خشونت علیه زنان، به هرگونه رفتار خشن وابسته به جنسیت گفته می‌شود که به صورت آشکار یا پنهان رخ می‌دهد و منجر به آسیب جسمی، جنسی، روانی و ضرر یا رنج زن می‌شود.

برون‌سپاری «خانه‌های امن» در دستور کار بهزیستی است

سلامت نیوز:خشونت علیه زنان، به هرگونه رفتار خشن وابسته به جنسیت گفته می‌شود که به صورت آشکار یا پنهان رخ می‌دهد و منجر به آسیب جسمی، جنسی، روانی و ضرر یا رنج زن می‌شود. معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی به منظور مراقبت از «زنان در معرض خشونت»، در برخی استان‌ها خانه امن احداث کرده است. زنانی که به علت نزاع و خشونت خانگی از خانه طرد می‌شوند، می‌توانند از طریق ارتباط تلفنی با اورژانس اجتماعی «۱۲۳» به این خانه‌ها پناه ببرند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه وقایع اتفاقیه  نوشت: به باور کارشناسان اجتماعی، این خانه‌ها می‌توانند محل امنی برای زنان آسیب‌دیده باشند زیرا آنان را از ماندن در سطح خیابان‌ها و آسیب‌دیدن محافظت می‌کنند؛ همچنین بهزیستی برای رفع مشکل مداخله می‌کند و در زمان اسکان در این خانه‌های امن، آموزش‌های متعددی را در حوزه کنترل خشم زوج‌ها به منظور توانمند‌سازی افراد آسیب‌دیده ارائه می‌دهد. اخیرا مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده است که تا پایان سال جاری تعداد این خانه‌ها به 15 واحد خواهد رسید و از خرداد سال جاری، برون‌سپاری خانه‌های امن در دستور کار سازمان بهزیستی کشور است.

نکته ای که باید در این پروسه مورد توجه کارشناسان اجتماعی قرار گیرد، روند واگذاری این خانه‌ها به بخش خصوصی و ضرورت برون‌سپاری به متخصصان آسیب‌های اجتماعی است. مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایسنا گفت: درحال‌حاضر خانه‌های امن در استان‌های تهران، کرمانشاه، سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان‌جنوبی و رضوی و آذربایجان‌شرقی به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و در سال جاری این مراکز در کشور توسعه خواهند یافت؛ به‌طوری‌که تعداد خانه‌های امن کشور به 15 واحد خواهد رسید. فریبا درخشان‌نیا با اشاره به فعالیت سازمان بهزیستی برای افزایش تعداد خانه‌های امن اضافه کرد: یکی از سازمان‌های پیشرو در موضوع حمایت از قربانیان خشونت، همواره سازمان بهزیستی بوده که در این حوزه پیش از هر نهاد دیگری خدمات تخصصی خود را ارائه کرده است. وی در ادامه با بیان آنکه خانه‌های امن از سال 92 فعالیت خود را آغاز کردند، گفت: پیش از سال 92 و راه‌اندازی خانه‌های امن نیز سازمان بهزیستی کشور از طریق اورژانس اجتماعی یا طرح‌هایی همچون اسکان موقت، قربانیان خشونت را تحت پوشش خدمات خود قرار می‌داد اما از سال 92 خانه‌های امن راه‌اندازی شدند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان آنکه درحال‌حاضر خانه‌های امن در پنج استان تهران، کرمانشاه، سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان‌جنوبی و رضوی و آذربایجان شرقی به صورت مستقل فعالیت می‌کنند، افزود: این درحالی است که درحال‌حاضر خانه‌های امن در استان‌های بوشهر، قزوین، هرمزگان، ایلام، اصفهان، خوزستان و خراسان‌شمالی نیز فاز غربالگری و شناسایی را به اتمام رسانده و در سال جاری به صورت مستقل راه‌اندازی خواهند شد. وی در ادامه با بیان آنکه سازمان بهزیستی با کمک دانشگاه علوم پزشکی هر استان مرحله غربالگری قربانیان خشونت را انجام می‌دهد، ادامه داد: پس از غربالگری اولیه، مداخلات فوری و اورژانسی نیز برای این قربانیان، انجام و سپس هدایت و توانمندسازی آنها در دستور کار قرار می‌گیرد. به گفته مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، تدوین و تصویب پروتکل «آموزش به مرتکبان خشونت» نیز یکی از برنامه‌های معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در سال جاری خواهد بود؛ به‌طوری‌که برگزاری دوره‌های مخصوص مرتکبان خشونت به منظور کاهش خشونت آنان را در سال جاری در دستور کار خود داریم.

درخشان‌نیا همچنین از تدوین «سند حمایت از قربانیان خشونت» خبر داده و گفته است: از زمستان سال 95 پیش‌نویس سند «حمایت از قربانیان خشونت» در سازمان بهزیستی آغاز شد؛ سوم اردیبهشت سال 96 نیز جلسه‌ای با سازمان‌های مرتبط با این حوزه برقرار خواهیم کرد تا نسبت به تدوین و تصویب این سند اقدام شود. وی ادامه داد: این یک سند ائتلافی است که سیستم‌ قضایی، وزارت بهداشت، سازمان‌های درمانی، شورای شهر تهران در تنظیم و تدوین آن در کنار بهزیستی خواهند بود تا به‌این‌ترتیب با یک ائتلاف ملی بتوانیم آمار قربانیان خشونت را در کشور کاهش دهیم. به گفته مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، مشمولان این سند هم قربانیان خشونت و هم مرتکبان خشونت خواهند بود. برون‌سپاری «خانه‌های امن» تا پایان خرداد سال 96 از دیگر برنامه‌های بهزیستی است که به گفته درخشان‌نیا با کمک‌گرفتن از ظرفیت‌های بخش غیردولتی در دستور کار بهزیستی قرار دارد و قرار است تا پایان خرداد سال جاری هم به‌لحاظ فیزیکی و هم مدیریتی، خانه‌های امن برون‌سپاری شود. وی گفت: در سال 96 خانه‌های امن در 15 استان کشور توسعه پیدا خواهند کرد تا به‌طور مستقل به فعالیت‌های خود ادامه دهند. چندی پیش در چهارمین همایش مادرانه با محوریت خشونت علیه زنان در محلات حاشیه‌ای اعلام شد که مشکل بسیاری از زنان خشونت‌دیده، فقدان سرپناه امن است؛

این درحالی است که خانه‌های امن بهزیستی نیز پاسخگوی نیاز جمعیت زنان خشونت‌دیده نیست، لذا گسترش و توسعه خانه‌های امن در سراسر کشور، به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای ایران توسط بهزیستی امری ضروری است. بااین‌حال، نکته‌ای که باید در این پروسه مورد توجه کارشناسان اجتماعی قرار گیرد، روند واگذاری این خانه‌ها به بخش خصوصی است. در سال‌های گذشته سازمان بهزیستی کشور با برون‌سپاری بخشی از وظایف خود، عملا راه را برای ورود بخش خصوصی به فعالیت‌های اجتماعی باز کرده است. ایجاد مراکزی برای نگهداری مراقبت از زنان و دختران آسیب‌دیده و در معرض خشونت، قطعا باید با نظارت افراد کاردان و متخصصان آسیب‌های اجتماعی انجام شود زیرا در غیر‌این‌صورت، چرخه معیوب بازتولید خشونت و آسیب اجتماعی تکرار خواهد شد. به‌همین‌دلیل روند خصوصی‌سازی در سازمان بهزیستی باید مورد توجه جدی نهادهای نظارتی قرار گیرد و وظایف این سازمان در بخش خصوصی به متولیانی واگذار شود که سابقه و تخصص لازم در کاهش آسیب‌های اجتماعی را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha