شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸

«ناخن جویدن» یکی از عادات رایج کودکان و بزرگ‌سالان به‌خصوص زنان است که علل مختلفی مانند اضطراب، استرس، ترس و حالات عصبی مانند امتحان، از دست دادن شغل، مرگ یکی از نزدیکان، سفر با هواپیما و... زمینه‌ساز آن می‌شوند.

7 راهکار برای مقابلـه با ناخن جویدن

سلامت نیوز:«ناخن جویدن» یکی از عادات رایج کودکان و بزرگ‌سالان به‌خصوص زنان است که علل مختلفی مانند اضطراب، استرس، ترس و حالات عصبی مانند امتحان، از دست دادن شغل، مرگ یکی از نزدیکان، سفر با هواپیما و... زمینه‌ساز آن می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، این عادت نه‌تنها بر زیبایی ناخن‌ها تاثیر می‌گذارد بلکه باعث بروز جراحات و عفونت‌هایی در پوست، ناخن‌ها و انگشتان می‌شود. ازجمله عوارض ناخن جویدن بر سلامتی می‌توان به بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها و قارچ‌ها، تغییر شکل ناخن‌ها، مشکلات دندانی ( آسیب مینای دندان، پوسیدگی)، بیماری‌های دهان ( آفت، زخم)، بیماری‌های معده، مشکلات تنفسی ( در صورت ورود ناخن به ریه‌ها یا چسبیدن در حنجره) اشاره کرد. ازلحاظ روانشناسی افرادی که ناخن می‌جوند معمولا در حضور دیگران دست‌های خود را پنهان می‌کنند زیرا از این کار احساس شرم و خجالت دارند. کنترل این عادت بسیار مشکل است زیرا به‌طور ناخودآگاه به وجود می‌آید. اما باکمی اراده و رعایت چند راهکار ساده می‌توان آن را کنار گذاشت:


دم‌نوش‌های آرام‌بخش
در بیشتر موارد استرس اصلی‌ترین عامل ناخن جویدن است. بعضی از گیاهان در کنترل اضطراب و حالات عصبی موثر هستند و به فرد کمک می‌کنند تا به‌تدریج ناخن جویدن را کنار بگذارد. در این مورد سنبل‌الطیب و گل ساعتی مفید خواهند بود. کافی است دو قاشق سوپ‌خوری از یکی از این گیاهان را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 5 دقیقه دم بکشد. سپس صاف کرده و بنوشید.


جویدن آدامس یا ریشه‌های گیاهی
شاید عجیب به نظر برسد اما تکنیک بسیار موثری برای مقابله با ناخن جویدن است زیرا اضطراب را کاهش می‌دهد. البته بهتر است آدامس بدون قند تا ریشه‌های زنجبیل و شیرین‌بیان جویده شود تا مانع از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری گردد. اگر عادت ناخن جویدن دارید توصیه می‌شود همیشه یکی از این خوراکی‌ها را همراه داشته باشید تا هنگام تمایل به ناخن جویدن از آن استفاده کنید.


حلقه یا گوی پلاستیکی
یکی از روش‌های درمانی در مبتلایان به سندروم مجرای مچ دست استفاده از حلقه یا توپک است که معمولا از جنس پلاستیک فشرده یا کائوچوست که به خاطر سفت بودن عصب دست را تحریک می‌کند. این وسیله برای رهایی از اضطراب و نگرانی و درنتیجه ناخن جویدن مفید خواهد بود.


روغن‌های تلخ
بسیاری از روغن‌ها و اسانس‌های گیاهی مانند روغن درخت چای طعم نسبتا تلخی دارند و به همین دلیل راهکار خوبی برای جلوگیری از ناخن جویدن است. کافی است چند قطره روغن را روی پنبه ریخته و به انگشتان بزنید. البته این کار را باید چند بار در روز تکرار کرد زیرابه خاطر کارهای مختلف روزمره پاک می‌شود.


سیر و لیمو
اگر روغن‌های گیاهی در دسترس ندارید مهم نیست؛ می‌توانید از مواد موجود در منزل کمک بگیرید. مخلوط سیر، لیمو و پودر فلفل سیاه شما را به‌کلی از ناخن جویدن منصرف می‌کند. البته مراقب تماس با دهان و سوزش‌های آن باشید.


دستکش پوشیدن
اگر هیچ‌یک از این روش‌ها موثر نبود و حتی هنگام خواب نیز ناخن می‌جوید، بهتر است در اوقاتی مانند تماشای تلویزیون، صحبت کردن، مطالعه و... که زمینه ناخن جویدن بیشتر می‌شود، دستکش بپوشید.


تغذیه سرشار از اسیدهای چرب ضروری
اگر ناخن جویدن منشا عصبی داشته باشد می‌توان اضطراب را از طریق تغذیه صحیح و گنجاندن خوراکی‌های سرشار از ویتامین B و اسیدهای چرب امگا 3 در برنامه روزانه کنترل کرد. این مواد غذایی احساس سیری طولانی‌تری در پی‌دارند که ازجمله می‌توان به شیر، خشکبار، ماهی آزاد و جو دوسر اشاره کرد.


پیامدهای ناخن جویدن
عادت داشتن به جویدن ناخن‌ها علاوه بر خراب کردن ظاهر انگشتانتان، می‌تواند در دزازمدت پیامدهای بهداشتی هم برای شما ایجاد کند. این پیامدهای بهداشتی دلیل دیگری برای ترک کردن ناخن جویدن است. از چمله این پیامدها می‌توان به این موارد اشاره کرد:
-ناخن‌ها حاوی میکروب‌های بسیاری هستند. جویدن ناخن این میکروب‌ها را وارد بدنتان می‌کنند و خطر دچار شدن به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.
-ایجاد پارونیشیا یا عفونت بافت‌های اطراف ناخن که باعث ایجاد درد و تورم در آنها می‌شود. اگر عفونت باکتریایی باشد، جوش‌های پر از چرک هم ممکن است ایجاد شود.
-تاخن جویدن روی دندان‌هایتان تاثیر می‌گذارد. این عادت ممکن است باعث شکستن یا لب‌پر شدن دندان شود. باکتری‌های روی انگشت‌ها هم ممکن است به عفونت یا تحریک لثه‌ها و در نهایت بوی بد دهان بینجامد.
-ناخن جویدن احتمال بروز عارضه ناخن فرورفته (ingrow- nail) را افزایش می‌دهد که در آن ناخن به طور نابجا رشد می‌کند و به درون بافت‌های شیار ناخن فرو می‌رود و زخم‌هایی که ایجاد می‌شود، شما را دچار درد و عفونت می‌کند.
-لاک ناخن حاوی مواد سمی است. بنابراین اگر ناخن‌تان لاک‌زده باشد، با جویدن آن این مواد شیمیایی را وارد بدنتان می‌کند.
منبع: www.Ameliore ta sante.fr

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha