استاندار خوزستان معتقد است؛ وضعیت محیط زیست خوزستان و چالش‌های مرتبط با آن ناشی از یک بی‌توجهی طولانی مدت در دولت گذشته است.

وضعیت محیط‌زیست خوزستان ناشی از بی‌توجهی دولت گذشته است/ تاسیس بیمارستان برای بیماران تنفسی

سلامت نیوز:  استاندار خوزستان معتقد است؛ وضعیت محیط زیست خوزستان و چالش‌های مرتبط با آن ناشی از یک بی‌توجهی طولانی مدت در دولت گذشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در خصوص ریزگردها، مشارکت محققان برای برطرف کردن مشکل آلودگی هوا، رسیدگی به وضعیت بیماران تنفسی و مشارکت سیاسی زنان در استان خوزستان با خبرنگاران  گفت‌وگو کرد، شما می‌توانید در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید:

- آخرین اقدامات استانداری برای مقابله با ریزگرد‌ها را شرح دهید.

وضعیت محیط زیست در خوزستان و چالش‌های مرتبط آن ناشی از یک بی‌توجهی طولانی مدت است. اینکه دولت قبل چه اقداماتی انجام داد و یا اصولا این مساله برای آنها حایز اهمیت بود یا خیر را بهتر است دوستان خبرنگار موضوع یک گزارش دیگر داشته باشند و مستند در این خصوص تحقیق کنند، اما دولت تدبیر و امید برای حل بحران ریزگردها برنامه‌ریزی‌های مدونی را انجام داده است که بخشی از آن داخلی و بخشی از آن خارجی است. این یک کار بزرگی است که دولت شروع کرده است که ۴۲ هزار هکتار اول که فوق بحرانی است در رأس فعالیت‌ها قرار بگیرد. ما ۳۵۰ هزار هکتار کانون فعال و ۱۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی داریم که مستعدند به بیابان تبدیل شوند. برنامه دولت این است که در سال ۹۶ ، ۴۲ هزار هکتار فوق بحرانی را زیر کشت نهال ببرد. کار عظیمی شروع شده و برنامه ما این است که تا پایان فروردین امسال ۸ هزار هکتار را زیر کشت ببریم که البته ادامه آن به فصل پاییز موکول خواهد شد.

- درخصوص مبارزه با آلودگی هوا در استان خوزستان چه کمک‌هایی از مراکز دانشگاهی گرفته‌اید؟

ما یک کمیته فنی متشکل از اساتید دانشگاه شهید چمران، کارشناسان آب استان خوزستان و اساتید مرکز جنگل‌بانی تشکیل دادیم تا در بحث مبارزه با بیابان زدایی فعالیت کنند. دستگاه مجری این فعالیت وزارت کشاورزی است، جهاد نصر ناظر و حمایت‌کننده این طرح استانداری و سازمان حفاظت محیط زیست استان است.

ما با همکاری مراکز دانشگاهی استان پژوهش‌های بسیار مثبتی انجام دادیم و یک طرح علمی به ما ارائه دادند. برخی می‌گویند که ما از پتانسیل دانشگاه‌ها برای برخورد با موضوع ریزگردها استفاده نکردیم که من این موضوع را رد می‌کنم و احتمالا آنها از اقدامات ما باخبر نیستند. باید به این نکته اشاره کنم که هر پیشنهادی که به دست ما در مورد مبارزه با ریزگردها برسد به کمیته فنی ارائه می‌دهیم تا بررسی کنند، حتی برخی از پیشنهادها که بسیار نوین بود با مشورت کمیته فنی تصمیم گرفتیم که یک هکتار یا نیم هکتار را برای انجام طرح این محققان در اختیار آنها قرار دهیم تا اگر از طرح خود نتیجه گرفتند در دراز مدت با آنها همکاری داشته باشیم.

- با توجه به ورود ریزگردها به استان خوزستان برای برخی از مردم مشکلات تنفسی به وجود آمده است، چه اقداماتی برای این بیماران انجام داده‌اید؟

ما با وزارت بهداشت، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و صنایع فولاد خوزستان تفاهم کردیم تا یک بیمارستان نیمه‌تمام که متعلق به فولاد خوزستان است را تکمیل کنیم تا به "بیمارستان بیماری‌های تنفسی" تبدیل شود. از دیگر مسائلی که برای حل مشکل تنفسی شهروندان خوزستان انجام شده است، باید به اقدامات فرهنگی و راه‌های جلوگیری از تشدید بیماری اشاره کنیم که تا حدود زیادی هم به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم. ما در سال‌های گذشته با باران‌های اسیدی که مشکلات تنفسی بسیاری برای شهروندان خوزستانی به وجود آورده بود، مقابله کردیم. ما با تحقیقات خود متوجه شدیم که عامل این بیماری‌ها گرده‌افشانی گیاهی به نام "کونوکارپوس" می‌تواند باشد که در سال دو بار گرده‌افشانی می‌کند. در بارندگی اول این گردها باعث حملات آسم می‌شد. پس از آن تصمیم گرفتیم قبل از گرده‌افشانی این درختان را هرس کنیم. برخی مسئولان شهری با این اقدام ما مخالفت کردند، اما ما با هرس درختان آمار مصدومان را کاهش دادیم.

- مشارکت زنان در انتخابات شوراها چگونه بود و تا چه اندازه از ظرفیت زنان در بدنه استانداری خوزستان استفاده شده است؟

یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید، مشارکت زنان در امور سیاسی، اجتماعی استان است . هم‌اکنون مشاور استاندار در بخش آی تی و فناوری، نماینده تام‌الاختیار استاندار در امور شهروندی فرماندار شهرستان کارون (برای اولین بار بعد از انقلاب) برخی بخشداران، مسئولان محیط زیست، درمان و دهیاران خانم هستند که نشان می‌دهد ما نگاه ویژه‌ای به مشارکت بانوان در امور مختلف داریم و همچنان امیدواریم تا مشارکت زنان در امور سیاسی و اجتماعی زنان ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha