بررسی‌های تاریخی ثابت می‌کند که ارائه خدمات «بهداشت» و «درمان»در یک قرن اخیر در کشور ما فقط در دایره وزارت بهداشت نبوده و جمعیت هلال احمر هم در تامین «سلامت» مردم نقش دارد.

نقش هلال احمر در تامین سلامت مردم

سلامت نیوز:بررسی‌های تاریخی ثابت می‌کند که ارائه خدمات «بهداشت» و «درمان»در یک قرن اخیر در کشور ما فقط در دایره وزارت بهداشت نبوده و جمعیت هلال احمر هم در تامین «سلامت» مردم نقش دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، وحید رحمتی مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر به بهانه هفته سلامت، نوشت: اگر از یک ایرانی بپرسید در زمان بیماری کجا می‌رود، پاسخ او قطعا «مراجعه به پزشک» است و اگر بپرسید با پیدا نکردن داروی خود در داروخانه‌های شهر چگونه کنار خواهد آمد، راه حل او قطعا «داروخانه‌های هلال‌احمر» است که حتی داروی بیماران خاص و بیماری‌های صعب‌العلاج را هم می‌توان در آنجا تهیه کرد.

اگر از خانواده‌هایی که فرد کم‌توان جسمی- حرکتی یا جانباز جنگ در خانه دارند، سئوال کنید که مراحل درمان بستگان خود را چگونه انجام می‌دهند، یکی از جاهایی که احتمالا نام می‌برند مراکز توانبخشی جمعیت هلال احمر است. به همین ترتیب، اگر از دوستان و بستگانی که به مکه یا عتبات عالیات سفر زیارتی کرده‌اند، بپرسید که در روزهای زیارت چگونه کسالت‌های ناگهانی را تحمل کرده‌اند، خاطره بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هلال احمر در عربستان و عراق و گرفتن داروی رایگان از نیروهای پزشکی هلال احمر برایشان تداعی می‌شود.

بررسی‌های تاریخی ثابت می‌کند که خدمات «پزشکی» و «بهداشت» در یک قرن اخیر در کشور ما فقط در دایره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نگنجیده و هلال احمر هم از گذشته تا امروز در تامین «سلامت» مردم ایران نقش داشته است.

جمعیت هلال احمر که فعالیت‌هایش رسما از سال ۱۳۰۱ شمسی در کشورمان بنا نهاده شد، در سال ۱۳۰۵ اولین داروخانه خود را به صورت سیار راه‌اندازی کرد. همزمان با فعالیت‌های امدادی این نهاد عام المنفعه، خیرین و نیکوکاران بسیاری در راستای اهداف درمانی هلال احمر، زمین‌های خود را برای ساخت درمانگاه و بیمارستان وقف کردند. پس از انقلاب اگرچه مدیریت بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های هلال احمر با بخشنامه ۱۶۰۰ وزارت بهداری به این وزارتخانه واگذار شد، اما خیلی طول نکشید که وقوع جنگ تحمیلی و شرایط کشور پس از انقلاب، بار دیگر مسئولین را متوجه اهمیت هلال احمر کرد که بدون قواعد دست و پاگیر می‌توانست از طریق فدراسیون بین المللی جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر نیازهای دارویی و درمانی جنگ را تامین کند، به علاوه اینکه نباید فراموش کرد وظیفه کمک‌های اولیه پزشکی به رزمندگان مجروح در جبهه‌ها، بر دوش امدادگران آموزش دیده هلال‌احمر بود. پس از پایان جنگ نیز خدمات درمانی هلال احمر توسعه بیشتری یافت. ضمن اینکه نباید از یاد برد نخستین مرکز توانبخشی هلال احمر در دی ماه سال ۱۳۴۱ تاسیس شد و از آن زمان تاکنون خدمات مراکز توانبخشی هلال‌احمر به افراد کم‌توان جسمی-حرکتی و جانبازان ادامه دارد.

اینها فقط یادآوری گوشه کوچکی از تاریخ خدمات هلال احمر در بخش‌های بهداشت، درمان، توانبخشی، دارویی،  پزشکی و در یک کلام «سلامت» بودند. اما آنچه خدمات هلال احمر را در بخش سلامت برجسته می‌کند، دو نکته است.

نخست اینکه؛ هلال احمر از تجهیزات بسیار پیشرفته در کلینیک‌های تخصصی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، هیدروتراپی، خدمات ارتوپدی فنی و ... برخوردار است که این امکانات حتی در مراکز خصوصی کشور نیز وجود ندارند اما هلال احمر با توجه به ماهیت بشردوستانه‌ای که دارد و عملی‌کردن شعار حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها، در مسیر خدمت به بیماران از بهترین امکانات به نفع آنان بهره می‌برد.

نکته دوم، نرخ بسیار پایین تعرفه خدمات درمانی و توانبخشی هلال احمر است که در کنار کیفیت بالای تجهیزات، امید و آسودگی خیال را برای آن دسته از بیمارانی فراهم کرده که توان اقتصادی پایین دارند. درهای مراکز درمانی و توانبخشی هلال احمر در سراسر کشور به روی قشرهای مختلف جامعه باز است اما در این بین افرادی بیشتر از خدمات هلال احمر منتفع می‌شوند که جزء گروه‌های کم‌درآمد جامعه هستند و در حالی که تکلیف بیمه خدمات توانبخشی مبهم است، هلال احمر هنوز خانه امید بسیاری از خانواده‌هاست که به خدمات توانبخشی نیاز دارند.

سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر نیز امروز با در اختیار داشتن مجموعه‌ای از کارخانه‌های تولید دارو، تجهیزات پزشکی و شرکت پخش در سراسر کشور و شرکت بازرگانی خارجی، نقش مفید و تاثیرگذاری در تامین سلامت مردم دارد. داروخانه مرکزی هلال احمر به عنوان زیرمجموعه شرکت پخش سها هلال در خیابان طالقانی تهران محل رجوع بسیاری از بیماران است و این شرکت در راستای ماموریت‌های خود انواع داروها به‌ویژه داروهای خاص و کمیاب را در تمامی نقاط کشور به شکل مویرگی توزیع می‌کند.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha