هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در سال ۹۵ به ۱۱۴۷ بیمار نیازمند عمل کاشت حلزون شنوایی مساعدت مالی ارائه داد.

کاشت ۱۱۴۷ حلزون شنوایی در سال ۹۵/ حمایت مالی از بیماران

سلامت نیوز:هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در سال ۹۵ به ۱۱۴۷ بیمار نیازمند عمل کاشت حلزون شنوایی مساعدت مالی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، عمل کاشت حلزون شنوایی از سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز شد و از همان زمان هیات امنا حمایت از انجام این عمل در داخل کشور را بر عهده گرفت و به حول و قوه الهی از آن زمان تا پایان سال ۱۳۹۵، براساس آمارهای موجود در هیات امنا، تعداد  ۸۷۱۸ عمل کاشت حلزون در مراکز کاشت حلزون سراسر کشور انجام شده است.

عمل کاشت حلزون در حال حاضر در ۱۱ مرکز منتخب درمانی کشور انجام می شود.

در حال حاضر انجام هر عمل کاشت حلزون شنوایی، ۴۶۵ میلیون ریال هزینه دارد که شامل هزینه خرید پروتز شنوایی، هزینه هتلینگ بیمارستانی، هزینه تیم جراحی و هزینه های برگزاری ۱۰۰ جلسه گفتار درمانی و بازتوانی شنوایی است.

هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، براساس اهداف مطروحه در قانون تشکیل خود، جهت فراهم ساختن زمینه بهره مندی  تعداد بیشتری از بیماران از فرصت کاشت حلزون به ویژه بیماران محروم و نیازمند جهت انجام هر عمل کاشت حلزون به روش نوبتی و دولتی، مبلغ ۴۰۵ ریال (معادل ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) مساعدت پرداخت می نماید که در نتیجه، قدرالسهم پرداختی هر بیمار برای عمل کاشت حلزون، مبلغ ۶۰ میلیون ریال (معادل ۶ میلیون تومان) خواهد بود.

با توجه به افزایش سطح آگاهی های عمومی درخصوص امکان درمان ناشنوایی از طریق انجام عمل کاشت حلزون شنوایی و روند روبه رشد تعداد بیماران با سن بیشتر از محدوده طلایی کاشت حلزون (قبل از ۴ سالگی) و با توجه به عُسر و حرج اقتصادی اکثر خانواده های این بیماران، هیات امنا با وجود تغییر مبنای محاسبه نرخ ارز برای خرید تجهیزات پزشکی، قیمت پروتز تحویلی به بیماران کاندید شده به روش غیر نوبتی و غیر دولتی را تغییر نداده و این بیماران، همچنان با پرداخت ۲۰ میلیون تومان به عنوان بخشی از هزینه خرید پروتز، مورد عمل کاشت حلزون قرار می گیرند و الباقی هزینه خرید پروتز یعنی ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) توسط هیات امنا تقبل می گردد.

در حال حاضر به ازای هزینه هتلینگ، هزینه حق العمل تیم جراحی و هزینه برگزاری ۱۰۰ جلسه گفتار درمانی هرمورد عمل کاشت حلزون شنوایی به روش نوبتی و دولتی، مبلغ ۶ میلیون تومان نیز پرداخت می گردد.

آمار کاشت حلزون شنوایی در سال ۹۵

در طی سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۱۴۷ مورد عمل کاشت حلزون شنوایی در مراکز کاشت کشور انجام شده است.

با توجه به برنامه ریزی به عمل آمده توسط هیات امنا، طی چهارسال گذشته تعداد کافی و در عین حال روبه رشدی از پروتزهای حلزون توسط این هیات جهت بیماران مراکز کاشت تامین شده و در حال حاضر فاصله زمانی کاندید شدن بیمار برای عمل کاشت و واریز قدرالسهم بیمار تا زمان انجام عمل، نهایتاً حدود دوماه می باشد؛ درحالی که در گذشته بیماران بین سه تا چهار سال در انتظار عمل کاشت باقی می ماندند.

همچنین، با توجه به روند مناقصات برگزارشده توسط هیات امنا و ایجاد فضای رقابتی میان شرکت های سازنده پروتز، قیمت پروتز طی سال های ۸۹ تا ۹۵، کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده و از حدود ۱۴۰۰۰ یورو در سال ۱۳۸۷ به حدود ۹۰۰۰ یورو در سال ۱۳۹۵ رسیده است. 

شرط سنی کاندیداهای کاشت حلزون شنوایی

هر فرد کم شنوا یا ناشنوا، کاندید مناسبی برای عمل جراحی کاشت حلزون نیست. سن ۱۲ ماهگی به عنوان حداقل سن مناسب برای  انجام عمل کاشت حلزون از سوی FDA تایید شده است. بیماران باید دارای افت شنوایی حسی ـ عصبی عمیق و دوطرفه باشند. با معیار کمیته شنوایی و تعادل آکادمی جراحان گوش، حلق و بینی ـ سر و گردن آمریکا، فرد بزرگسال باید با استفاده از سمعک و بهترین تقویت ممکن، امتیاز کمتر از ۵۰ درصد در یک گوش و کمتر از ۶۰ درصد در گوش مقابل کسب کند تا کاندیدِ کاشت گردد. در مورد کودکان این معیار شامل افت شنوایی حسی ـ عصبی دو طرفه شدید تا عمیق است که با استفاده از سمعک های معمولی، پیشرفت زبانی قابل قبولی را در یک بازه زمانی نداشته اند. تعیین پیشرفت قابل قبول در مورد کودکان مسئله ای مهم و بسیار مشکل است و در این مورد، معیار کاندیداتوری شامل پیشرفت کم تا عدم پیشرفت در مهارت شنیداری با استفاده از سمعک و نیز آموزش های توانبخشی مناسب است.

برای کودکان بزرگتر در معیار درک کلمه، کودک در صورت کسب امتیاز کمتر از ۳۰ درصد کاندید کاشت است. ارزیابی های زبانی و گفتاری نیز برای تمامی افراد باید انجام گردد. معاینات و ارزیابی های پزشکی نیز شامل CT-Scan و MRI جهت بررسی وضعیت آناتومیکی گوش انجام می شود. علاوه بر اینها هیچ گونه ممنوعیت پزشکی نیز نظیر عدم وجود عصب هشتم (عصب شنوایی)، وضعیت نامناسب حلزون یا کانال عصب شنوایی داخلی و... نباید وجود داشته باشد. گوش میانی فرد نیز در هنگام جراحی نباید عفونی باشد و فرد باید شرایط لازم جهت تحمل بیهوشی را داشته باشد.

علاوه بر این، با افزایش سن بیمار، به دلیل از بین رفتن تدریجی مسیرهای عصبی مربوط به شنوایی ناشی از عدم استفاده از آنها در فرد ناشنوا، شانس موفقیت عمل کاشت حلزون و نتایج حاصله در خصوص حصول شنوایی در بیمار، کاهش می یابد. این موضوع به ویژه بعد از سن ۴ سالگی نمود بیشتری داشته و درصد موفقیت عمل کاشت بعد از این سن، با کاهش قابل توجهی، همراه خواهد بود. 




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha