نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از بی توجهی به اجرای قانون مدیریت پسماند درکشور، گفت: متاسفانه نظارت براجرای قوانین مشکلاتی را درحوزه پسماند زباله به وجود آورده است.

سلامت نیوز:نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از بی توجهی به اجرای قانون مدیریت پسماند درکشور، گفت: متاسفانه نظارت براجرای قوانین مشکلاتی را درحوزه پسماند زباله به وجود آورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،سید مرتضی خاتمی  با اشاره به اینکه  متوسط سرانه تولید روزانه  زباله در کشور 710 گرم است، گفت: میزان تولید روزانه زباله در تهران به ازای هر نفر 790 گرم است؛ یعنی روزانه بیش از 50 هزار تن و سالانه حدود 20 میلیون تن  زباله و پسماند در کشور تولید می شود که 80 درصد آن در شهرها است بنابراین این میزان باید به عنوان خطر جدی مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم ماهنشان درمجلس شورای اسلامی، افزود: متوسط جهانی بازیافت زباله 70 درصد است، این درحالی است که فقط 20 درصد زباله ها در کشور ما بازیافت می شوند؛ به این معنی که سالانه 16 میلیون تن زباله در کشور در زیر خاک دفن می شود و تنها 2 درصد دفن ها به صورت بهداشتی است .

وی تصریح کرد: متاسفانه 20میلیون تن زباله در سال ، 16 میلیون متر مکعب آب را آلوده می کند که به طورحتم بی توجهی به این موضوع  خطرات جدی برای کشوربه وجود می آورد. البته در سال 83 قانون مدیریت پسماند تصویب شد؛ اما در مقام اجرا به جهت عدم تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل های مناسب ، صورت اجرایی مناسب به خود نگرفت ؛ هرچند که دربخش نظارت بر اجرای قوانین نیز ضعف وجود داشته است .

این نماینده مردم درمجلس با انتقاد ازاینکه  بیش از 50 درصد از 200 واحد بازیافتی زباله موجود درکشور تعطیل شده است، تصریح کرد: درخصوص بازیافت زباله به واحدهای بیشتری نیاز است، البته برای بازیافت بهینه باید تفکیک مناسب در مبدا صورت گیرد؛ اما متاسفانه کمتر از 10 درصد تفکیک زباله  در مبدا صورت می گیرد .

خاتمی درخصوص عملکرد کشورهای دیگر دربحث بازیافت زباله، گفت:  درکشور ایتالیا ۵۴ درصد دفن، ۱۲ درصد بازیافت و ۳۳ درصد کمپوست، در ژاپن تنها ۳ درصد دفن، ۱۷ درصد بازیافت مواد و ۷۴ درصد بازیافت انرژی، در سوییس ۱ درصد دفن، ۳۳ درصد بازیافت مواد، ۵۰ درصد بازیافت انرژی و ۱۶ درصد کمپوست از زباله حاصل می شود؛ این درحالی است که در کشور ما فقط 20 درصد بازیافت صورت می گیرد .

وی در خصوص راهکار حل مشکل، گفت : برای غلبه بر این مشکل ضمن ایجاد مدیریت مناسب در حوزه پسماند و اجرایی نمودن قوانین مربوط ،باید امکانات مناسب با مشارکت و عزم عمومی بکار گرفته شود، تا ضمن کاهش تولید زباله ، تفکیک مناسب در مبدا صورت پذیرد ؛در این صورت با ایجاد و توسعه کارخانجات بازیافت ،می توان ضمن برطرف کردن معضل پسماندها ، از طریق بازیافت درآمد 10 هزارمیلیاردی را نصیب کشور کرد .

این نماینده مردم درمجلس دهم  درباره زباله های بیمارستانی ، افزود: میزان تولید پسماند بیمارستانی به ازای هر تخت 1.5 تا 3 کیلو گرم است ، البته از 8400 تن زباله تولیدی در تهران ، حدود 90 تن آن پسماند بیمارستانی بوده  و 450 تن آن پسماند پزشکی است ، البته کل پسماند بیمارستانی در کشور 400 تن بوده  که بین 10 تا 25 درصد پسماند بیمارستانی عفونی و خطرناک است که خوشبختانه اکثر بیمارستانها  به دستگاه بی خطر ساز پسماندهای عفونی مجهز شده اند؛ اما تجهیز همه بیمارستانهای کشور و استفاده از دستگاههای پیشرفته باید در دستور کار قرار گیرد .

نایب رییس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس با اشاره به مصرف سالانه 400 هزار تن کاغذ در کشور ، تصریح کرد:  بازیافت 25 درصدی کاغذ، یک میلیون و هفتصد هزار اصله درخت از قطع نجات پیدا می دهد، بنابراین بی تردید نجات درخت ، خاک  ،هوا وآب می تواند به نجات بشریت و زندگی سالم تر و بهتر کمک کند ./


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha