رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، نسبت به انقراض نسل آبزیان دریای خزر هشدار داد و گفت: در شرایط کنونی تنها ۱۰ درصد از فاضلاب استان های شمالی تصفیه می شود.

پسماند و فاضلاب عامل اصلی آلودگی دریای خزر

سلامت نیوز:رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، نسبت به انقراض نسل آبزیان دریای خزر هشدار داد و گفت: در شرایط کنونی تنها ۱۰ درصد از فاضلاب استان های شمالی تصفیه می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخانه ملت، علی محمد شاعری ، با انتقاد از اینکه فاضلاب های شهری و صنعتی تصفیه نشده با ورود به رودخانه ها راهی دریای خزر می شود، گفت: متاسفانه تنها 10 درصد فاضلاب استان های شمالی تصفیه و 90 درصد آن راهی رودخانه ها و دریای خزر می شود.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عدم مدیریت پسماندها در استان های شمالی، گفت: روزانه 6 هزار تن پسماند خانگی، صنعتی و بیمارستانی در استان های شمالی تولید و به صورت غیربهداشتی دفع و شیرابه های حاصل از آنها بعد از تجزیه، آب های زیرزمینی و دریای خزر را آلوده می کند.

پسماند و فاضلاب دو علت عمده آلودگی دریای خزر

وی با بیان اینکه پسماند و فاضلاب دو علت عمده آلودگی دریای خزر است، تصریح کرد: رفع آلودگی دریای خزر نیازمند اقدام عملی و اصولی سازمان حفاظت محیط زیست است؛ سازمان محیط زیست باید با همکاری وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر دستگاه ها بحران آلودگی دریای خزر را هر چه سریعتر حل کند.

حیات تالاب انزلی و میانکاله به علت آلودگی در معرض تهدید قرار دارد

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه علاوه بر دریای خزر، حیات زیستگاه های مهم شمال کشور مانند تالاب انزلی و تالاب میانکاله به علت آلودگی در معرض تهدید قرار دارد، ادامه داد:  آلودگی، کاهش ذخایر و آبزیان دریای خزر را به دنبال داشته و از سویی اشتغال صیادان و سلامت مردم را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نسل فک خزر، کیلکا و خاویار به دلیل آلودگی و تغییر شرایط اقلیمی در معرض انقراض است

شاعری با هشدار نسبت به اینکه نسل برخی از گونه های ارزشمند دریای خزر مانند فک، کیلکا و خاویار به دلیل آلودگی و تغییر شرایط اقلیمی در معرض انقراض قرار دارد، افزود: طبق آمارها تعداد فک ها در سواحل کشورهای همسایه بیشتر از ایران بوده و به علت آنکه چرخه اکوسیستم در نوار ساحلی شمالی در حال تغییر است بنابراین گونه های پرارزش خزری به ویژه فک که جزئی از این اکوسیستم به شمار می رود در کشورهای این حوزه به ویژه ایران به تدریج در حال انقراض و نابودی است.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم، یادآور شد: آبزیان به علت آلودگی به سواحل و شرایط زیستی مناسب تر و کم آلاینده مهاجرت می کنند از این رو تعداد آنها روز به روز در حال کاهش است.

وزارت کشور و نیرو به وظیفه خود در قبال آلودگی دریای خزر عمل کنند/ با هشدار و مصاحبه مشکل آلودگی دریای خزر رفع نمی شود

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه وزارت کشور و نیرو باید به وظیفه خود در قبال آلودگی دریای خزر عمل کنند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید نظارت کافی بر این موضوع داشته باشد زیرا با هشدار و مصاحبه گره ای  از مشکل آلودگی دریای خزر رفع نمی شود و رفع آن نیازمند همکاری هماهنگ و مسئولانه دستگاه های ذی ربط است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha