اگر تمام روز مقابل مانیتور کامپیوتر نشسته‌اید و به صفحه آن زل زده‌اید، و خب این بخشی از کارتان است، حتما با حالت خستگی، سوزش و خواب‌آلودگی چشم‌ها آشنا هستید.

تمام روز به مانیتور زل می‌زنید؟

سلامت نیوز: اگر تمام روز مقابل مانیتور کامپیوتر نشسته‌اید و به صفحه آن زل زده‌اید، و خب این بخشی از کارتان است، حتما با حالت خستگی، سوزش و خواب‌آلودگی چشم‌ها آشنا هستید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، اگر مدت زیادی از روز با کامپیوتر کار می‌کنید، احتمال اینکه با تاری دید و سردرد مواجه شوید اصلا اتفاق بعیدی نیست و چه بسا بارها برایتان تکرار شده باشد. مجموع این نشانه‌ها به عنوان خستگی چشم یا سندروم بینایی کامپیوتر شناخته می‌شود؛ مشکلی که یک بیماری منحصر به فرد در دوران مدرن و عصر تکنولوژی به حساب می‌آید.

برای مبتلا شدن به سندروم بینایی کامپیوتر به زمان زیادی نیاز نیست. فقط کافیست دو ساعت رو به روی مانیتور بنشینید تا خستگی چشمی سراغتان بیاید. بخصوص که این وضعیت با مجموعه‌ای از وسایل اینچنینی مانند موبایل، تبلت یا حتی تلویزیون که نگاه کردن به آنها در زندگی امروز اجتناب ناپذیر است شدت بیشتری هم به خود می‌گیرد. بنابراین هر فردی می‌تواند در خطر گرفتار شدن به این سندروم باشد.

خوشبختانه طبق نظر کارشناسان راه‌های موثری وجود دارند که افراد با به کارگیری آنها می‌توانند از صدمه دیدن چشم‌هایشان بر اثر خیره شدن طولانی مدت به نور صفحه مانیتور جلوگیری کنند.

در ادامه با چهار راهکار ساده که اجرای آنها بسیار راحت است آشنا می‌شوید تا از سلامت چشم‌هایتان محافظت کرده باشید.

متن‌ها را بزرگ کنید

نگاه کردن به متن‌هایی با فونت ریز باعث می‌شود برای بهتر دیدن، صورت‌تان را به صفحه مانیتور نزدیک‌تر کنید که در این حرکت چشم‌های شما از حالت تعادل خارج می‌شوند. همین مسئله باعث خستگی شدید و سردرد می‌شود. بنابراین فونت‌ها را درشت کنید و کنتراست رنگی را انتخاب کنید که چشم‌هایتان حین مطالعه اذیت نشود.

به عنوان مثال اگر خواستید مطلب بلندی را از یک سایت مطالعه کنید می‌توانید آن را روی یک فایل ورد (word) کپی کرده، فونت را درشت کنید و متن را بخوانید.

پلک زدن

زمانی که به صفحه کامپیوتر خیره می‌شویم فراموش می‌کنیم پلک بزنیم. همین مسئله باعث می‌شود چشم‌های ما خشک شود. بنابراین سعی کنید پلک زدن حین کار با مانیتور را فراموش نکنید و مرتب آن را تکرار کنید. استفاده از قطره‌های اشک مصنوعی یکی دیگر از راه‌هایی هستند که از خشک شدن چشم‌های شما جلوگیری می‌کنند.

ضمن اینکه وقتی ساعات طولانی به مانیتور خیره می‌شوید حتما مقدار بیشتری آب بخورید تا از خشکی چشم جلوگیری کرده باشید. برای کسانی که از خشکی چشم رنج می‌برند استفاده از مکمل‌های امگا3 هم طبق نظر پزشک می‌تواند راهکار مناسبی باشد.

تنظیم روشنایی

نوری که از صفحه مانیتور ساطع شده و به چشم‌های شما منتقل می‌شود می‌تواند سبب خستگی چشمی و سردرد شود. بنابراین روشنایی مانیتور را طوری تنظیم کنید تا از بازتاب آن بر روی صفحه مانیتور جلوگیری شود. همچنین می‌توانید از عینک‌هایی با شیشه‌های آنتی ریفلکس هم استفاده کنید تا نور چشمان شما را آزار ندهد.

قانون 20، 20، 20 را رعایت کنید

بعد از 20 دقیقه کار کردن،‌20 ثانیه به نقطه‌ای نگاه کنید که 20 فوت از چشمان شما فاصله داشته باشند (هر فوت حدود 30 سانتی‌متر است). چشمان شما ماهیچه‌هایی دارند که کمک می‌کنند آنها حرکت کرده و به اجسام و نقاط مختلفی نگاه و روی آنها تمرکز کنند. اما اگر ما برای مدت طولانی در یک فاصله با چشم‌های خود به مانیتور خیره شویم،‌ حرکت و تغییر مسیر چشم‌ها و تنظیم شدن آنها برای ماهیچه‌ها کار سختی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha