مسئول برنامه فعالیت بدنی وزارت بهداشت از آغاز گام به گام اجرای این برنامه در سازمان‌های مختلف برای کارمندان، کارگران و دانش آموزان خبر داد.

برنامه وزارت بهداشت برای افزایش فعالیت بدنی کارمندان و دانش آموزان

سلامت نیوز:مسئول برنامه فعالیت بدنی وزارت بهداشت از آغاز گام به گام اجرای این برنامه در سازمان‌های مختلف برای کارمندان، کارگران و دانش آموزان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمد مرادی ، درباره برنامه‌ای که وزارت بهداشت برای افزایش تحرک بدنی تدوین کرده، توضیح داد و گفت: در این برنامه ملی برای هر بخش جامعه میزان فعالیت مشخصی طراحی شد و به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رسید، اما برای اجرایی شدن از طرف دفتر ریاست جمهوری اعلام شد که باید در قالب خلاصه‌تری تدوین شود؛ در نتیجه تلاش شد که کار را در بخش‌های مختلف جامعه با سایر ارگان‌ها به صورت جداگانه جلو بریم. به همین منظور تفاهمنامه‌ای بین وزارت ورزش و بهداشت قبل از سال جدید امضا شد. هفته گذشته نیز مشخص شد که برای اقدامات مشترک اهداف اصلی برنامه و همکاران اصلی چه کسانی هستند.

وی افزود: در نظام مراقبت‌های اولیه میزان فعالیت بدنی مراجعان و مطلوبیت آن ارزیابی می‌شود و فرد مراجعه کنند متناسب با آن خدمت دریافت می‌کند. همچنین استان اصفهان نیز به عنوان پایلوت اجرای این برنامه در آموزش و پرورش انتخاب شده است که به همین منظور در مدارس، برنامه‌هایی شامل انعطاف پذیری، استقامت قلبی و عروقی و عضلانی قبل و بعد از کلاس و همچنین در زمان تدریس انجام می‌شود. ما پیگیر هستیم که این برنامه را در تمام کشور اجرایی کنیم.

مرادی همچنین اضافه کرد: در تمام کشور مسئول برنامه‌ای داریم که حمایت طلبی سازمان‌های مختلف را انجام می‌دهد تا فعالیت‌های برنامه اجرایی شود. در پتروشیمی‌های ماهشهر و عسلویه نیز نماینده‌ای تعیین شده است تا اجرای این برنامه را در محیط کار صنعتی ارزیابی کند. شهرداری نیز برنامه‌هایی به صورت جسته و گریخته درباره فعالیت بدنی دارد که ما در تلاشیم همه برنامه‌های وزارت بهداشت و شهرداری در یک قالب قرار گیرند و جزییات آن مشخص شود.

به گفته مسئول برنامه فعالیت بدنی وزارت بهداشت، بسته خدمتی کارکنان دولت در زمینه فعالیت بدنی به صورت پایلوت در حال اجرا است که در آن برنامه‌هایی برای ترک سیگار و پیشگیری از چاقی ادغام شده است. همچنین
این برنامه برای کارگران نیز اجرا می‌شود.

مرادی تصریح کرد: سعی می‌کنیم برای مردم تحت این عنوان، کمپین‌هایی در این زمینه اجرا کنیم. با توجه به اینکه ۱۳ میلیون دانش آموز و دانشجو داریم اگر بتوانیم این گروه و همچنین کارمندان را که تحرک بدنی کمی دارند را پوشش دهیم، اقدام موثری خواهد بود.

وی درباره آخرین آمارها از وضعیت کم تحرکی در کشور نیز توضیح داد و گفت: در قالب برنامه استپس (برنامه‌ای که هر چند سال یک بار با هدف مراقبت از فاکتورهای خطر بیماری‌های غیرواگیر و بررسی روند شیوع آنها مانند چاقی و مصرف دخانیات و همچنین بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت اجرا می‌شود) سال ۱۳۹۰ میزان کم تحرکی ۴۰.۹ درصد در افراد ۱۵ تا ۶۴ سال اعلام شده است. اطلاعات استپس امسال هنوز نهایی نشده است.

مرادی همچنین بیان کرد: معیار فعالیت بدنی ۱۵۰ دقیقه در هفته با شدت متوسط است. این فعالیت باید ضربان قلب و تنفس را بالا برد، اما تا اندازه‌ای که فرد قادر باشد با دیگران صحبت کند. کشور استرالیا با اضافه کردن نیم ساعت فعالیت بدنی در روز به برنامه زندگی مردم، ۳۰ میلیارد دلار ازهزینه‌های درمانی خود را کاهش داد. فعالیت بدنی دارویی است که اگر وارد زندگی مردم شود با یک تیر چند هدف را زده‌ایم.



  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha