استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد، گفت: مسواک زدن و نخ دندان باید از همان بچگی انجام شود.

بهداشت دهان باید از ۶ ماهگی رعایت شود/ علت پوسیدگی دندان ها

سلامت نیوز:استادیاردانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد، گفت: مسواک زدن و نخ دندان باید از همان بچگی انجام شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر سید حسین اینانلو در خصوص علت پوسیدگی دندان ها و درمان آنها، گفت: مهمترین فاکتور در درمان دندان های خراب، این است که علت پوسیدگی را بشناسیم و بعد آن را درمان کنیم چون خیلی از بیماران زمانی که مراجعه می کنند و در مورد پوسیدگی صحبت می شود همان ذهنیت قدیم را دارند که دندان کرم خورده و هیچ درکی از نحوه و ایجاد پوسیدگی که علت اصلی آن وجود باکتری و فعال شدن باکتری ها است، ندارند.

عضو انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی، افزود: بسیاری از مردم زمانی که مسواک و نخ دندان می زنند آن هم در ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه فکر می کنند با از بین بردن و برداشتن مواد غذایی روی دندان ها بهداشت را کامل انجام داده اند در صورتی که متوجه نیستند علت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به دلیل برداشتن پلاک باکتریایی است که روی دندان یا لای دندان ها قرار دارد نه حذف مواد غذایی و باید این پلاک ها به خوبی برداشته شود چون ممکن است باکتری ها را فعال کرده و عامل پوسیدگی از همان جا شروع می شود.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ادامه داد: این پوسیدگی ها چون به چشم دیده نمی شوند باید هر ۶ ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه شود تا پوسیدگی های جدیدی که هنوز دیده نشدند و به درد نرسیدند توسط دندانپزشک تشخیص و درمان شوند.

اینانلو اظهار داشت: در ۶ ماهگی که اولین دندان در دهان رشد می کند، این باکتری ها هم فعال می شوند که می تواند از مادر بچه به دهان بچه منتقل شود و باید از همان موقع بهداشت دهان را شروع کنیم چون از همین سن پوسیدگی دندان ها شروع می شود.

وی افزود: از ۶ ماهگی که دندان های شیری در دهان رویش پیدا می کند باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنیم و درست انجام دهیم و با این کار می توانیم ریسک پوسیدگی را در دهان فرد پایین بیاوریم و هر چه بهداشت از همان ابتدا کمتر باشد ریسک پوسیدگی بالاتر می رود بخاطر اینکه باکتری هایی که عامل پوسیدگی هستند در دهان آن فرد بیشتر می شود و نوع بزاق و نوع شرایط دهان به سمتی می رود که اسیدی تر می شود و باعث می شود پوسیدگی ها بیشتر و راحت تر ایجاد شود.

اینانلو تاکید کرد: مسواک زدن و نخ دندان و بهداشت باید از همان بچگی انجام شود چون از ابتدا است که می توانیم پیشگیری و مانع از ایجاد پوسیدگی دندان ها شویم.

استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد افزود: خیلی از روش های بهداشتی را بیماران اطلاع ندارند و فقط از مسواک و نخ دندان استفاده می کنند در صورتی که همین دو آیتم را هم درست انجام نمی دهند و درصد خیلی بالایی از افراد هستند که مسواک می زنند اما روش صحیح آن را بلد نیستند.

وی با عنوان این مطلب که بهداشت دهان و دندان فقط به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ختم نمی شود، گفت: می توان از دهان شویه ها که خاصیت ضد پوسیدگی دارند مثل فلوراید، وارنیش ها، دهانشویه های فلوراید و واتر ژل ها و دستگاه هایی که آب و با فشار بالا پمپ می کنند به فضاهای داخل دندان مانع از رشد این باکتری ها شد استفاده کنند و همه این موارد باید با توجه به ریسک پوسیدگی که در دهان هست ارزیابی شود و این روش ها برای بیمار توضیح داده شود و با توجه به شرایط بیمار توصیه شود از چه روشی استفاده کند.

اینانلو در پایان خاطر نشان کرد: افرادی که در دهان روکش، بریچ و یا ارتودنسی و دست دندان پارسیل دارند بیشتر باید به بهداشت دندان ها اهمیت بدهند تا ریسک پوسیدگی در دهان فرد کمتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha