یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰

پرستار اورژانس 115 با تشریح علایم و راه نجات مسمومیت با گاز منوکسید کربن گفت: اکسیژن 100درصد نازال (بینی) داروی موثر در درمان مبتلایان به گاز گرفتگی است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری نظام پرستاری محمدزاده  افزود: اولین برخورد با مصدوم هوشیاری که به مسمومیت با گاز منواکسیدکربن دچار شده است، انتقال فرد گاز گرفته شده به محیط باز با هوای تازه است که در آن محیط هوا جریان دارد.

 

وی گفت: میزان ، شدت و وخامت گاز گرفتگی به عوامل متعددی چون مدت زمان قرارگیری در برابر گاز، سن مصدوم نوزاد، سالمند یا فرد جوان ابتلاء به انواع بیماری های ریوی نظیر آسم و... بستگی دارد و سردرد و سرگیجه از نخستین نشانه ها و علایم مسمومیت با گاز منواکسیدکربن است.

وی افزود: احساس صدا در گوش، ضعف، سستی و بیحالی، احساس خفگی و در موارد شدیدتر کبود شدن انگشتان و لب را از دیگر علایم مسمومیت با گاز منوکسید کربن است و  پس از انتقال فرد مصدوم به محیط آزاد باید هر آنچه که سبب انسداد، فشار و خفگی می شود نظیر کمربند، کراوات و لباس های تنگ را باز کرد و برای تنفس راحت تر مصدوم را در وضعیت نشسته یا نیمه نشسته قرار داد.

این پرستار اورژانس پیش بیمارستانی گفت: در مصدومان بی هوش خطر برگشت مواد به نای و آسپیراسیون وجود دارد، به همین علت، این افراد باید به پهلوی چپ خوابانده شوند.

وی با تاکید بر اینکه افراد مسموم با گاز سمی منواکسیدکربن نباید در محیط سرد نگهداری شوند، یادآورشد: تجویز دارو  یا احیای قلبی- ریوی در صورت ایست قلبی باید با توصیه پزشک انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha