طبق نتایج یک مطالعه کوچک، مواد مغذی موجود در گوشت و تخم مرغ موسوم به «کولین» در تلاقی با باکتری های روده موجب افزایش احتمال لختگی خون بیشتر می شود.

گوشت و تخم مرغ عامل اصلی بروز لختگی خون

سلامت نیوز:طبق نتایج یک مطالعه کوچک، مواد مغذی موجود در گوشت و تخم مرغ موسوم به «کولین» در تلاقی با باکتری های روده موجب افزایش احتمال لختگی خون بیشتر می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، محققان دریافتند زمانیکه به ۱۸ شرکت کننده سالم مکمل کولین داده شد، تولید ماده شیمیایی موسوم به TMAO (تری متیل آمین N-اکسید) در آنها افزایش یافت.

در مقابل، تمایل سلول های خون به لخته شدن نیز افزایش یافت. اما محققان دریافتند مصرف آسپرین ممکن است این ریسک را کاهش دهد.

TMAO زمانی تولید می شود که باکتری های روده، کولین و برخی مواد دیگر را هضم می کنند.

به گفته استنلی هازن، سرپرست تیم تحقیق از کلینیک کلیولند اوهایو آمریکا، «در مطالعات قبلی ارتباط بین میزان بالاتر TMAO در خون با افزایش ریسک لخته شدن خون، حمله قلبی و سکته مشخص شده بود.»

وی در ادامه می افزاید: «این یافته ها برای اولین بار نشان می دهد کولین موجب افزایش تولید TMAO در روده انسان شده که منجر به احتمال بیشتر چسبندگی پلاکت های خون به یکدیگر می شوند.»

کولین در طیف وسیعی از غذاها یافت می شود اما عمدتاً در محصولات حیوانی نظیر زرده تخم مرغ، گوشت گوساله و مرغ وجود دارد.

در این مطالعه، محققان به ۱۸ فرد بزرگسال سالم به مدت ۲ ماه مکمل کولین دادند. ۱۰ نفر از این افراد گوشت خوار و ۸ نفر گیاه خوار بودند.

مکمل ها حاوی حدود ۴۵۰ میلی گرم کولین در روز بود که تقریبا معادل یک یا سه تخم مرغ است.

مطالعه نشان داد در طول یک ماه، مکمل ها به طور میانگین موجب افزایش میزان TMAO شرکت کنندگان تا ۱۰ برابر شد. و آزمایش نمونه خون آنها نشان داد که پلاکت های خون شان بسیار در معرض لختگی قرار داشت.

هازن توصیه می کند: «نیازی نیست که همه گیاهخوار باشیم اما بهتر است بیشتر غذاهای گیاهی خورده و مصرف زرده تخم مرغ، گوشت و سایر غذاهای سرشار از کولین را محدود کنیم.»

وی به رژیم غذایی مدیترانه ای که سرشار از روغن زیتون، سبزیجات و ماهی است اشاره می کند. تیم تحقیق وی دریافته اند که ظاهرا ترکیب موجود در روغن زیتون مانع از تشکیل TMAO می شود.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha