پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
کد خبر: 211527

یکی از معضلات حال حاضر تهران و ایران انباشت زباله در اطراف شهر‌هاست. این در حالی است که اکنون زباله در جهان با عنوان «طلای کثیف» شناخته می‌شود و شهرداری‌های مختلف در شهر‌های مدرن درآمدی کلان از این طریق کسب می‌کنند و از این راه به اداره شهر می‌پردازند. شهردار تهران که یکی از نامزد‌های انتخابات پیش روست، چند روز پیش عنوان کرده است: «در اوج تحریم‌ها درآمد شهرداری را ۱۰ برابر کردیم.» این حرف در ظاهر نشان از عملکرد مناسب محمد باقر قالیباف دارد، اما زمانی که به منبع درآمد‌های شهرداری نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم درآمد شهرداری از طریق فروش تراکم یا همان شهرفروشی افزایش یافته، حال آنکه شهرداری تهران با برنامه‌ریزی مناسب مانند برنامه‌ریزی در حوزه بازیافت زباله‌ها می‌توانست درآمد کلانی کسب کند.

تلنبار شدن ۹۰‌درصد پسماند‌ها در تهران

سلامت نیوز:یکی از معضلات حال حاضر تهران و ایران انباشت زباله در اطراف شهر‌هاست. این در حالی است که اکنون زباله در جهان با عنوان «طلای کثیف» شناخته می‌شود و شهرداری‌های مختلف در شهر‌های مدرن درآمدی کلان از این طریق کسب می‌کنند و از این راه به اداره شهر می‌پردازند. شهردار تهران که یکی از نامزد‌های انتخابات پیش روست، چند روز پیش عنوان کرده است: «در اوج تحریم‌ها درآمد شهرداری را ۱۰ برابر کردیم.» این حرف در ظاهر نشان از عملکرد مناسب محمد باقر قالیباف دارد، اما زمانی که به منبع درآمد‌های شهرداری نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم درآمد شهرداری از طریق فروش تراکم یا همان شهرفروشی افزایش یافته، حال آنکه شهرداری تهران با برنامه‌ریزی مناسب مانند برنامه‌ریزی در حوزه بازیافت زباله‌ها می‌توانست درآمد کلانی کسب کند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: با سپری شدن چند روز از آغاز دوره تبلیغات ریاست‌جمهوری، تبلیغات در این زمینه افزایش یافته است و در این میان منتقدان دولت که اکنون حامیان رقبای روحانی شده‌اند، از هیچ‌موضوعی برای تخریب دولت نمی‌گذرند؛ از موضوعات کلان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گرفته تا مسائل جزئی‌تر مدنظر مخالفان دولت است و در این میان مطالباتی را مطرح می‌کنند، حال آنکه حوزه‌ای که درباره‌اش حرف می‌زنند، اصلا مربوط به دولت نبوده و اتفاقا عملکرد ضعیف برخی از رقبای رئیس‌جمهور فعلی را نشان می‌دهد.

یکی از معضلات حال حاضر تهران و ایران انباشت زباله در اطراف شهر‌هاست. این در حالی است که اکنون زباله در جهان با عنوان «طلای کثیف» شناخته می‌شود و شهرداری‌های مختلف در شهر‌های مدرن درآمدی کلان از این طریق کسب می‌کنند و از این راه به اداره شهر می‌پردازند. شهردار تهران که یکی از نامزد‌های انتخابات پیش روست، چند روز پیش عنوان کرده است: «در اوج تحریم‌ها درآمد شهرداری را ۱۰ برابر کردیم.» این حرف در ظاهر نشان از عملکرد مناسب محمد باقر قالیباف دارد، اما زمانی که به منبع درآمد‌های شهرداری نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم درآمد شهرداری از طریق فروش تراکم یا همان شهرفروشی افزایش یافته، حال آنکه شهرداری تهران با برنامه‌ریزی مناسب مانند برنامه‌ریزی در حوزه بازیافت زباله‌ها می‌توانست درآمد کلانی کسب کند. شهرداری تهران درست بر عکس عمل کرده، تا جایی که به گفته رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران ۹۰‌درصد پسماندهای شهر تهران بدون مدیریت دفن یا تلنبار می‌شوند.

توسعه درآمدهای پایدار در مدیریت شهری ضرورتی انکار‌ناپذیر است و یک مزیت برای شهر محسوب می‌شود. درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را می‌توان با دریافت بهای تمام شده خدمات از دریافت‌کنندگان و همچنین سهم آنها از سبد مالیاتی کشور به میزان نقش‌آفرینی این نهادها در اداره کشور به نقطه قابل قبولی رساند. هم ‌اکنون نرخ رشد تولید سالانه پسماندهای عادی در شهر تهران از نرخ رشد سالانه جمعیت شهری نیز فزونی یافته است. مدیریت پسماند می‌تواند با افزایش درآمد پایدار در شهرداری‌ها در کاهش تراکم‌فروشی در کلانشهرها به ویژه پایتخت تاثیرگذار باشد. این در حالی است که سهم درآمد شهرداری تهران از محل عوارض ساخت‌و‌ساز 42 تا 50‌درصد در سال است و این امر نارسایی‌های فراوان را در این کلانشهر به دنبال داشته است.

دفن غیراصولی ۹۰‌درصد پسماندهای تهران

روز گذشته رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران ضمن اشاره به اینکه برخی نهادها و دستگاه‌ها حساسیت‌های لازم را درباره حوزه محیط‌زیست ندارند و گاه به جای پاسخگویی مطالبه‌گری می‌کنند، گفت: ۹۰‌درصد پسماندهای شهر تهران بدون مدیریت دفن یا تلنبار می‌شوند. محمد حسین بازگیر با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی زیست‌محیطی شهر تهران آلودگی هواست، بیان کرد: مشکلات ناشی از آلودگی هوا بر مردم و تمامی نهادها آشکار است که سازمان محیط‌زیست برای رفع این معضل و کاهش آلودگی هوای شهر تهران در چهار سال اخیر دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی را گردآوری کرده و حتی برخی از آنها تحت عنوان لایحه هوای پاک به تصویب دولت رسیده و تبدیل به قانون شده است. او با بیان اینکه مشکل اساسی ما درباره آلودگی هوا این است که مصوبات، قوانین و اقداماتی که باید توسط سایر نهادها انجام شود، سرعت و حساسیت‌های لازم را ندارد، اظهارکرد: در حال حاضر، حجم قابل توجهی از خودروها با مشکلات فنی فراوان و کیفیت پایین در حال تردد در خیابان‌های شهر هستند که جدای مشکلات اولیه همچون کیفیت پایین آنها، مشکلات مهم دیگری همچون سن زیاد معاینه فنی را دارند. رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران ادامه داد: از هر 10 خودرو که در اتوبان‌های شهر در حال تردد هستند، ۸۰‌درصدشان خودرو تک سرنشین هستند و این به معنی آن است که در بحث فرهنگسازی برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ضعف داشته‌ایم. بازگیر با اشاره به اینکه برای کاهش آلودگی هوا موضوعاتی همچون افزایش کیفیت سوخت، ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی، حذف موتور سیکلت‌های کاربراتوری، افزایش حمل نقل عمومی و افزایش سرانه فضای سبز شهری که سازمان محیط‌زیست پیگیر آنهاست، بسیار مهم است گفت: برای تحقق این اهداف عزم جدی ملی لازم است. متاسفانه گاهی اوقات به این گونه مسائل بخشی نگاه می‌شود و نهادها و دستگاه‌ها همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند. او ضمن اشاره به اینکه در شهر تهران مساله مدیریت پسماندها مهم است، تصریح کرد: در شهر تهران روزانه بین هفت‌هزار تا هشت‌هزار تن پسماند و زباله خانگی و ۵۰‌هزار تن پسماند عمرانی و آوارهای ساختمانی تولید می‌شود که متاسفانه فقط بخش محدودی از این پسماندها تفکیک و بازیافت می‌شود. رئیس اداره محیط شهر تهران ضمن بیان اینکه ۹۰‌درصد پسماندهای شهر تهران تلنبار و بعضا غیراصولی دفن می‌شوند، گفت: حدود ۷۰‌درصد پسماندها قابل بازگشت و استفاده مجدد است. او ادامه داد: بعضی اوقات مشاهده می‌شود که پسماندها مدیریت نمی‌شوند و نخاله ساختمانی در حاشیه رودخانه و و زمین کشاورزی تخلیه شده و باعث از بین رفتن سرمایه‌های طبیعی ما می‌شوند. بازگیر با تاکید بر اینکه بر اساس قانون اساسی حفظ محیط‌زیست وظیفه عمومی و همگانی است‌ افزود: وجود سازمان حفاظت محیط‌زیست یا سازمان جنگل‌ها به معنای این نیست که مسئولیت از دوش سایر نهادها برداشته می‌شود و نهادهای دیگر گاهی اوقات مسائل مربوط به محیط‌زیست را فقط برعهده این سازمان می‌دانند و حتی گاهی به جای پاسخگویی، مطالبه‌گری می‌کنند.

شهرداری از مدیریت پسماند بی‌اطلاع است

یک کارشناس محیط‌زیست درباره کم و کیف مدیریت پسماند در کشور به «آرمان» می‌گوید: در کشور برای مدیریت زباله و پسماند با مشکلات فراوان رو‌به‌رو هستیم. در این زمینه عملکرد اغلب شهرداری‌های کشور ضعیف است. در مقیاس کل کشور به جز در چند شهرداری محدود عملیات پیشرفته‌ای تحت عنوان دفن زباله به شکل بهداشتی انجام نمی‌شود. در کل مدیریت پسماند کشور بحران‌زده است. نسیم طواف‌زاده با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته از طریق مدیریت پسماند درآمدهای فراوان کسب می‌شود، اما در کشور ما هنوز از سوی نهاد شهری مدیریت پسماند آن‌طور که باید و شاید اعمال نمی‌شود، می‌افزاید: قبل از هر اقدام در زمینه مدیریت پسماند باید این قضیه تفسیر شود؛ در واقع اگر در کشورهای پیشرفته درآمدهای پایدار از طریق پسماند افزایش یافته، به معنای کسب پول از طریق فروش زباله نیست، بلکه آنها از طریق صرفه جویی و مدیریت مناسب توانسته‌اند درآمد مناسب کسب کنند. به گفته او در مدیریت پسماند با تبدیل مواد و توجه به بازیافت چرخش بودجه انجام می‌شود. این کارشناس محیط‌زیست می‌افزاید: هم اکنون دیدگاه شهرداری‌ها در زمینه مدیریت پسماند فروش زباله به عنوان طلای کثیف و درآمدزایی به این طریق است. این در حالی است که آنها هنوز در زمینه بازیافت و اقدامات مناسب برای مدیریت پسماند ‌بینش و اطلاعات علمی چندانی ندارند. طواف‌زاده تاکید می‌کند: در واقع مدیریت شهری هیچ‌گونه بینش علمی در زمینه مدیریت پسماند ندارد تا بتواند از طریق آن به مدیریت این امر بپردازد. او با بیان اینکه در کشور سرانه تولید زباله فقط در شهر رشت به نسبت جمعیتش از فراوانی قابل ملاحظه‌ای برخوردار است، می‌گوید: اما با این تفاسیر همچنان شاهد رهاسازی زباله در کنار ساحل، جنگل و طبیعت بکر آن خطه هستیم. این نارسایی در شمال کشور باعث ورود شیرآبه زباله به رودخانه‌های کشور و ورود آن به تالاب انزلی شده است. در واقع رهاسازی زباله و عدم مدیریت آن باعث بروز مشکلات فراوان در حوزه محیط‌زیست شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha