پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 211545

بیشتر از مغازه‌های دیگر جلب توجه می‌كنند و این جلب توجه به خاطر انواع و اقسام نوشته‌ها و پوسترهایی است كه روی شیشه نصب كرده‌‌اند؛ نوشته‌هایی با خطوط درشت كه طرفداران لاغری با داروهای كاملاً گیاهی را به سمت خود می‌كشد همچنانكه ترك اعتیاد، چاقی، تقویت قوای جنسی، ریزش مو، روشن و شفاف شدن پوست عناوین دیگری است كه طرفداران خود را دارد به خصوص اینكه مردم تصور می‌كنند همه این عوارض قرار است با داروهای گیاهی بی‌عارضه درمان شوند.

سلامت نیوز: بیشتر از مغازه‌های دیگر جلب توجه می‌كنند و این جلب توجه به خاطر انواع و اقسام نوشته‌ها و پوسترهایی است كه روی شیشه نصب كرده‌‌اند؛ نوشته‌هایی با خطوط درشت كه طرفداران لاغری با داروهای كاملاً گیاهی را به سمت خود می‌كشد همچنانكه ترك اعتیاد، چاقی، تقویت قوای جنسی، ریزش مو، روشن و شفاف شدن پوست عناوین دیگری است كه طرفداران خود را دارد به خصوص اینكه مردم تصور می‌كنند همه این عوارض قرار است با داروهای گیاهی بی‌عارضه درمان شوند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه نوشت: خلاصه كلام اینكه در دكان عطارها داروی هر درد و مرض پیدا می‌شود، آن هم در شرایطی كه طبق قوانین وزارت بهداشت عطاری‌ها حق ندارند فرآورده‌های دارویی طبیعی و سنتی بفروشند؛ چراكه تضمین اصالت چنین داروهایی امكان‌پذیر نیست. حالا اما آنطور كه مدیر كل نظارت بر داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو خبر می‌دهد، قرار است نظارت‌ بر عطاری‌ها چندین برابر شود.
 
هر چند حذف معاونت طب سنتی وزارت بهداشت و تنزل آن به یك دفتر نشان از این دارد كه رابطه پزشكان طب مدرن با طب سنتی و داروهای گیاهی شكراب است، اما بخش دیگری از ماجرای طب سنتی و داروهای گیاهی هم فعالیت افراد غیر‌متخصص و گاهی شیاد در این حوزه است؛ چراكه نا‌امید شدن مردم از درمان با طب مدرن و ناتوانی پزشكان در این عرصه بازار طب سنتی و داروهای گیاهی را حسابی گرم كرده و هر كجا كه پای پول در میان بیاید كلاهبرداری و شیادی هم پا می‌گیرد. در این بین برخی از عطاری‌ها هم بر خلاف قوانین موجود پایشان را در كفش پزشكان كرده‌اند و تجویز می‌كنند و در حالی كه تنها مجاز به عرضه گیاهان دارویی هستند، داروی گیاهی تجویز می‌كنند و می‌فروشند آن هم  در حوزه‌های پر طرفدار و سود‌آوری همچون چاقی و لاغری، زیبایی، ‌تقویت قوای جنسی و ترك اعتیاد. این ماجرا سال‌هاست برای ساختار سلامت و مردمی كه به این عطاران اعتماد می‌كنند دردسرساز شده است. آنقدر كه سال گذشته رئیس گروه مطالعات اعتیاد مركز تحقیقات پزشكی قانونی از فوت۷۳۲ نفر در سال 94 با مسمومیت دارویی خبر داد. حالا اما قرار است نظارت بر عطاری‌ها جدی‌تر و بساط دارو فروشی این صنف جمع شود.
 
نیمی از عطاری‌ها مجوز ندارند
«در برنامه ساماندهی عطارها كه در سال ۱۳۹۲ از سوی كمیسیون سلامت و امنیت غذایی استان تهران در دستور كار قرار گرفت، مشخص شد كه فقط ۵۰ درصد افرادی كه در صنف عطاری مشغول به كار هستند، مجوز صنفی رسمی داشتند. كسانی كه مجوز رسمی دارند، كمترین تخلفات را انجام می‌دهند.‌» این بخشی از صحبت‌های معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی تهران است كه دلایل تخلفات برخی از عطاری‌های موجود در شهر را بهتر روشن می‌كند؛ عطاری‌هایی كه مجوز ندارند و تعدادشان به اندازه مجوزدارهاست! منان حاجی‌محمودی ادامه می‌دهد: «تخلفاتی كه بیشتر از سوی افراد فاقد مجوز صورت می‌گیرد در حوزه فروش داروهای چاقی و لاغری، ترك اعتیاد، داروهای مخدر، مسكن و محرك جنسی است.‌» به گفته وی صدور مجوز راه‌اندازی عطاری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و نظارت بر آن از طرف وزارت بهداشت است. حاجی محمودی می‌افزاید: یكی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های وزارت بهداشت این است كه مجوز عطارها از سوی وزارت بهداشت صادر نمی‌شود و نمی‌تواند در صورت تخلف، مشابه برخوردی را كه با پزشكان و داروسازان متخلف انجام می‌دهد، برای عطارها نیز داشته باشد. بنا به تأكید وی، عطارها باید مانند صاحبان داروخانه‌ها، هرسال دوره بازآموزی بگذرانند.
 
داروهای ترك اعتیاد اعتیاد‌آور!
آنطور كه محمدرضا قدیرزاده، رئیس گروه مطالعات اعتیاد مركز تحقیقات پزشكی قانونی می‌گوید برخی از داروهایی كه در عطاری‌ها به فروش می‌رسند، اعتیاد آورند. وی در این‌باره توضیح می‌دهد: داروهای گیاهی كه از سوی ماهواره‌ها تبلیغ یا در عطاری‌ها به فروش‌ می‌رسد، در چند دسته از جمله داروهای ترك اعتیاد، لاغری، چاق‌كننده و همچنین داروهایی به عنوان افزایش‌دهنده‌ قوای جنسی عرضه می‌شود كه هیچ‌كدام از آنها قابل تأیید نیستند. قدیرزاده درباره عوارض داروهای گیاهی معتقد است: حتی اگر دارویی صددرصد گیاهی اما بدون ملاحظه مصرف شود، باز هم عوارض خاص خود را دارد. علاوه بر این باید بگویم كه در آمار وزارت بهداشت فوت ناشی از مصرف داروهای گیاهی لاغری گزارش شده است كه در نتیجه آن فرد بعد از مصرف به كما رفته و پس از آن فوت شده بود.
 
محمود خدادوست، مدیر كل دفتر حفظ سنتی ایرانی وزارت بهداشت نیز معتقد است: عطاری به قدمت چند هزار ساله طب ایرانی است و جزئی از تاریخ و تمدن ما به شمار می‌آید. این صنف ظرفیتی برای توسعه طب ایرانی است و در باور مردم ریشه دارد، اما با همه این قدمت و پشتوانه و همچنین اقبال در میان مردم، از آنجا كه با نظام سلامت در ارتباط است، می‌طلبید كه تولیت سلامت كشور به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم كه با همكاری دستگاه‌های مرتبط مانند سازمان غذا و دارو، صنف عطارها و همچنین انجمن علمی آن بتوانیم تعامل و تفاهمی منطقی میان این گروه‌ها برقرار كنیم.
 
وی با بیان اینكه طبق آمار ۱۵هزار عطاری غیرمجاز در كشور داریم، تأكید می‌كند: وزارت صنعت، معدن و تجارت كه تولیت اصلی اصناف را بر عهده دارد، باید به‌عنوان متولی اصلی برای ساماندهی عطارها ورود می‌كرد. ما بارها گفتیم كه حفظ هویت و حرمت شغلی این صنف متوجه خود صنف عطارها است و نباید بگذارد كه افراط‌ و تفریط در آن رخ دهد و برخی عطارنماها به آن ورود كنند.
خدادوست با بیان اینكه نگرانی درباره داروهای گیاهی، یك نگرانی جهانی است، تأكید می‌كند: بسیاری از مردم فكر می‌كنند كه داروهای گیاهی بدون عارضه است و به همین دلیل اقبال زیادی نشان می‌دهد.
 
افزایش چند برابری نظارت‌ها
امیرحسین جمشیدی، مدیر كل نظارت بر داروهای طبیعی و سنتی سازمان غذا و دارو اما درباره سرانجام طرح ساماندهی عطاری‌ها می‌گوید: خوشبختانه اتفاق بزرگی كه در راستای طرح ساماندهی عطاری‌ها رخ داد، تشكیل مدیریت‌های متناظر اداره كل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مكمل‌های سازمان غذا و دارو در تمام دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور بود. یعنی در حال حاضر در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور مدیر كل متناظر اداره كل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مكمل‌ها وجود دارد كه تفویض‌های آن چند ماه قبل انجام شد.
وی می‌افزاید: با این اتفاق یكی از اقدامات ما تسریع ساماندهی عطاری‌ها است، به طوری كه در حال حاضر نظارت‌های ما روی عطاری‌ها چندین برابر شده است.
 
جمشیدی درباره میزان تخلفات عطاری‌ها نیز می‌گوید: مردم باید توجه كنند كه از جایی خدمات دریافت كنند كه از نظر قانونی مجاز باشد. این در حالی است كه باید بدانیم فرآورده‌های دارویی طبیعی و سنتی به هیچ‌وجه نباید در عطاری‌ها به فروش رسند؛ چراكه ما نمی‌توانیم اصالت آن را تضمین كنیم.
وی همچنین درباره تبلیغات داروهای مختلف در عطاری‌ها تأكید می‌كند: باید توجه كرد كه هرگونه تبلیغ در عطاری‌ها از جمله تبلیغ داروهای مختلفی تحت عنوان چاقی و لاغری پشت شیشه عطاری‌ها ممنوع است و عطاری به هیچ عنوان نباید دارو بفروشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha