مدیرکل تغذیه وزارت بهداشت گفت: زنان به عنوان محور سلامت خانواده وظیفه آموزش تغذیه سالم را به کودکان بر عهده دارند زیرا کودکان رفتار خود را از والدین می‌آموزند و اگر الگوهای رفتاری اصلاح شود عادات غذایی فرزندان نیز اصلاح خواهند شد.

سواد و آگاهی خانواده‌ها الگوی تغذیه خانوار را رقم می‌زند

سلامت نیوز:مدیرکل تغذیه وزارت بهداشت گفت: زنان به عنوان محور سلامت خانواده وظیفه آموزش تغذیه سالم را به کودکان بر عهده دارند زیرا کودکان رفتار خود را از والدین می‌آموزند و اگر الگوهای رفتاری اصلاح شود عادات غذایی فرزندان نیز اصلاح خواهند شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس‌، زهرا عبدالهی مدیرکل تغذیه وزارت بهداشت در همایش تغذیه سالم و سفیران سلامت اظهار کرد: در حال حاضر شواهد موجود در کشور نشان می‌دهد که علل بسیاری از مرگ و میرهای بیماری‌های غیرواگیر هستند که مهمترین علت بروز بیماری‌های غیرواگیر نیز الگوی تغذیه نامناسب است.

وی افزود: مطالعات بین‌المللی نشان می‌دهد اگر الگوی تغذیه‌ای افراد اصلاح شود می‌توان از بروز بسیاری از این بیماری‌ها پیشگیری کرد. یکی از برنامه‌های اصلی طرح تحول سلامت برنامه‌ریزی در جهت بهبود و اصلاح الگوی تغذیه جامعه بوده است. که امیدواریم به کمک سفیران سلامت این طرح به طور کامل اجرا شود.

عبدالهی تصریح کرد: اضافه وزن یکی از علل بروز بیماری‌های قلبی است که این موضوع زمانی ایجاد می‌شود که انرژی دریافتی بیش از نیاز بدن باشد. همچنین مصرف نمک نیز یکی از علل بروز بیماری‌های غیرواگیر به شمار می‌آید.

وی در خصوص مصرف نمک توصیه کرد: ما همواره توصیه می‌کنیم که مصرف نمک در وعده‌های غذایی افراد کاهش پیدا کند همچنین بهتر است افراد از استفاده تنقلات شور، سس‌ها که دارای مقدار زیادی نمک هستند، خودداری کنند و بهتر است به نمک پنهان غذا نیز توجه شود زیرا مصرف بیش از حد نمک باعث بروز فشار خون بالا خواهد شد.

مدیرکل تغذیه وزارت بهداشت بیان کرد:‌ زنان به عنوان محور سلامت خانواده در جامعه محسوب می‌شوند بنابر این یکی از وظایف اصلی آنها آموزش الگوی تغذیه سالم و مناسب به خانواده و خصوصاً کودکان است زیرا کودکان رفتارهای خود از والدین می‌آموزند و اگر الگوهای رفتاری اصلاح شود عادات غذایی نیز اصلاح خواهد شد. سواد و آگاهی خانواده الگوی تغذیه خانواده را رقم می‌زند.

عبدالهی تصریح کرد: مسئله شکل‌گیری ذائقه یکی از نکاتی است که باید در کودکی به آن توجه کرد و این مسئله از دوران جنینی آغاز می‌شود و همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که بروز بیماری‌هایی مثل سرطان سینه و سرطان پروستات بر اثر الگوی تغذیه نامناسب و مصرف بی‌رویه روغن است.

وی توصیه کرد: مصرف سبزی‌ها باید بیشتر در وعده غذایی افراد قرار گیرد زیرا استفاده از این مواد غذایی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین سرطان‌ها خواهد شد. متأسفانه روند چاقی در کشور ما رو به افزایش است این موضوع ابتلای به بیماری‌های غیرواگیر را بیشتر کرده است.

مدیرکل تغذیه وزارت بهداشت در پایان گفت: اگر رفتار تغذیه‌ای افراد اصلاح شود گام‌های بزرگی در راستای سلامت جامعه برداشته می‌شود زیرا تحرک بدنی و تغذیه سالم می‌تواند 80 درصد بیماری‌های قلبی و همچنین 30 تا 40 درصد از بروز بیمار‌های سرطانی پیشگیری به عمل آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha