دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 211350

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن تشریح وضعیت بارش کشور طی هفت ماه اخیر، استان‌های پربارش و کم بارش کشور در این بازه زمانی را اعلام کرد.

جدول/استان های پربارش و کم بارش طی هفت ماه اخیر

سلامت نیوز:رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن تشریح وضعیت بارش کشور طی هفت ماه اخیر، استان‌های پربارش و کم بارش کشور در این بازه زمانی را اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،شاهرخ فاتح  با اشاره به اینکه بارش کل کشور از ابتدای مهر سال ۹۵ تا ۳۱ فروردین سال ۹۶ کل کشور ۱۹۸.۲ میلی‌متر بود، گفت: با توجه به اینکه بارش کشور در همین بازه زمانی در سال گذشته ۲۱۱.۸ میلی‌متر بود، حدود شش درصد کاهش بارش نسبت به سال گذشته داشتیم و چون میانگین بارش بلندمدت کشور ۲۰۰.۴ میلی‌متر است امسال نسبت به بلندمدت حدود یک درصد کاهش بارندگی را تجربه کردیم.

وی با اشاره به وضعیت بارشی استان تهران طی هفت ماه اخیر اظهار کرد: از اول مهر تا ۳۱ فروردین، تهران ۲۵۳ میلی‌متر بارش دریافت کرده است. این میزان نسبت به میانگین بلندمدت هفت درصد و نسبت به سال گذشته ۳.۵ درصد افزایش یافته است.

 

استان های پربارش و کم بارش کشور طی ۷ ماه اخیر

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی استان‌های کم بارش کشور در بازه هفت ماهه گذشته را اعلام و اظهار کرد: در دوره زمانی اول مهر ۹۵ تا ۳۱ فروردین ۹۶، استان‌های خوزستان ۳۵ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۳۳ درصد و یزد ۳۰ درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت داشته‌اند. استان‌های هرمزگان با ۴۲ درصد، قم و فارس ۳۵ درصد و کرمان ۳۰ درصد افزایش بارش نسبت به میانگین بلندمدت داشته‌اند.

 

علت وقوع سیلاب های اخیر کشور

این کارشناس سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره به بارش‌های اخیر در استان‌های شمال غربی کشور که منجر به وقوع سیلاب و ایجاد خسارت‌های جانی و مالی در برخی شهرها شد، ضمن اظهار تاسف و همدردی با حادثه‌دیدگان گفت: آنچه موجب بروز این حادثه شد، آماده نبودن زیرساخت‌های لازم در مقابل بارش‌های رگباری و در پاره‌ای موارد نیز عدم رعایت حریم رودخانه‌ها بود. میانگین بارش‌های این مقطع زمانی به اندازه‌ای نبود که بتواند به‌طور طبیعی منجر به وقوع سیلاب شود. برای مثال در ۲۵ فروردین ۹۶، بارش سردشت ۳۳ میلی‌متر، تبریز ۳۲ میلی‌متر، پیرانشهر ۲۴ میلی‌متر، عجب شیر ۱۵ میلی‌متر، سهند ۲۳.۸ میلی‌متر، ارومیه ۱۶ میلی‌متر بود. در شرایط معمول این میزان بارش‌ها نباید حادثه‌ساز شود، ولی از آنجا که تمهیدات لازم برای مقابله با این رویدادها در برخی مناطق کشور پیش بینی نشده است، بارش‌هایی در این حد منجر به وقوع فاجعه می‌شود.

فروردین ۹۶ گرم بود

فاتح همچنین به شرایط دمایی کشور طی ماه گذشته اشاره و اظهار کرد: دمای کشور در فروردین ماه ۹۶، ۱.۳ درجه سلسیوس گرمتر از میانگین بلند مدت فروردین بود. بررسیهای استانی نیز حاکیست که طی این ماه ۲۴ استان گرم‌تر از شرایط طبیعی خود بودند. در این رابطه اندازه‌گیری‌ها حاکی از آن است که دمای استان‌های خراسان جنوبی ۲.۷ درجه سلسیوس، کرمان ۲.۳ درجه سلسیوس و یزد ۲.۲ درجه سلسیوس گرمتر از میانگین بلندمدت این استان‌ها درماه فروردین بود.


رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه در استان‌های تهران، اردبیل، قم و قزوین میانگین دما تفاوتی با میانگین بلند مدت دمای فروردین ماه نداشت،گفت: دمای استان‌های گلستان با ۰.۲درجه سلسیوس، آذربایجان شرقی و البرز نیز ۰.۱ درجه سلسیوس خنک‌تر از میانگین بلندمدت این استان ها بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha