خیرا در اروپا وآمریکا دو شرکت معروف (شرکت Boots و Philips)اقدام به عرضه چنین دستگاههایی نموده اند.البته هنوز این دستگاهها واردایران نشده اند.

آیا با لیزر خانگی میتوان اقدام به ازبین بردن موهای زائد کرد؟
به گزارش سلامت نیوز آیا این امکان وجوددارد بتوان با لیزر خانگی بطور شخصی ودر منزل اقدام به ازبین بردن موهای زائد کرد؟آیا لیزرهای کوچک و قابل حمل و ارزان وجوددارند که به راحتی بتوان آنها را خریداری کرده وبطورشخصی استفاده نمود؟آیا این امکان وجوددارد که بدون داشتن دانش تخصصی پزشکی با لیزرهای قابل حمل برای همیشه از شر موهای زائدخلاص شد؟
سلامت نیوز : اخیرا در اروپا وآمریکا دو شرکت معروف (شرکت Boots و Philips)اقدام به عرضه چنین دستگاههایی نموده اند.البته هنوز این دستگاهها واردایران نشده اند.اما از انجائیکه این دستگاهااحتمالا بزودی وارد ایران خواهند شد،لازم دانستم توضیحاتی علمی در باره این دستگاهها بنویسم تا هموطنان عزیز با چشم بازدرمورد خرید یا عدم خرید این دستگاهها تصمیم گیرند.

مکانیسم لیزر برای از بین بردن موهای زائد به زبان ساده به شرح زیراست:
نورلیزراز سطح پوست عبورکرده،جذب رنگدانه های مشگی تنه مو در زیر پوست میشود.انرژی جذب شده تبدیل به حرارت شده واین حرارت سلولهای زاینده مو که درتحتانی ترین قسمت مو و یا درمحل اتصال عضله مو به ساقه موقراردارند را از بین میبرد.
رنگدانه های مشگی یا ملانین در سطح پوست هم قراردارند.ما باید سطح پوست را در مقابل آسیب ناشی از نور لیزر محافظت کنیم.برای این منظورسطح پوست را خنک میکنند.در دستگاههای لیزر واقعی این کار را با تجهیزات بسیار پیش رفته و دقیق وپیچیده انجام میدهند.اما در دستگاهای لیزر خانگی این کار را با ژلی که دریخچال قبلا خنک شده انجام میدهند.وبرای جلوگیری از آسیب سطح پوست،میزان انرژی دستگاه را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند.

کسانی که با فیزیک لیزر آشنایی دارند،میدانند که نورلیزر یک تک طول موج است که از شدت بالایی برخوردار بوده و درمسیرمستقیم حرکت میکند.همچنین دستگاهایی مشابه لیزربه نام IPL وجوددارند.این دستگاهها لیزرواقعی نیستند،بلکه یک نور وسیع الطیف با شدت بالا هستند.با فیلتر کردن نور این دستگاها با عدسی های متفاوت میتوان ازآنها تا حدی به جای لیزر استفاده کرد.امتیاز این دستگاهها این است که ازلیزرارزانتر بوده و یکی از آنها فقط با تعویض عدسی میتواند جای چند دستگاه لیزر متفاوت کار کند.اما خوب بطور کلی نسبت به دستگاههای لیزر ضعیف ترند.

دستگاههای که به عنوان لیزر دستی و خانگی به فروش میرسند در واقع لیزر واقعی نبوده بلکه از نوع IPL می باشند. دستگاهای IPL درحال حاضر برای برطرف کردن موهای زائد بکار میروند.البته بطور کلی این دستگاهها نسبت به لیزر اثر کمتری دارند.میزان انرژی تولید شده توسط همین دستگاههای IPLبین 25 تا 40 ژول در سانتیمتر مربع است.درحالیکه لیزرهای دستی و خانگی حداکثر 10ژول درسانتیمتر مربع انرژی تولید میکنند.مطالعات علمی متعدد نشان داده هنگام تاباندن نور یا لیزر برای درمان موهای زائد در صورت استفاده از انرژی کم به جای از بین رفتن تحریک رویش موهای زاید اتفاق می افتد.
آیا این دستگاهها نیز بطور پارادوکس منجر به تحریک رویش موهای زائد میشوند یا نه چیزی است که هنوز مشخص نشده است.هردو سازنده این دستگاهها مدعی شده اند که اگر هر هفته یکبار به مدت شش تا دوازده ماه استفاده شوند منجر به کاهش موهای زائد میشوند.

همچنین سازندگان این دستگاهها محدودیتهایی را در استفاده از این دستگاهها برای نواحی مختلف بدن قرار داده اند. استفاده یکی از این دستگاهها در صورت و یک نوع دیگر در ناحیه تناسلی منع شده است.
هر دو این شرکت ها تائیدیه ایمنی برای دستگاههای خود دارند. اما در مورد هیچکدام مطالعه علمی مستقل و ثبت شده در ISI از شرکتهای سازنده که نشان دهنده میزان اثر بخشی آنها باشد وجود ندارد.
بعنوان نتیجه گیری میتوان گفت تا زمانیکه مطالعه علمی دقیق در مورد آنها صورت نگرفته نمی توان در مورد آنها قضاوت نهایی انجام داد.
دکتر محمد شیزرپور متخصص پوست و مو

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha