دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 211300

این روزها پیغام‌های تلگرامی و دست به دست شدنشان در گروه‌ها و کانال‌های مختلف، یکی از سرگرمی‌های بیشتر آدم‌هاست. بارداری هم از آن دسته سوژه‌هایی است که بحث و حواشی و توصیه‌های مختلف درباره آن، حسابی طرفدار دارد.

تبلیغات روش‌های دوقلوزایی چقدر واقعیت دارد؟

سلامت نیوز: اگر در یکی از کانال های بزرگ سرگرمی عضو هستید احتمالا مطلب دوقلودارشدن به راحتی آب خوردن بارها و بارها برایتان ارسال شده است که به توضیح روش‌هایی برای دوقلوزایی اشاره می‌کند و مصرف لبنیات را یکی از مهم ترین عوامل موثر می‌داند؛ آن هم درست دو ماه پیش از بارداری!

به گزارش  سلامت نیوز، جام جم نوشت:  آیا چنین چیزی بر اساس یک واقعیت علمی گفته شده یا باید در گروه شایعه‌ها و باورهای نادرست قرار بگیرد؟ براساس آمار از هر 32 زایمان، یکی دوقلوزایی است اما درمان‌های نازایی یا کم‌باروری، آمار دوقلودار شدن را تا دوبرابر افزایش داده است. البته در سال‌های اخیر هم سن ازدواج بالا رفته و هم بسیاری از زوج‌ها بنا به دلایل مختلف بچه‌دار شدن را به تأخیر می‌اندازند. حتی بسیاری از خانم‌ها در دهه سوم زندگی‌شان هم تمایلی به مادر شدن ندارند. به طور طبیعی تغییرات هورمونی وابسته به سن ممکن است باعث رها شدن بیش از یک تخمک در یک زمان شود که همین موضوع، احتمال دوقلوزایی را افزایش می‌دهد.


از طرفی خانم‌هایی که سن آنها بالاتر می‌رود، بیشتر سراغ استفاده از روش‌های درمانی مانند لقاح آزمایشگاهی یا همان IVFمی‌روند و چون در این روش‌ها معمولا بیش از یک سلول تخم به رحم منتقل می‌شود، احتمال دوقلوزایی و حتی چندقلوزایی افزایش می‌یابد. حالا شاید این پرسش برایتان مطرح شود که ژنتیک کجای ماجراست؟ اگر مادر به واسطه روش‌های درمانی دوقلو باردار شود، این دوقلوها ژنتیک نیستند اما سابقه فامیلی تولد دوقلوزایی در خانواده مادری، سابقه قبلی دوقلوزایی و بالا بودن سن مادر احتمال دوقلوزایی ژنتیک را افزایش می‌دهد.

احتمال این‌که یک زن صاحب دوقلوهای همسان شود، یک در 250 تا 300 است اما احتمال این که دوقلوهای غیرهمسان داشته باشد به میزان شایع بودن آن در فامیل مادری شما بستگی دارد. بسیاری بر این باورند که مصرف لبنیات باعث دوقلوزایی می‌شود. آیا واقعا همین طور است؟ براساس پژوهش‌های مختلف، مصرف زیاد لبنیات می‌تواند احتمال دوقلوزایی را در خانم‌هایی که زمینه ژنتیک دارند، افزایش دهد. حتی گفته می‌شود، احتمال دوقلوزایی در خانم‌هایی که زیاد شیر می‌خورند، پنج برابر خانم‌هایی است که علاقه‌ای به مصرف محصولات لبنی ندارند. از طرفی خیلی‌ها می‌گویند همه مادرهایی که دوقلو باردارند، باید سزارین شوند. فراموش نکنید، نوع زایمان بستگی به شرایط قرارگیری جنین‌ها در رحم دارد.

اگر بعد از آخرین سونوگرافی، سر هر دو جنین پایین قرار گرفته باشد، مشکلی برای زایمان طبیعی نخواهد بود اما در صورتی که موقعیت یکی از جنین‌ها طبیعی نباشد، هیچ متخصصی ریسک نمی‌کند و روش سزارین پیشنهاد می‌شود. البته در گذشته این طور نبود و گاهی مادر، نوزاد اول را به روش طبیعی به دنیا می‌آورد و نوزاد دوم به کمک روش‌های مداخله‌ای (برش واژینال) متولد می‌شد که متاسفانه خطر خفگی یا نقص عضو، نوزاد را تهدید می‌کرد. به همین دلیل متخصصان در حال حاضر با مشاهده کوچک‌ترین مشکلی سراغ سزارین می‌روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha