رییس سازمان محیط زیست از مذاکرات ایران و عراق در هفته گذشته برای اجرایی شدن اولین گام در مقابله با ریزگردها خبر داد.

عراق وارد موضوع مقابله با ریزگردها شد/نخستین اجلاس بین‌المللی گردوغبار در تهران برگزار می‌شود

سلامت نیوز: رییس سازمان محیط زیست از مذاکرات ایران و عراق در هفته گذشته برای اجرایی شدن اولین گام در مقابله با ریزگردها خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایلنا، معصومه ابتکار (رییس سازمان حفاظت محیط زیست) با اشاره به تصویب لایحه هوای پاک در مجلس شورای اسلامی، گفت: این لایحه اجماع نظر دولت و مجلس بوده و تمامی تجربیات ملی و بین‌المللی در آن گنجانده شده است، که نقش بسزایی در ارتقای کیفیت هوا در شهرها، محیط‌های صنعتی، در بحث گرد و غبار، استقرار واحدهای صنعتی، حمایت از انرژی‌های نو در لایحه آلودگی هوا دیده شده است.

رییس سازمان محیط زیست افزود: همچنین استفاده از سازوکارهای مناسب برای تقویت فعالیت‌های فناوری محیط زیست در واحدهای صنعتی و تولیدی نیز در لایحه هوای پاک دیده شده است.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه‌های لایحه هوای پاک در نخستین فرصت تهیه و ابلاغ می‌شود، ادامه داد: در برخی زمینه‌ها ضوابط آماده بوده و ابلاغ می‌شود و در سایر موارد پیش‌نویس آیین‌نامه‌ها در حال تهیه است، که پس از اتمام در هیئت دولت بررسی و تصویب می‌شود.

ابتکار یادآور شد: کیفیت هوای تهران، اصفهان و شیراز به طور نسبی بهتر شده است، که با همکاری مردم با استفاده کمتر از خودروی شخصی، ارتقای سطح استاندارد خودروها و سوخت و استفاده از خودروهای برقی کیفیت هوا روزبه روز بهبود می‌یابد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری ایران با کشورهای همسایه در موضوع گردوغبار افزود: در سال 92 برای پیگیری تفاهم‌نامه‌ها و موضوع گرد و غبار نخستین دیدار با مقامات عراقی در بغداد انجام شد، اما مسائل ناامنی و ناپایداری عراق مانع اجرای توافقات شد.

عضو کابینه دولت یازدهم، ادامه داد: خوشبختانه حدود 2 ماه است که بغداد برای همکاری در موضوع ریزگردها اعلام آمادگی کرده و مذاکراتی در هفته گذشته برای اجرایی شدن اولین گام در مقابله با ریزگردها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه مرکزی برای آموزش و توان افزایی کشور عراق در موضوع گردوغبار تشکیل شده است، یادآور شد: محدوده کانون ریزگردها و مجریان طرح مشخص شده‌اند، که امیدوارم کشور عراق مسئولیت خود را برای احیای تالاب‌ها، رفع مشکلات کانون‌های گرد و غبار در عراق نقش خود را ایفا کند.

ابتکار با اشاره به اینکه کانون‌های گردو غبار در عربستان، افغانستان و شمال شرق قره قوم (بیابانی در آسیای مرکزی که بیشتر ترکمنستان را شامل می‌شود) مستقیما ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهند، افزود: موضوع ریزگردها مسئله‌ای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است؛ لذا از حدود 2سال پیش قطعنامه‌های متعددی درباره گردوغبار صادر شده و در دستور کار سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه سازوکارهای بین‌المللی برای مواجهه و کاهش اثرات طوفان‌های گردوغبار در دستور کار نخستین اجلاس بین‌المللی گردوغبار است، تصریح کرد: این اجلاس برای نخستین بار توسط سازمان ملل متحد در تیرماه سالجاری در تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha