هیچکس نگران جنگل نیست؛ متولیان جنگل و محیط زیست به رسانه ها پاسخ نمی دهند و درحالی که برای حفاظت از جنگل ها شعار می دهند اما در عمل، اتفاق های دیگری در حال روی دادن است.

5 هزار اصله درخت هیرکانی در شفارود قطع می شود

سلامت نیوز_*الهه موسوی: هیچکس نگران جنگل نیست؛ متولیان جنگل و محیط زیست به رسانه ها پاسخ نمی دهند و درحالی که برای حفاظت از جنگل ها شعار می دهند اما در عمل، اتفاق های دیگری در حال روی دادن است.

 به گزارش سلامت نیوز، سد شفارود می رود تا دوباره جنگل های هیرکانی را ببلعد. این اتفاق در حالی رخ می دهد که هنوز گزارش ارزیابی محیط زیستی برای اجرای این پروژه داده نشده و سازمان حفاظت محیط زیست بارها آنرا اعلام کرده است. با اینهمه اما قرار است برای ساخت جاده جایگزین سدشفارود در گیلان، نزدیک به 5 هزار اصله درخت جنگل باستانی هیرکانی ، قطع شود.

یک کارشناس محیط زیست که نخواست نامش فاش شود در اینباره به "سلامت نیوز" گفت :" اگر با ساخت جاده جایگزین سد شفارود موافقت شود نزدیک به 5 هزار درخت از گونه های کمیاب و ارزشمند راش ، توسکا ، آزاد و ... قطع می شود. "

او در ادامه توضیح داد :" به دلیل قرار گرفتن جاده ی قبلی در دریاچه سد و به زیر آب رفتن آن، ناگزیر هستند جاده ای جدید بسازند. ما این را می دانیم. اما چرا مسیری را انتخاب کرده اند که اینهمه خسارت و تخریب جنگل دارد؟ آیا نمی توان مسیر جدیدی را پیدا کرد که هم جاده مورد نیاز را بسازیم و هم کمترین خسارت به اکوسیستم وارد شود؟ "

این کارشناس منابع طبیعی در ادامه با تاکید بر "قانون افزایش بهره وری" گفت: " بند ب ماده 12 قانون افزایش بهره وری می گوید:" دولت مکلف است در اجرای طرح های عمومی، عمرانی و توسعه ای خود و نیز اکتشاف و بهره برداری از معادن، خسارات وارده به جنگل ها و عرصه و اعیانی منابع طبیعی را در محاسبات اقتصادی و برآورد هزینه های امکان سنجی اجراء طرح منظور و پس از درج در بودجه های سنواتی، در قالب موافقتنامه های مبادله شده با وزارت جهاد کشاورزی برای حفاظت، احیاء و بازسازی عرصه ها اختصاص دهد.
وزارت جهاد کشاورزی مکلف است هزینه های احیا و بازسازی و جبران خسارات وارده را حداکثر ظرف سه ماه پس از استعلام دستگاه اجرایی مربوط، تعیین و اعلام کند.

نحوه محاسبه خسارات وارده بر مبنای آیین نامه ای خواهد بود که حداکثر شش ماه پس از تصویب این قانون به پیشنـهاد مشترک وزارت جهاد کشـاورزی، معاونت نظارت و راهبـردی رئیـس جمـهور و سـازمان حـفاظت محـیط زیـست، تـهیه و به تـصویب هیـأت وزیران می رسد." اما متاسفانه این خسارت در پروژه سد شفارود که در حدود 40 میلیارد تومان برآورد شده بود و البته خسارت بسیار بیشتر است اساسا فراموش شد. "

او در توضیح این ادعا گفت:" قرار بود این 40 میلیارد تومان، برای تهیه یک کتابچه احیایی به کار آید تا در ازای تخریب جنگل ناشی از اجرای این پروژه، برای جنگل کاری استفاده و جبران خسارت شود. اما اینکار صورت نگرفته و کتابچه به صورت معلق مانده است."

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد که علاوه بر تمام اینها ، حتی اگر این پروژه ، ارزیابی محیط زیستی هم داشت باز برای ساخت جاده جایگزین باید به طور جداگانه مجوز و ارزیابی محیط زیستی تهیه می شد.

منطقه رانشی است!
این کارشناس منابع طبیعی با بیان اینکه منطقه انتخاب شده برای جاده جایگزین رانشی است به سلامت نیوز گفت :" هرگونه فعل وانفعالات مکانیکی در این منطقه باعث رخ دادن رانش های متعدد در آینده خواهد شد که برای تثبیت آن نیاز به هزینه های بسیار بالایی است و اگر هم تثبیت نشود پیش بینی می کنیم در اینده بیش از 2 هزار اصله درخت، ریشه کن شده و از دست برود.

او گفت :" ضمن اینکه قبلا در خارج از محدوده دریاچه سد نیز تاج آن زده شده و بیش از 1 هزار اصله از گونه های ارزشمند هیرکانی در آنجا قطع شده است و محیط زیست استان گیلان نیز هیچ برخوردی با آن نکرده و حالا دوباره یک جاده دیگر و جنگل تراشی دیگر"!

افزایش تونل ها راهکار است!

این کارشناس ارشد منابع طبیعی تنها راه برای نجات 5 هزار اصله درخت هیرکانی را افزایش تعداد تونل ها عنوان کرد و گفت :" تنها راهکار این است که سازمان حفاظت محیط زیست وارد شود و با کارشناسی کردن و تغییر مسیر جاده جایگزین و افزایش تعداد تونل ها، جلوی جنگل تراشی بیشتر را بگیرند. آنها باید تمام مسیرها را به سمت جاده جنگلداری موجود سوق بدهند و با تغییر طراحی، مناطقی را که جنگل به صورت انبوه وجود دارد نجات بدهند.

او در انتها خبر از برخی فشارهای سیاسی از سوی بعضی نمایندگان گیلان بر مسوولان استان داد؛ فشارهایی که در تمام دوران های مختلف 5 دهه ی اخیر، جنگل های هیرکانی ایران را قربانی کرده و سطح و عمق آنرا به نصف رسانده است. برای همین هم سیل همه ساله در گیلان و دیگر استان های شمالی قربانی می گیرد و روز به روز نیز در حال شدیدتر و جدی تر شدن است."

مسوولان پاسخ ندادند!
تلاش سلامت نیوز برای تماس با مسوولان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به جایی نرسید و پرسش های ما درباره ای

 تخریب و واکنش سازمان متولی بی پاسخ ماند. اسکندری مدیرکل حوزه ریاست سازمان جنگل های کشور، نوبخت معاون امور جنگل این سازمان هیچیک پاسخ تماس ها و پیامک های ما را ندادند. همچنین خداکرم جلالی رییس سازممان جنگل ها و میگونی مدیرکل دفتر زیستگاه ها و مناطق سازمان حفاظت محیط زیست که تلفن همراهشان آنتن نداشت و در دسترس نبود.
 
به نظر می رسد دستورهای اکید رهبری درباره ممانعت از فعالیت های مخرب جنگل اثر چندانی بر برخی مدیران و نمایندگان مجلس نداشته و تاکیدهای مداوم حسن روحانی بر دولت خود به عنوان یک "دولت محیط زیستی" ، با گذشت 4 سال و در ماه های پایانی کار خود، هنوز نتوانسته برخی مدیران طرازبالای سازمان های متولی را به اهمیت این حوزه و شفاف سازی و پاسخ گویی به مطالبات مدنی آن آگاه سازد.

مطالعات ساخت سدشفارود در استان گیلان که بخشی از عملیات آن در دولت های پیشین به انجام رسیده و دولت یازدهم به دلیل مشکلات محیط زیستی آنرا متوقف کرد به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد. عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۶۹ آغاز شد. از آغاز شروع به کار، این پروژه با چالش های بسیاری مواجه شد و اختلاف نظر بین طرفداران محیط زیست و مجریان ساخت سد شفارود، عملا ساخت این پروژه را متوقف کرد.

در سال ۸۲ این پروژه از وزیر جهاد کشاورزی، وزیر نیرو و رییس سازمان حفاظت محیط زیست وقت مجوز ساخت دریافت کرد تا اینکه در سال ۹۲ در حالی که فقط ۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشت با روی کار آمدن دولت یازدهم و با دستور سازمان حفاظت محیط زیست بار دیگر متوقف شد.

در دولت یازدهم ابتدا موضوع ساخت این سد منتفی شده اعلام شد و سپس به دنبال بروز مشکلات عدیده در تأمین آب بخش غربی استان گیلان و فشار نمایندگان مجلس و وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست به بررسی دوباره این پروژه ورود کرد اما تاکنون هیچ مجوزی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای ادامه یافتن فرآیند ساخت این سد صادر نشده است.

 نوزدهم خردادماه 94، بیست و پنجمین جلسه شورای عالی آب کشور، تشکیل و در نهایت مصوب شد که " عملیات اجرایی سد شفارود ادامه یابد و سازمان حفاظت محیط زیست کشور مانع از اجرای این پروژه نشود."

پیشتر سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که دلیل اصلی مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با احداث این سد، تخریب 90 هکتار از جنگل های هیرکانی است که در گزارش ارزیابی وزارت نیرو به محیط زیست برآورد شده است. با این همه اما فعالان محیط زیست می گویند نباید برای ایجاد سد شفارود اینهمه جنگل تخریب شود؛ چرا که از یکسو پروژه های متعدد "سدسازی"ها در تمام دنیا و از جمله ایران، خشکسالی و نابودی تالاب ها و رودخانه ها را به ارمغان آورده است و از سوی دیگر کاهش سطح پوشش گیاهی و افزایش جاری شدن سیل را به ارمغان آورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha