مدیرکل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو، با برشمردن انواع روش های ارائه خدمات داروخانه ها جرایم تخلف در این مکان ها را برشمرد.

نظام پزشکی و اصناف باید به تخلفات داروخانه ها رسیدگی کنند

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو، با برشمردن انواع روش های ارائه خدمات داروخانه ها جرایم تخلف در این مکان ها را برشمرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر شهریار اسلامی تبار با اشاره به دو نوع خدمت الکترونیکی و حضوری که به متقاضیان دارو در داروخانه ها ارائه می شود، گفت: در نوع اول پزشکانی که مجاز به تجویز نسخه الکترونیکی هستند بیمار را به داروخانه هایی که به این سیستم مجهزند، هدایت نموده و از این طریق تامین دارو آنها انجام می شود.

وی در تشریح ارائه خدمات حضوری داروخانه؛ شیوه اول از سه نوع آن را مربوط به داروهای OTC بر شمرد که در مورد معدود داروهایی که بدون نسخه هم ارائه می شود، صدق می کند.

به گفته اسلامی تبار، در نوع دوم خدمت داروخانه ها، که در آن تحویل دارو مشروط به ارائه نسخه است؛ این کار لزوماً با حضور و تائید مسوول فنی دارو انجام شده و حتماً توضیحات و تذکرات ضروری مصرف به متقاضی یادآوری می گردد.

وی با اشاره به نوع سوم تحویل دارو که در داروخانه های خاص و تحت مراقبت های ویژه صورت می گیرد، تاکید کرد: در این صورت برای تامین دارو، باید از بیماران مجوزهای خاص با دستورات خاص اخذ نمود.

اسلامی تبار با اشاره به اینکه در تمام این شیوه های خدمت دهی داروخانه ها موظف به رعایت اصول و ضوابط تعریف شده در قانون هستند، افزود: رسیدگی به تخلفات به عهده اصناف و انجمن های مرتبط و نظام پزشکی بوده و معاونت های غذا و داروی دانشگاه مسئولیت نظارت به انجام صحیح آن را عهده دار است.

وی به تخلفاتی که ممکن است در داروخانه ها صورت بگیرد، اشاره کرد و گفت: در صورت بروز هرگونه تخلفی اعم از عدم حضور مسئول فنی، ارائه داروی بدون نسخه یا قاچاق و تقلبی و گرانفروشی اصناف، انجمن های مرتبط و نظام پزشکی تخلفات را بررسی کرده و بنا به تخلف صورت گرفته در محاکم قضائی و شبه قضایی مانند محاکم عمومی و تعزیرات حکومتی به آنها رسیدگی می شود که در صورت اثبات تخلف، فرد متخلف مشمول تعلیق پروانه دارو خانه، جریمه و در مواردی نادر هم حبس گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha