دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 211353

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به مضرات نگهداری برخی از حیوانات در خانه ها اشاره کرد و گفت: حیوانات خانگی به خصوص سگ و گربه آلرژی زا هستند و نگه داشتن آنها می تواند سبب آلرژی شود.

حیوانات خانگی آلرژی زا هستند

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به مضرات نگهداری برخی از حیوانات در خانه ها اشاره کرد و گفت: حیوانات خانگی به خصوص سگ و گربه آلرژی زا هستند و نگه داشتن آنها می تواند سبب آلرژی شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،نسبت به مواد ظاهرا بی آزار موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند.
معمولا گرده افشانی گیاهان و درختان در فصل بهار است و در تابستان گرده افشانی چمن ها و در انتهای فصل تابستان و ابتدای پائیز هم با گرده افشانی علف های هرز مواجه هستیم که همه آنها می توانند باعث تشدید علائم آلرژیک شوند.


حیواناتی مانند سگ، گربه، حیوانات کوچک (موسوم به جیبی)‌ مانند موش و خرگوش، پرندگان و ماهی ‌ها جزء حیوانات خانگی محسوب می ‌شوند.
سیدعلی رضا مهدویانی روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود: این عارضه می تواند شدید هم باشد و حتی افراد خانواده هم به بیماری آسم دچار شوند.


وی بااشاره به اینکه مو، پر و پشم حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه آلرژی زا هستد، اظهار کرد: تشخیص نوع حساسیت به حیوانات خانگی باید توسط پزشکان متخصص آلرژی انجام شود.


فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی به علائم سرماخوردگی و آلرژی بهاره اشاره کرد و گفت: معمولا در سرماخوردگی فرد دچار تب، درد بدن می شود و دوره این علائم معمولا 3 تا 5 روز است اما در دوره آلرژی ها طولانی تر بوده و معمولا فرد مبتلا، درد بدن نداشته و تا موقع ای که با آن آلرژن در تماس بوده دچار علائم این بیماری می باشد.


مهدویانی افزود: هرچند تشخیص عواملی که باعث تشدید آلرژی می شود از روی شرح حال و معاینه تا حدی مشخص می شود اما تست های آلرژی می تواند کمک کنند باشد تا به دقت این بیماری را تشخیص دهیم.

** آنتی هیستامین های خوراکی اساس درمان آلرژی ها است
وی استفاده از آنتی هیستامین ها خوراکی را اساس درمان آلرژی ها دانست و گفت: آنتی هیستامین ها به نسل اول و دوم طبقه بندی می شوند که نسل دوم آن به دلیل خواب آوری کمتر برای بیماران ارجحیت دارند.
مهدویانی بااشاره به اینکه در برخی موارد برای درمان این بیماری استفاده از اسپرهای استنشاقی داخل بینی هم موثر است، افزود: استفاده از وا‌کسن های آلرژی با تشخیص پزشک متخصص آلرژی، در برخی موارد می تواند سبب کنترل بیماری یا ریشه کنی آن شود.


فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی، مهمترین عامل آلرژی بهاری را گرده گیاهان و درختان اعلام و اظهار کرد: هرچند مهمترین راه پیشگیری از این بیماری ها اجتناب از عوامل آلرژی زا است اما تشخیص صحیح عواملی که باعث تشدید علایم بیماری می شوند و استفاده از دارو و واکسن می تواند روند بهبودی را سرعت بخشد.


وی به افراد مبتلا به آلرژی توصیه کرد که در صورت امکان بعد از فعالیت های روزانه استحمام ‌کنند و تا حدامکان در هنگام وزش باد از منازل خارج نشوند و هنگام رانندگی هم شیشه خودرو را بالا ببرند تا دچار تشدید علائم آلرژی نشوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار کرد که سنت قدیمی خانه تکانی که قبل از عید نوروز انجام می شود هم می تواند در کاهش بار آلرژی ها در داخل محیط منازل کمک کننده، باشد.


مهدویانی افزود: آلرژی های بهاری می تواند همراه با برخی بیماری ها مانند سینوزیت های مزمن، خورخور کردن و بزرگی لوزه، بیماری های گوش میانی، آسم و اختلالات خواب بروز پیدا کند.


وی تاکید کرد که این افراد برای درمان بموقع و تشخیص صحیح عوامل محرک زا باید به پزشک متخصص ایمونولوژی مراجعه کنند‌.
مهدویانی علائم این بیماری را شامل آب ریزش های بینی، عطسه های مکرر و اشک ریزش، سوزش چشم اعلام کرد و گفت: برای ایجاد این بیماری هم عوامل محیطی و هم عوامل ژنتیکی دخالت دارند و مهمترین عوامل محیطی، آلرژی های استنشاقی و گرده های گیاهان هستند.
وی گفت: با شروع فصل بهار تعداد زیادی افراد دچار علائمی مانند آب ریزش بینی، عطسه های مکرر، خارش بینی و احتمالا اشک ریزش می شوند که این افراد دچار آلرژی بهاری یا فصلی هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha