به گزارش سلامت نیوز عضو هیات رییسه كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اكراه پزشكان در استفاده از وسایل دفاع شخصی گفت: استفاده از این‌گونه تجهیزات به روابط میان بیمار و پزشك خدشه وارد می‌كند.

انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره تجهیز پزشكان به تجهیزات امنیتی و دفاع شخصی كه قرار است توسط سازمان نظام پزشكی صورت گیرد، تصریح كرد: تجربه نشان داده است كه با افزایش امكانات امنیتی و تجهیز پزشكان به وسایل دفاع شخصی و چنین مزایایی، امنیتی كه به دنبال آن هستیم تامین نمی‌شود و حتی می‌تواند عكس آن عمل كرده و روابط بین بیمار و پزشك را زیر سوال ببرد.

نماینده نوشهر و چالوس در خانه ملت با تاكید بر این‌كه تجهیز پزشكان به وسایل دفاع شخصی به لحاظ روحی و روانی تاثیرات منفی بر بیمار می‌گذارد، ادامه داد: بیمار پزشك را محرم اسرار خود می‌داند و می‌خواهد در علاج بیماری‌اش از او كمك بگیرد، اما وقتی با چنین مساله‌ای مواجه شود و ببیند طبیبش به این ادوات، آلات و دستگاه‌ها مجهز شده از جنبه روحی و روانی در گرفتن توصیه‌های درمانی با یك علامت سوال مواجه می‌شود.

نایب رییس كمیسیون بهداشت و درمان هم‌چنین خاطرنشان كرد: متاسفانه ما هرگز از افراط كردن در این مسایل جواب مثبت نگرفته‌ایم؛ لذا باید احساس امنیت را در جامعه ایجاد و آن را تقویت كنیم، در چنین مواقعی باید به دنبال افزایش ضریب اطمینان و اعتماد میان بیمار و پزشك باشیم.

به گفته وی، اگرچه تجهیز پزشكان به وسایل دفاع شخصی از جانب سازمان نظام پزشكی مطرح شده است اما فكر نمی‌كنم جامعه پزشكی به این امر تن دهند، چراكه پزشكان تاكنون هم منع و مشكل قانونی برای مجهز كردن خود به این امكانات و ادوات نداشتند، اما از بكار بردن این ادوات اكراه داشتند.

محسنی بندپی با بیان این‌كه استفاده از تجهیزات دفاع شخصی نیاز به فرهنگ و ظرفیت دارد، خاطرنشان كرد: بهتر است به جای این كارها روی مسایل فرهنگی و امنیت اجتماعی كار كنیم تا مشكلات میان بیماران و پزشكان را به حداقل برسانیم، كه نیازی به استفاده از این وسایل نباشد؛ چراكه این‌طور مسایل ارتباط بین پزشك و بیمار را كه باید علاوه بر تخصصی و كارشناسی بودن معنوی باشد را دچار مشكل می‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha