دبیر علمی سمپوزیوم پروژه جهانی پروتئوم انسانی گفت: محققان پژوهشگاه رویان در تحقیقات کرموزوم انسانی Y دریافتند که این کروموزم علاوه بر درمان ناباروری، در درمان سرطان ها و نارسایی های قلبی هم نقش دارد.

نقش کروموزم انسانی Y در درمان سرطان ها و نارسایی های قلبی

سلامت نیوز:  دبیر علمی سمپوزیوم پروژه جهانی پروتئوم انسانی گفت: محققان پژوهشگاه رویان در تحقیقات کرموزوم انسانی Y دریافتند که این کروموزم علاوه بر درمان ناباروری، در درمان سرطان ها و نارسایی های قلبی هم نقش دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،بسیاری از خصوصیات فیزیولوژی موجودات زنده به پروتئین‌ها بستگی دارد، بنابراین مطالعه و شناخت پروتئین‌ها می توانند تاثیر زیادی در تشخیص و درمان بیماری‌هایی چون سرطان داشته باشد. از این رو از سوی سازمان جهانی پروتئومیکس پروژه های مختلفی در دستور کار قرار گرفت که یکی از آنها، طرح پرتئوم انسانی شامل پروتئین کروموزوم Y انسانی می‌شود و ایران مسوول تحقیقات مربوط به این کروموزوم Y است.


دکتر قاسم حسینی سالکده روز یکشنبه  گفت: با شناسایی عملکرد برخی از پروتئین های ناشناخته این کروموزم مشخص شد که آنها عملکرد ویژه ای در حوزه ناباروری، سلول های سرطانی و قلبی دارند.


وی اظهار امیدواری کرد که در چند سال آینده با به نتیجه رسیدن این تحقیقات، شاهد ارائه خدمات مطلوب تر در حوزه درمان این بیماری ها باشیم تا از درد و رنج بیماران کاسته شود.


حسینی با اشاره به این که محققان ایرانی در مرحله عملکرد پروتیین ها از سایر گروه های این طرح تحقیقاتی جهانی جلوتر هستند، این پیشتازی را نتیجه دسترسی مناسب به سلول های بنیادی در زمینه ناباروری دانست.
وی اظهار کرد: محققان پژوهشگاه رویان از سال 2013 میلادی تاکنون موفق شدند حدود 20 درصد پروتین های ناشناخته کروموزم Y انسانی را شناسایی کنند و در حال بررسی عملکرد آنها هستند.


حسینی با اشاره به این که انتخاب تحقیق روی کروموزم Y به دلیل کاربرد آن در حوزه ناباروری و فعالیت های پژوهشگاه رویان در این زمینه است، گفت: پژوهشگران و محققان این مجموعه در طول چهار سال گذشته توانستند تعدادی از پروتئین های انسانی را شناسایی و مقالات آنها را در مجلات معتبر بین المللی منتشر کنند.
پروژه جهانی 10 ساله پروتئوم انسانی با هدف شناسایی پروتئین ها و کروموزم های انسانی و نقش آنها در شناسایی و درمان بیماری سال 2013 میلادی راه اندازی شد و ایران از همان ابتدای کار با ورود به این پروژه، فعالیت خود را روی کروموزم Y متمرکز کرد.
این پروژه جهانی با مشارکت چند کشور از جمله استرالیا، کانادا، ژاپن، فرانسه، ایتالیا، سوئیس، چین، تایوان، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، اسپانیا و ایران در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha