رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو، افزودن هر نوع رنگ خوراکی را به چای غیرمجاز و ممنوع دانست.

افزودن رنگ‌های خوراکی به چای ممنوع است

سلامت نیوز:رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو، افزودن هر نوع رنگ خوراکی را به چای غیرمجاز و ممنوع دانست.

به گزارش سلامت نیوز، رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو با اشاره به طعم دهنده‌های افزوده شده به چای آن‌ها را به دو صورت طبیعی یا مشابه طبیعی دسته بندی کرد و گفت: هر دو نوع این‌ها بر مبنای  مقررات ملی و بهداشتی و اخذ مجوزهای بهداشتی، مورد مصرف کارخانه های تولیدی قرار می‌گیرند.

نسترن محمدی همچنین با اشاره به  تولید چای سیاه به دو صورتC.T.C و ارتدکس به ارقام قلم، شکسته،  باروتی و خاکه اظهار داشت: چایی که با توجه به شکل فیزیکی از سوی تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی به نام چای کله  مورچه معروف شده است نوعی از چای سیاه است که با روش فرآوری  توسط دستگاه‌هایی که برای خرد کردن برگ چای  استفاده می‌شود به شکل ریز و گرانوله در می آید که همین امر و سطح تماس بیشتر آن با آب موجب می‌شود رنگ دهی این نوع چای بیشتر از انواع دیگر باشد.

وی افزود: بیش از نیمی از مصرف چای سیاه در جهان چای  C.T.C بوده و در ایران نیز جهت تولید چای  های کیسه ای از این نوع چای استفاده می شود لذا کارخانه هایی اجازه افزودن طعم دهنده به چای های تولید خود را دارند که از امتیاز کاربرگ ارزیابی برنامه های پیش نیازی (PRP) بالای 900 برخوردار باشند.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو در بخش دیگر سخنانش افزودن هر نوع رنگ حتی خوراکی به چای را غیرمجاز و ممنوع بر شمرد و تصریح کرد: کارشناسان اداره کل و معاونت های غذا و داروی سراسرکشور و مسئولین فنی به طور مستمر بر واحدهای تولید کننده این محصولات نظارت می‌کنند تا از رعایت ضوابطی مثل  فلزات سنگین، باقیمانده سموم و مایکوتوکسین‌ها در محصول نهایی اطمینان حاصل نمایند.

محمدی از مصرف کنندگان خواست ضمن دقت در  موارد درج شده برروی برچسب محصول  مانند شماره پروانه ساخت محصولات داخلی؛ آمار چای های وارداتی و تولید داخل را  در سایت سازمان غذا و دارو به نشانی WWW.FDO.GOV.IR مشاهده کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در راستای حمایت از تولید داخل، مجوز بهداشتی واردات چای سیاه صرفا  برای اوزان بالای 10کیلوگرم صادر می‌گردد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha