شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 211157

قسمت‌هایی از بدن حیوانات حلال گوشت، قابل خوردن نیست از جمله استخوان؛ اما می‌توان با آن سوپ تهیه کرد و از خواص فراوان آن بهره برد.

فواید فراوان آب قلم از منظر طب سنتی

سلامت نیوز:  قسمت‌هایی از بدن حیوانات حلال گوشت، قابل خوردن نیست از جمله استخوان؛ اما می‌توان با آن سوپ تهیه کرد و از خواص فراوان آن بهره برد.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمد مظاهری در گفت‌وگو با سلامانه در ارتباط با فواید مصرف عصاره قلم گفت: «استخوان‌ها وقتی به مدت طولانی در آب می‌جوشد تمامی مواد مغذی آن خارج شده و عصاره‌ای به دست می‌آید که به آن آب قلم می‌گویند. آب قلم غنی از پروتئین و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، فسفر و… است. علاوه بر آن، حاوی ویتامین‌های B نیز هست.


بیشتر پزشکان مصرف این عصاره را به بیماران خود توصیه می‌کنند زیرا عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و سیرکننده و انرژی‌دهنده است. از طرفی با تقویت سیستم ایمنی بدن، روند بهبود را تسریع می‌کند».


این متخصص طب سنتی در ادامه گفت: «آب جوشیده استخوان سرشار از مواد مغذی است که به تقویت استخوان‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و غضروف‌ها کمک می‌کند و مفصل‌ها را سالم نگه می‌دارد. این آب سرشار از اسیدهای آمینه به نام پرولین و گلیسین است که برای بافت‌های بدن لازم است. مبتلایان به التهاب مفصل و استخوان، مکمل‌های کوندرویتین سولفات مصرف می‌کنند زیرا مانع از شکستگی غضروف مفصل می‌شود اما آب قلم نسبت به مکمل غذایی سالم‌تر است. گلیسین، پرولین و آرژنین موجود در آب قلم در کاهش التهاب و درد مفصل مؤثر است».


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به زنان باردار و شیرده که به احتمال زیاد دچار کاهش مواد معدنی می‌شوند، مصرف هر روزه آب قلم را توصیه کرد و گفت: «این عصاره خونساز است و گلیسین موجود در آن تولید هموگلوبین را افزایش می‌دهد. گلیسین نوعی اسیدآمینه است که در عملکرد سیستم مرکزی اعصاب نقش مهمی ایفا می‌کند. خلق و خو را تنظیم می‌کند، حافظه را بهبود می‌دهد و با ایجاد آرامش، خواب آرام را تضمین می‌کند. ژلاتین که از کلاژن استخوان‌ها به دست می‌آید نیز به هضم آسان مواد غذایی کمک می‌کند. این ماده عملکرد روده کوچک را بهبود می‌بخشد و سیستم گوارش را تقویت و سوخت و ساز پروتئین را تحریک می‌کند تا بدن بتواند پروتئین را هضم کند. بنابراین توصیه می‌شود افرادی که حساسیت غذایی دارند، عصاره قلم را به برنامه غذایی روزانه‌شان اضافه کنند».


به گفته دکتر مظاهری کلاژن موجود در عصاره استخوان نیز بر کیفیت مو، پوست و ناخن تاثیرگذار است. پرولین موجود در آن نیز هم کاهنده سلولیت است هم پوست را نرم می‌کند. آرژنین هم به عملکرد سیستم ایمنی و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند و سلول‌های آسیب‌دیده کبد را ترمیم می‌کند. مصرف عصاره قلم حساسیت و عدم تحمل غذایی را برطرف می‌کند و مانع از بروز بیماری‌های خودایمنی است»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha