چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 211464

محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیای آمریکا یک رحم مصنوعی ساختند که شرایط درون رحم مادر را شبیه‌سازی می‌کند و امکان رشد کامل نوزادان نارس را در اختیار می‌گذارد.

ساخت رحم مصنوعی برای نوزادان نارس

سلامت نیوز: محققان بیمارستان کودکان فیلادلفیای آمریکا یک رحم مصنوعی ساختند که شرایط درون رحم مادر را شبیه‌سازی می‌کند و امکان رشد کامل نوزادان نارس را در اختیار می‌گذارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، رحم مصنوعی محققان برای نگهداری از نوزادانی که در هفته 23 تا 28 بارداری متولد می‌شوند طراحی و ساخته شده است. این وسیله شامل یک کیسه نگهداری است که جریان مایعات به طور خودکار در آن برقرار می‌شود. این دستگاه دما، فشار و نور را ثابت نگه می‌دارد و جنین را دربرابر آلودگی‌ها و عفونت‌ها محافظت می‌کند. همچنین اکسیژن و مواد غذایی لازم برای ادامه حیات را در اختیار آن می‌گذارد.


آزمایشات اولیه که توسط جنین حیوانات با رشد معادل رشد جنین انسان در هفته 23 بارداری انجام شد، نشان می‌دهد قرار دادن جنین نارس حیوانات حداکثر به مدت 4 هفته در این رحم مصنوعی موجب رشد کامل مغز، ریه و سایر اندام‌های آن‌ها می‌شود.


به‌طور متوسط یک نوزاد سالم انسان در حدود هفته چهلم بارداری متولد می‌شود. اما هر نوزادی که قبل از 37 هفته متولد شود، به عنوان یک نوزاد نارس شناخته می‌شود. هرچه زمان تولد نوزاد زودتر باشد، احتمال ابتلا به اختلالات و عوارض نامطلوب بیشتر است و گفته می‌شود حداقل زمان لازم برای قابلیت بقای نوزاد بین 22 تا 24 هفته است و اگر زودتر از این زمان متولد شود احتمال بسیار ضعیفی برای ادامه زندگی دارد و حتی اگر هم زنده بماند، به احتمال بیش از 90 درصد دچار ناتوانی‌های جسمی و ذهنی مادام‌العمر خواهد بود.


هر سال در حدود 15 میلیون نوزاد نارس متولد می‌شوند که در نتیجه رشد ناکافی در رحم، دچار مشکلات متعددی هستند. آن دسته از این نوزادان که می‌توانند سال اول زندگی خود را پشت سر بگذارند، با خطر شدید ابتلا به عوارض و بیماری‌های مادام‌العمر روبه‌رو می‌شوند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha