یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 21155

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شایع ترین علت نارسائی کلیه در جهان را دو بیماری عمده به نام دیابت (مرض قند) و هیپرتانسیون (افزایش فشار خون) عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز دکتر ایوب برزگر نژاد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران  گفت: سایر علل نارسائی کلیه ها شامل بیماری های کیستیک، عفونت ها، گلومرولونفریت ها، سنگ ها، تومورها، ضربه ها و تروماهای وارد به کلیه و بیماری های مادرزادی و ژنتیکی است.
استادیار دانشکده پزشکی ساری افزود: بسیاری از بیماریهای کلیه بدون علامت بوده و در صورت بروز علائم شاید نتوان برای بیماران کاری انجام داد. لذا قبل از آن که کلیه ها توان موثر خود را از دست بدهند، بایستی دست به کار شد.
وی گفت: افرادی که سابقه فامیلی بیماری کلیوی دارند، در صورتی که خود بیمار سابقه بیماری کلیوی اعم از جراحی و غیر جراحی داشته، افرادی که بیماری قند و فشار خون را در سابقه  خود دارند باید تحت معاینات و ارزیابی دوره ای پاراکلینیکی مثل آزمایشات خون و ادرار و روشهای مختلف تصویربرداری با نظر پزشک معالج قرار گیرند تا از سطح سلامت عمومی و کلیه های خود با خبر شوند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سایر افراد جامعه که سابقه ای در این زمینه ندارند نیز باید حداقل سالانه آزمایشات مربوط به بیماری کلیوی را جهت اطمینان از عدم وجود بیماری مخفی انجام دهند.
وی افزود: مصرف متعادل پروتئینهای حیوانی ، کاهش قابل ملاحظه ی نمک در رژیم غذائی و مصرف آب به قدر کفایت و کنترل بیماریهای زمینه ای مثل بیماری قند و فشار خون و معاینات دوره ای و آزمایشات ساده خون و ادرار، بسیاری از بیماریهای کلیوی را قابل علاج و قابل کنترل خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha