یک متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی با بیان اینکه طرح تحول سلامت، زایمان طبیعی را احیا کرد، گفت: با اجرای طرح تحول سلامت و افزایش آمار زایمان طبیعی، آسیب‌های ناشی از سزارین برای مادران و نوزادان ایرانی نیز به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرد.

طرح تحول سلامت، زایمان طبیعی را احیا کرد

سلامت نیوز: یک متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی با بیان اینکه طرح تحول سلامت، زایمان طبیعی را احیا کرد، گفت: با اجرای طرح تحول سلامت و افزایش آمار زایمان طبیعی، آسیب‌های ناشی از سزارین برای مادران و نوزادان ایرانی نیز به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین،دکتر زهرا نادری  افزود: افزایش آمار زایمان طبیعی در طرح تحول سلامت، اثرات مثبت روانی نیز برای مادران به همراه داشته است، زیرا با  راه اندازی اتاق های جداگانه زایمان طبیعی، مادر می تواند با آرامش روانی بیشتری، فرزندش را به دنیا بیاورد و حتی در این مدت می تواند همسرش کنارش باشد.

نادری یادآور شد: برای والدین بسیار خوشایند خواهد بود هنگامی که فرزندشان متولد می‌شود هر دو بتوانند تولد فرزندشان را نظاره‌گر باشند و خانواده بتواند در کنار مادر باردار باشد، اما در سزارین این امکان وجود ندارد.

وی با اشاره به مزایای متعدد زایمان طبیعی گفت: در زایمان طبیعی هنگامی که نوزاد از کانال زایمان عبور می‌کند و تحت فشار لگن مادر قرار می‌گیرد، همین مساله سبب خروج مایعات باقیمانده در مجاری تنفسی نوزاد از دوران جنینی می‌شود. در زایمان طبیعی، ضربه های کمتری بعد از تولد به کودک وارد می‌شود. در حقیقت، نوزاد در زایمان طبیعی، زجر تنفسی کمتری می کشد.

نادری افزود: زایمان طبیعی سبب می‌شود که کودک به مراقبت‌های ویژه در بخش «NICU» کمتر نیاز داشته باشد، که این مراقبت‌ها، بیشتر در نوزادانی صورت می‌گیرد که از طریق سزارین به دنیا می‌آیند و احتمال ابتلا به سندرم «تا کی پنه» در زایمان طبیعی کمتر است. علت به وجود آمدن این سندروم، تاخیر در خروج مایعات دوران جنینی از مجاری تنفسی است که بیشتر در سزارین رخ می دهد.

وی عنوان کرد: علاوه بر ریکاوری کوتاه مدت مادران در زایمان طبیعی و برگشت وزن این مادران به حالت طبیعی، از فواید دیگر زایمان طبیعی می‌توان به بهتر شیرخوردن نوزاد و بلند شدن زودهنگام مادر پس از زایمان طبیعی اشاره کرد، که این مسئله در سزارین کمتر به چشم می‌خورد. مادرانی که از طریق سزارین فرزند خود را به دنیا می آوردند، در بسیاری از مواقع تا مدت‌ها درد و ناراحتی‌های شبانه به دلیل عمل‌های جراحی خواهند داشت.

این متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی به عوارض بیهوشی در سزارین اشاره کرد و افزود: از آنجایی که در اغلب عمل‌های سزارین از داروهای بیهوشی استفاده می شود این داروها ممکن است سلامت مادر را به خطر بیندازد.

نادری با  اشاره به کلاس‌های‌ آموزشی که برای آشنایی با زایمان‌ طبیعی در طرح تحول سلامت برگزار می شود، یادآور شد: اگر مادر باردار بپذیرد که زایمان طبیعی داشته باشد، می‌تواند با حضور در این کلاس‌ها و انجام دستورات و تمرینات ورزشی لازم برای داشتن یک زایمان طبیعی موفق، بی دردسر و کم درد تلاش کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این مطلب که موفقیت آمیز بودن زایمان‌های طبیعی علاوه بر همکاری مادر، به صبر و شکیبایی پزشک نیز بستگی دارد، عنوان کرد: با اجرای طرح تحول سلامت و تلاش برای افزایش زایمان طبیعی، پزشکان هم مادران را برای زایمان طبیعی تشویق کردند. سزارین علاوه بر سرعت در زایمان، از لحاظ مادی نیز ارزش بیشتری برای پزشک دارد، اما زمان طبیعیگاهی ۱۴ تا ۱۵ ساعت طول می کشد. زایمان طبیعی با شب بیداری و سختی برای پزشک همراه است، اما برای سلامت نوزادان و مادران بسیار مفیدتر است. به همین دلیل نیز می توان گفت که یکی از عمده دلایل موفقیت طرح تحول سلامت در حوزه افزایش زایمان طبیعی، همکاری پزشکان برای اجرای این طرح علمی و موفق بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha