چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 211493

عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس با هشدار نسبت به اینکه معضل زباله در مازندران باید جدی گرفته شود، از جانمایی نادرست مکان های دپوی زباله در کشور انتقاد کرد.

معضل زباله در مازندران جدی گرفته شود

سلامت نیوز:عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس با هشدار نسبت به اینکه معضل زباله در مازندران باید جدی گرفته شود، از جانمایی نادرست مکان های دپوی زباله در کشور انتقاد کرد.

به گارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،رامین نورقلی پور  با بیان اینکه معضل زباله در استان مازندران باید جدی گرفته شود، گفت: وضعیت زباله در استان گلستان علیرغم استان مازندران بحرانی و جدی نیست؛  ارزش بسیار بالای زمین و مسافت کمی که بین جنگل و دریا وجود دارد از عواملی است که جانمایی درست مکان های دپوی زباله در استان مازندران را با چالش اساسی روبه رو کرده است.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دلیل دفع غیراصولی و غیربهداشتی زباله نه تنها در استان های شمالی بلکه در کشور به دلیل کمبود یا نبود مکان و فضای مناسب نیست، افزود: متاسفانه نسبت به مطالعه کاربردی جهت مکان یابی مناسب برای انباشت و دپوی زباله غفلت شده، هر چند در این ارتباط اطلاعاتی وجود داشته و حتی مطالعات دانشگاهی نیز انجام شده اما به صورت کاربردی به آن پرداخته نشده است.

وی از جانمایی نادرست مکان های دپوی زباله در کشور به ویژه استان های شمالی انتقاد کرد و ادامه داد: برای جانمایی مکان های دپوی زباله به پارامتر و داده های مکانی مانند فاصله این مکان ها از مناطق مسکونی، جنگل، منابع آب سطحی و زیرزمینی، مناطق حساس زیست محیطی توجهی نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری تاکید دکتر لاریجانی بر مطالعات آمایش سرزمینی، افزود: متاسفانه کشور فاقد مطالعات آمایش سرزمینی بوده این در حالی است که تمامی کشورهای دنیا به این موضوع توجهی جدی داشته و توسعه آنها بر اساس مطالعات آمایشی شکل می گیرد.

نورقلی پور با بیان اینکه معضل زباله در کشور به ویژه استان های شمالی بدون توجه به مکان یابی مناسب برای دپوی زباله حل نمی شود، تصریح کرد: تا مادامی که به مکان یابی مناسب برای انباشت و دفع صحیح زباله توجه نشود هر اندازه که به این موضوع پرداخته شود در حقیقت پاک کردن صورت مساله و بی توجهی به اصل موضوع است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم، با یادآوری اینکه معضل زباله در استان گلستان جدی نیست، گفت: اقداماتی برای مکان یابی درست انباشت زباله در مناطق شمالی استان گلستان انجام شده و به پارامترهایی مانند بعد مسافت توجه شده و همچنین تجهیزات پیشرفته ای نیز برای دفع اصولی زباله و پسماند در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس دهم، ادامه داد: البته مشکلی که در این میان وجود دارد این است که زمانی که برای ورود تجهیزات پیشرفته زباله سوز و بازیافت زباله اقدام می شود استقرار آنها بسیار زمان می برد و در حقیقت روند انتقال تکنولوژی و جذب سرمایه گذار در کشور به کندی پیش می رود.
 
عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس دهم، ادامه داد: این در حالی است که با گذشت زمان این تجهیزات باید به روز شوند که تحقق آن نیازمند سرمایه گذاری مجدد است.

وی با بیان اینکه مدیریت و جانمایی درست مکان های انباشت زباله یکی از دغدغه های مهم مجمع نمایندگان استان گلستان است، یادآور شد: البته برخی از شهرهای استان گلستان با معضل زباله روبرو هستند و شامل تمامی شهرها نمی شود؛ انتظار می رود با همکاری دستگاه اجرایی بتوان نسبت به تامین دستگاه های زباله سوز پیشرفته اقدام کرد.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس، در رابطه با فرهنگ سازی و ارتقای سطح آگاهی مردم برای جلوگیری از ریختن زباله در جنگل، مراتع و سواحل، گفت: مادامی که به جانمایی درست مکان های دپوی زباله در کشور  و همچنین تعبیه مخازن زباله در جنگل، مراتع و سواحل توجه نشود با فرهنگ سازی معضل زباله به هیچ وجه رفع نخواهد شد.

عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان گلستان ادامه داد: در حقیقت فرهنگ سازی موضوعی بسیار کلی بوده و مربوط به بحث نرم افزاری است که باید به آن توجه کرد اما مهمتر از این بحث سخت افزاری است که همان ارائه امکانات و تجهیزات مناسب به مسافران، گردشگران و شهروندان بوده که کمبود یا نبود مخازن زباله باعث نشود مردم زباله ها را در جنگل، مراتع و سواحل رهاسازی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha