دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 211317

نداشتن تحرک، انجام بازی‌های رایانه‌ای، خوردن وعده‌های غذایی با ارزش غذایی پایین و انجام ندادن حرکات ورزشی، مهم‌ترین عواملی است که امروز بیش از نیمی از کودکان را به افرادی چاق و تنبل بدل کرده است.

موبایل و فست‌فود؛ متهمان چاقی یک نسل

سلامت نیوز:کودکانی که نه‌تنها برای کمک کردن به بزرگ‌ترها و سالمندان فعالیتی نمی‌کنند بلکه برای انجام کارهای ساده خود مانند آب خوردن نیز از پدر و مادرشان کمک می‌گیرند. بررسی این مشکل و راهکارهایی برای کم شدن این معضل که هر روز در حال رشد است موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه فرهیختگان نوشت: نتیجه تحقیقاتی که روی 150 کودک انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که کمتر از 68 دقیقه در روز تحرک دارند در مقطع دبستان در شرف بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین دیابت قرار دارند. در سنین بالا به علت کار کردن مداوم ناخودآگاه بخشی از تحرکی که مورد نیاز بدن است در بیشتر افراد تامین می‌شود ولی کودکان با توجه به نداشتن مسئولیت تنها با بازی می‌توانند از چاق شدن جلوگیری کنند؛ اتفاقی که این روزها کمتر می‌افتد و حتی در خانواده‌هایی که از طبقه بالای جامعه یا از افراد تحصیلکرده هستند این مشکل تا جایی دیده می‌شود که کودکان هیچ تحرکی در روز ندارند و تمام وقت خود را به انجام بازی‌های رایانه‌ای اختصاص می‌دهند. حتی زمانی که کودکان در کنار هم جمع می‌شوند در بیشتر موارد به صورت نوبتی بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند یا هر یک برای خود گوشی یا تبلت جداگانه دارد، بنابراین به بازی‌هایی که نیاز به تحرک دارد نمی‌پردازند.

 نیاز به اطلاع‌رسانی جذاب درباره چاقی


فتح الله نیکنام، نماینده سابق مجلس و فعال صنعت غذا در این باره، می‌گوید: «این موضوع به یک عارضه قالب در ایران بدل شده و بی‌توجهی پدر و مادرها به تغذیه کودکان به این موضوع دامن می‌زند.» او همچنین می‌گوید: «برای حل این موضوع باید ابتدا از رادیو و تلویزیون و سپس بقیه رسانه‌های جمعی کمک گرفت، سپس با تولید برنامه‌های جذاب خانواده‌ها را به کسب آگاهی در این مورد تشویق کرد. این در حالی است که متاسفانه چنین برنامه‌هایی در تلویزیون به هیچ عنوان جذاب نیست و دو کارشناس روبه‌روی هم می‌نشینند و از مضرات تحرک نداشتن کودکان یا پرخوری آنها حرف می‌زنند.» این کارشناس تغذیه همچنین می‌گوید: «تلویزیون می‌تواند با ساختن برنامه‌های متنوع، فیلم، سریال و نمایشنامه‌های جذاب خانواده‌ها را در این باره آگاه کند و باید سعی کرد در ساخت این برنامه‌ها دور از هر نوع کلیشه فعالیت کنیم و تنها خطراتی که در پی این معضل وجود دارد به تصویر بکشیم.»


او همچنین توضیح می‌دهد: «کودکان معمولا حد سیر شدن خود را نمی‌دانند و اگر نظارت خانواده نباشد تا جایی می‌خورند که دل درد بگیرند ولی این عامل اصلی چاق شدن کودکان در دهه اخیر نیست. زیاد خوردن کودکان و بی‌توجهی خانواده‌ها موضوع جدیدی نیست و حتی در کودکی خودمان نیز وجود داشته اما این عامل وقتی در کنار عاملی مثل بی‌تحرکی کودک قرار می‌گیرد می‌تواند به بیماری‌های خطرناکی نظیر دیابت و بیماری قلبی منجر شود.» نیکنام ادامه می‌دهد: «عامل مضر دیگر استفاده از فست‌فود‌ها و وعده‌هایی با ارزش غذایی کم است که این روزها جایگزین تغذیه‌های کودکان در دهه‌های اخیر شده است. در گذشته کودکان با میوه‌ها و لقمه‌هایی که والدین تهیه می‌کردند در طول روز خود را سیر می‌کردند ولی خوردن مواد غذایی کم‌ارزش مانند سوسیس و پنیر پیتزا نه‌تنها ارزش غذایی کمی دارد بلکه کالری بالای آنها باعث چاق شدن کودک می‌شود.» فست‌فود برای بزرگ‌تر‌ها نیز جذاب است و طبیعی است که قانع کردن کودک برای اینکه فست‌فود ضرر دارد کار بسیار سخت یا حتی ناممکنی باشد اما درست کردن غذاهایی شبیه فست‌فود یا تزئین غذای کودک با رنگ‌های مختلف می‌تواند غذاهای معمولی را برای کودک جذاب کرده و تمایلش به فست‌فود کاهش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha