شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 211155

بی‌شک بهار زیباترین فصل است که پس از سرمای زمستان جانی دوباره به کالبد طبیعت بخشیده است. بلندتر شدن روزها، درخشندگی نور خورشید، هوای دلپذیر، رویش گل‌ها و گیاهان و... اما ممکن است برخلاف انتظار برای تلاش و تحرک بیشتر در این روزها، از احساس خستگی و بی‌حالی رنج ببرید و انرژی لازم برای انجام کارهای روزمره نداشته باشید.

آنچـه بـایـد در مـورد «خستگـی بهـاری» بـدانیـد

سلامت نیوز: بی‌شک بهار زیباترین فصل است که پس از سرمای زمستان جانی دوباره به کالبد طبیعت بخشیده است. بلندتر شدن روزها، درخشندگی نور خورشید، هوای دلپذیر، رویش گل‌ها و گیاهان و... اما ممکن است برخلاف انتظار برای تلاش و تحرک بیشتر در این روزها، از احساس خستگی و بی‌حالی رنج ببرید و انرژی لازم برای انجام کارهای روزمره نداشته باشید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، این حالت مشکلی موقتی است که به آن «خستگی بهاری» اطلاق شده و بیشتر در خانم‌های 20 تا 50 ساله دیده می‌شود. خستگی بهاری همچنین با علائم دیگری مانند سردرد، احساس بیماری عمومی، تحریک‌پذیری، اختلالات تمرکز، مشکلات حافظه و خواب، بروز جوش روی لب‌ها، دردهای عضلانی، ریزش قابل‌توجه موها، کاهش اشتها و فقدان سرزندگی و نشاط همراه است.

علل خستگی بهاری در خانم‌ها
تابه‌حال متخصصان علت دقیق این مشکل را پیدا نکرده‌اند. ظاهرا بین تغییرات سیستم عصبی در آغاز بهار و حساسیت‌های این فصل ارتباط وجود دارد.
گرمای هوا، طولانی‌تر شدن روزها، تغییر ساعت و... در بدن تغییراتی ایجاد می‌کند و به‌خصوص بر ریتم بیولوژیک که باید ناگهان با این شرایط جدید هماهنگ شود، تاثیر می‌گذارد. گرچه خستگی بهاری وخیم نیست اما طی سال‌های گذشته اخیر به طرز قابل‌توجهی افزایش یافته است. این حالت توانایی و بازدهی شغلی و همچنین امکان بهره‌مندی مطلوب از اوقات فراغت را از فرد می‌گیرد. از همین رو لازم است توصیه‌هایی دراین‌باره رعایت گردد تا از شدت و وخامت آن پیشگیری شود.


پیشگیری از بروز مشکل
بهترین روش پیشگیری و بهبود خستگی بهاری رعایت سبک زندگی سالم و منظم به‌خصوص اصول تغذیه است. مواد غذایی باید در 4 تا 5 وعده میل گردد و از حذف یک وعده یا گرسنگی طولانی‌مدت پرهیز شود. همچنین سعی گردد وعده‌های غذایی در ساعات منظمی باشد زیرا هر نوع ناهماهنگی در تغذیه می‌تواند زمینه‌ساز تسهیل یا تشدید مشکل در افراد مستعد باشد. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز باعث عملکرد نادرست سیستم عصبی و ایمنی شده و همچنین تغییرات خلقی، بی‌انگیزگی، خستگی و... را در پی دارد که می‌تواند با فرارسیدن بهار تشدید شود.


بهترین توصیه‌های پیشگیرانه
تغذیه سالم و متنوع با افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها، حبوبات، غلات (به‌خصوص غلات سبوس‌دار) و کاهش مصرف چربی‌ها و شیرینی‌ها
نوشیدن حداقل دو لیوان آب در روز برای عملکرد بهتر کلیه‌ها و روده‌ها و دفع مواد سمی از بدن
کاهش مصرف مواد محرک مانند قهوه و دخانیات
شام سبک حداقل دو ساعت قبل از خواب برای عدم تداخل عملکرد دستگاه گوارش بر کیفیت خواب
زمان خواب‌وبیداری منظم و لذت بردن از خواب کافی
تمرینات ورزشی منظم و با شدت متوسط مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و شنا برای کمک به رفع فشارهای عصبی و بهبود خواب
منبع: bebesetmamans.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha