی را دچار مشكل كرده است
سلامت نیوز: عضو هیأت علمی و فلوشیپ مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی معتقد است وجود نگرش‌های غیرعلمی باعث فقر تجهیزاتی و نیروی متخصص و نیز بروز مشكلات مختلف در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های كشور شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، دكتر سیدحسین اردهالی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی، با بیان اینكه متأسفانه در كشور ساختار منسجم و تعریف شده‌ای برای بخش ICU وجود ندارد، گفت: در حالی كه در بسیاری از كشورهای دنیا برای هر بیمار بدحال در بخش ICU حداقل یك پرستار تعریف می‌شود در كشور ما متأسفانه به علت كمبود فضای فیزیكی، تجهیزات و نیروی دانش آموخته لازم، عملاً این كار مقدور نیست.
وی افزود: تنها دانشگاه‌های علوم پزشكی شهرتهران از سال 1384 تعداد محدودی فلوشیپ مراقبت‌های ویژه تربیت می‌كنند و به همین علت تعداد نیرو‌های تحصیل كرده در این رشته در كشور كافی نیست.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با انتقاد آنچه وی نگرش غیرعلمی به تخصص مراقبت‌های ویژه می‌خواند، اظهار كرد: این نگرش غیرعلمی باعث شده كه بیمارستان‌ها و مراكز درمانی كشور تعریف بخش ICU را فقط در وجود تخت، ونتیلاتور و مانیتور بدانند و همین موضوع باعث فقر تجهیزاتی و كمبود فضا و امكانات در این بخش شده است و مباحث مهمی مانند طراحی فضای فیزیكی و استانداردهای طراحی بخش ICU مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
وی در این باره اضافه كرد: فقدان استراتژی عملی پیشگیری از عفونت در بخش ICU، نداشتن ابزار مناسب پایش ازقبیل دمای بدن، توزین بیمار و..، عدم اندازه گیری بالانس ازت در بیماران، تغذیه و تهویه نامناسب در بخش ICU و در نظر نگرفتن تمهیدات لازم جهت كاهش و به حداقل رساندن تحرك و جابجایی بیماران بخش ICU برای جراحی، تصویربرداری وسایراقدامات تشخیصی ودرمانی از ضعف‌ها و مشكلات عمده مراقبت‌های ویژه بیمارستانی كشور است.
دكتر اردهالی، پیشنهاد كرد برای تقویت وضعیت مراقبت‌های ویژه در كشور منابع و تجهیزات كافی تهیه و برای آشنایی بیشتر با علوم روز، دوره‌های كوتاه مدت تكمیلی خارج از كشور برای دستیاران دوره‌های فوق تخصصی ایجاد شود.
وی با بیان اینكه طراحی و راه‌اندازی یك بخش بینابین آی‌سی‌یو و بخش عمومی یكی از نیازهای اساسی مراقبت‌های ویژه بیمارستانی كشور است، عنوان كرد: سطح ارایه خدمات درمانی در بخش ICU بهتر و بالاتر از بخش‌های عادی است و هنگامی كه بیمار از آی‌سی‌یو مرخص شده و به بخش عادی منتقل می‌شود به علت افت كیفی خدمات گاهی مجدداً دچار مشكل شده و به بخش ICU بازگردانده می‌شود كه بهترین راه حل این مشكل طراحی یك بخش بینابینی با كیفیت خدمات درمانی متوسط است تا بتواند بیمار را در یك وضعیت پایدار به بخش عمومی منتقل كند. ضمن اینكه خدمات این بخش بینابینی حتماً باید تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار گیرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی با اشاره به استانداردهای موجود درباره آمبولانس‌های داری بخش ICU، تصریح كرد: تا جایی كه اطلاع دارم ، هنوز هیچ آمبولانسی در كشور وجود ندارد كه طبق استانداردهای وزارت بهداشت یك موبایل ICU محسوب شود.
وی افزود: تهیه و نصب مانیتور و ونتیلاتور در آمبولانس آن را به یك بخش ICU مجهز نمی‌كند بلكه آمبولانس دارای بخش آی‌سی‌یو استاندارهایی دارد كه براساس آن می‌تواند یك بیمار بدحال را از یك مركز درمانی ابتدایی به بیمارستان تخصصی حمل كند و یا در سوانح و حوادث مورد استفاده قرار گیرد در حالی كه آمبولانس‌های موجود در كشور كه گاهی اوقات آمبولانس‌های دارای بخش ICU خوانده می‌شوند، خدمات درمانی عمومی را ارایه می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha