شك چشم از 3 لایه تشكیل شده است و لایه "موكوسی عمقی " را كه روی قرنیه و ملتحمه را می‌پوشاند و به پخش شدن لایه آبكی اشك در سطح چشم كمك می‌كند، یكی از لایه‌های چشم است.

پلك زدن متناوب برای پیشگیری از خشكی چشم ضروری است
سلامت نیوز: یك فوق تخصص قرنیه چشم،گفت: فعالیت چشمی طولانی مدت بدون پلك زدن مانند تماشای مدام تلویزیون یا كار با كامپیوتر در ایجاد خشكی چشم تأثیرگذار است.

علیرضا حبیب‌اللهی در گفت‌وگو با  فارس  افزود: مرطوب نگه داشتن، شست‌وشوی مداوم سطح كره چشم و رساندن اكسیژن و مواد غذایی به قرنیه از وظایف اصلی اشك چشم است

وی گفت: اشك چشم از 3 لایه تشكیل شده است و لایه "موكوسی عمقی " را كه روی قرنیه و ملتحمه را می‌پوشاند و به پخش شدن لایه آبكی اشك در سطح چشم كمك می‌كند، یكی از لایه‌های چشم است.

وی افزود: لایه "آبكی میانی " از دیگر لایه‌های چشم به شمار می‌رود كه قسمت اصلی اشك را تشكیل می‌دهد؛ ضمن اینكه 98 درصد این لایه از آب و بقیه آن از املاح و پروتئین‌ها تشكیل شده است؛ قسمت عمده لایه آبكی اشك از غده اشكی ترشح می‌شود كه در قسمت خارج و بالای كره چشم زیر پلك فوقانی قرار گرفته است.

این فوق تخصص قرنیه چشم، لایه "چربی سطحی " را یكی دیگر از لایحه‌های چشم بیان كرد و افزود: این لایه كه از غده‌های موجود در لبه پلك ترشح می‌شود، روی لایه آبكی را پوشانده و از تبخیر سریع این لایه جلوگیری می‌كند.

وی ادامه داد: با هر نوبت پلك زدن، لایه اشكی روی چشم گسترده می‌شود و اشك اضافی از طریق 2 سوراخ كوچك در گوشه داخلی پلك‌ها به داخل بینی تخلیه می‌شود؛ همین موضوع، موجب می‌شود تا در هنگام گریه كردن، بینی دچار آبریزش شود.

حبیب‌اللهی، كار چشمی طولانی مدت را در ایجاد خشكی چشم تأثیرگذار دانست و خاطرنشان كرد: پلك زدن متناوب برای پخش شدن لایه اشك بر روی چشم ضروری است؛ از این رو در مواردی كه فرد برای مدت زمان طولانی در هنگام كار با كامپیوتر، تماشای تلویزیون یا مطالعه، خیره شده و پلك نزند، علائم خشكی چشم تشدید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha