چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 211448

یک مقام مسئول در وزارت بهداشت می‌گوید بیش از شش‌میلیون نفر در ایران دچار افسردگی هستند. افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی است، به‌گونه‌ای که عنوان می‌شود حدود نیمی از مبتلایان به اختلالات روانی دچار افسردگی هستند.

۶‌میلیون ایرانی افسرده‌اند

سلامت نیوز: یک مقام مسئول در وزارت بهداشت می‌گوید بیش از شش‌میلیون نفر در ایران دچار افسردگی هستند. افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی است، به‌گونه‌ای که عنوان می‌شود حدود نیمی از مبتلایان به اختلالات روانی دچار افسردگی هستند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: ماه گذشته وزیر بهداشت همزمان با روز جهانی سلامت با انتشار یادداشتی عنوان کرد: باید بدانیم سلامت روان، تنها نداشتن بیماری اعصاب و روان نیست، بلکه سازگاری فرد با خودش و دیگران، قدرت تطابق با شرایط محیطی، داشتن روحیه انتقادپذیری و داشتن عکس‌العمل مناسب در برابر مشکلات و حوادث زندگی، جنبه‌های مهمی از سلامت روانی را تشکیل می‌دهند؛ همچنین باید توجه داشت که بسیاری از این مشکلات بر سلامت جسمی انسان هم تاثیر می‌گذارند.

سید حسن قاضی زاده هاشمی در ادامه نوشت: اکنون بیشتر از ۳۰۰‌میلیون نفر در دنیا از افسردگی رنج می‌برند و این آمار طی ۱۰ سال اخیر تقریبا ۲۰‌درصد افزایش یافته است، اما حمایت نامطلوب به همراه ترس از انگ روانی، باعث شده این افراد از دسترسی به درمان مناسب محروم بمانند، چنان که حتی در کشورهای با درآمد بالا، حدود ۵۰‌درصد افراد مبتلا به افسردگی، درمان دریافت نمی‌کنند و به طور متوسط تنها حدود ۳‌درصد بودجه سلامت بخش دولتی به سلامت روان اختصاص می‌یابد.

او آورده بود: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده این ارقام زنگ هشداری برای همه کشورهاست و ضرورت دارد در زمینه سلامت روان رویکرد مناسبی را با توجه به شرایط کشور خود طراحی و اجرا کنند. مهم‌ترین اهدافی که در این زمینه باید دنبال شود عبارت است از بیشتر آگاه کردن جامعه در خصوص افسردگی، تعیین راهکارهای پیشگیری و درمان آن و آموزش خانواده، دوستان و همکاران برای حمایت از افراد مبتلا به افسردگی. در کشور ما نیز به‌ دنبال اجرای طرح تحول سلامت، برای نخستین بار خدمات سلامت روان به طور رایگان توسط کارشناسان ذیربط در مراکز بهداشتی ارائه می‌شود. وزیر بهداشت در ادامه این یادداشت نوشت: در زمستان سال گذشته نیز یک‌هزار تخت بیماری‌های اعصاب و روان در سراسر کشور افتتاح شد که همان موقع آرزو کردم، ان‌شاءا... روزی برسد که یک‌هزار تخت را تعطیل کنیم. امید که ضمن شناخت بهتر و بیشتر از این معضل عرصه سلامت، با افزایش همکاری‌های بین بخشی بتوانیم گام‌های بلندتری در این حوزه برداریم.

اختلالات روانی در ایران

آن‌طور که برآورد‌ها نشان می‌دهد نرخ اختلالات روانی در ایران تقریبا مانند میانگی جهانی است. برآورد‌ها نشان می‌دهد حدود 25‌درصد از ساکنان زمین دچار نوعی اختلال روانی هستند. در ایران این رقم حدود 23‌درصد است و به مانند دیگر کشور‌ها افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی در ایران است. هر چند روی کاغذ وضعیت بیماری‌های روانی در ایران وخیم نیست، اما عدم مراجعه ‌درصد بالایی از ایرانیان مبتلا به اختلالات روانی به روانشناس و روانپزشک زنگ خطر در این زمینه را به صدا در آورده است.

روز گذشته مدیر دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: شش‌میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر معادل ۱۲.۷درصد جمعیت ایران به افسردگی مبتلا هستند. احمد حاجبی افزود: افسردگی یک بحران جهانی است و در حال حاضر نزدیک به ۳۵‌میلیون نفر در جهان مبتلا به این اختلال خلقی هستند و کشور ما نیز مستثنی نیست. او با تاکید بر اینکه افسردگی را جدی بگیریم، ادامه داد: افسردگی اختلال خلقی یک بار پنهان برای کشورهای جهان است و دلایل متعددی برای اینکه سازمان بهداشت جهانی از افسردگی به عنوان اختلال خلقی یاد کند وجود دارد، چرا که قریب به ۳۵‌میلیون نفر در جهان مبتلا به این اختلال خلقی هستند و کشور ما نیز مستثنی نیست.

حاجبی گفت: برخی از افراد که با افسردگی زندگی می‌کنند از ترس انگ زدن مراحل درمان خود را طی نمی‌کنند و توصیه جهانی همواره بر این تاکید داشته است که با بالابردن سواد سلامت روان در جهت درمان این بیماران و جلوگیری از برچسب زدن اقدام کنیم. مدیر دفتر سلامت روانی،اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: افسردگی تنها مختص به فرد نیست، بلکه خانواده و جامعه را نیز درگیر می‌کند و یکی از پیامد‌هایش بروز افسردگی خودکشی است که یک‌میلیون نفر در سال بر اثر افسردگی خودکشی می‌کنند و این آمار در مقایسه با آمارهای فوت در اثر جنگ و نزاع بیشتر است.

به گزارش مهر، حاجبی افزود: در دنیا از هر ۱۰نفر یک نفر از خدمات درمانی افسردگی بهره می‌برد که این نسبت در ایران به ازای هر ده نفر سه و نیم نفر است و آمار‌ها نشان می‌دهد که شانس دریافت خدمات در انواع خفیف‌تر این اختلال کمتر است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha