حتما برای شما هم پیش آمده که پس از مدت طولانی خم بودن پاها از احساس مورمور رنج ببرید. این حالت بسیار رایج است و نگران کننده نخواهد بود اما تداوم آن طبیعی نبوده و لازم است با پزشک مشورت گردد تا علت آن مشخص شود.

علل احساس مورمور دست و پا

سلامت نیوز: حتما برای شما هم پیش آمده که پس از مدت طولانی خم بودن پاها از احساس مورمور رنج ببرید. این حالت بسیار رایج است و نگران کننده نخواهد بود اما تداوم آن طبیعی نبوده و لازم است با پزشک مشورت گردد تا علت آن مشخص شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید، ازجمله مهم‌ترین علل زمینه‌ساز احساس مورمور در دست‌ها و پاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گرفتگی عضلات گردن یا پشت
حالت نامطلوب خوابیدن یا آسیب‌های جزئی حین ورزش می‌تواند باعث گرفتگی عضلات گردن یا پشت شود.
گرچه این حالت مشکل جدی محسوب نمی‌شود اما احساس مورمور در دست‌ها و پاها را در پی دارد. در این صورت شانه‌ها خواب رفته هستند و یا قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف یا انجام بعضی کارها با درد همراه است.
توصیه می‌شود این مشکل زودتر درمان شود زیرا ممکن است به ناراحتی‌هایی شبیه آرتریت تبدیل گردد. در کنار مصرف مسکن برای تحمل درد، انجام درمان‌های فیزیکی برای راحتی موضع نیز مفید خواهد بود. البته ماساژ غیرحرفه‌ای و خودسرانه به‌هیچ‌وجه نباید صورت گیرد زیرا می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات جدی‌تری شود.

کمبود ویتامین B12
کمبود ویتامین B12 را نیز باید علت دیگری از احساس مورمور دست‌ها و پاها دانست. کمبود این ویتامین زمینه‌ساز کم‌خونی می‌شود زیرا مشکلاتی در رشد گلبول‌های قرمز ایجاد می‌کند. خستگی، سرگیجه در زمان کار، ورزش یا بلند شدن از رختخواب، رنگ‌پریدگی، عدم تمرکز، اختلالات تنفسی و افسردگی ازجمله علائم دیگر کمبود ویتامین B12 هستند.
گوشت ماکیان، بره و گوساله، خوراکی‌های دریایی، ماست و لبنیات، تخم‌مرغ، جگر. ماهی تن و قزل‌آلا منابع غنی این ویتامین هستند که مصرف آن‌ها کمبود بدن را جبران می‌کند.
کمبود ویتامین B12 در گیاهخواران بسیار شایع است که توصیه می‌شود این افراد حتما از غلات، توفو (نوعی پنیر درنتیجه بستن شیر سویا)، سویا، مشتقات آن و پودر لاکتوز استفاده نمایند.

سندرم مجرای کارپال
معمولا افرادی که مدت طولانی مشغول تایپ هستند از احساس مورمور دست‌ها گله‌مندند. درواقع حرکات مکرر و لرزش‌های آن موجب فشردگی عصب مچ دست می‌شود که به سندرم مجرای مچ دست یا تونل کارپ موسوم است.
این افراد باید حین کار هر 30 دقیقه یا یک ساعت به دست‌های خود استراحت کوتاهی بدهند. به‌این‌ترتیب انگشتان را باز و بسته کنند، موقعیت دست‌ها را تغییر دهند و آن‌ها را بچرخانند. در صورت امکان حرکات کششی شانه‌ها نیز مفید خواهد بود.
همچنین باید موقعیت نشستن و قرار گرفتن دست‌ها نیز باید صحیح باشد. میز نباید خیلی بلند و خیلی کوتاه باشد و صندلی نیز در سطح مناسب قرار گیرد.

دیابت
اگر مبتلابه دیابت، حالت پیش دیابت و یا مقاومت به انسولین هستید، باید به افزایش سطح قند خون توجه داشته باشید. درواقع، قند خون برای اعصاب مضر است و حالت گزگز و مورمور را در پی دارد. اگر این مشکل درمان نشود و قند خون دائما افزایش یابد یا کنترل نشود، این آسیب به مشکلی به نام نوروپاتی دیابتی تبدیل می‌شود.
انجام منظم آزمایش A1C (هموگلوبین گلیکوزیله) برای تشخیص سطح واقعی قند خون طی سه ماه اخیر، کنترل دقیق دیابت به‌منظور پیشگیری از افزایش قند خون، رعایت تغذیه سالم و متنوع و ورزش برای حفظ عملکرد صحیح ماهیچه‌ها حتما توسط بیماران دیابتی صورت گیرد.

کم‌کاری غده تیروئید
اگر غده تیروئید به‌درستی عمل نکند منجر به بروز مشکلاتی نظیر مورمور اندام‌ها، خستگی مفرط، احساس سرما، افزایش یا کاهش وزن، خشکی پوست و ریزش شدید موها می‌شود.
اگر طی چند ماه اخیر چنین مشکلاتی را احساس کرده‌اید فورا به پزشک مراجعه نمایید زیرا در صورت عدم درمان مناسب تشدید می‌شود. آزمایش خون برای تعیین عملکرد غده تیروئید لازم خواهد بود.

ام‌اس
ام‌اس بیماری است که در زنان نسبت به مردان شایع‌تر بوده و علت دقیق آن هنوز مشخص نیست. اختلالات تعادل، بی‌حسی اندام‌ها، مشکلات بینایی، احساس سوزش و اختلال تمرکز مهم‌ترین نشانه‌های آن محسوب می‌شود.
احساس مورمور دست‌ها و پاها در صورت ابتلا به ام‌اس باید با پزشک درمیان گذاشته شود. درواقع، اندام‌های مختلف در این بیماری تحت تاثیر هستند و نمی‌توان بدون توجه به همه فقط یکی را درمان کرد.

منبع:www.Améliore ta santé.fr


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha